تدریس برتر چه ویژگی هایی داره؟ 

 

به حرفه ی تون عشق بورزید.

تدریس برتر همون قدری که طبق ی عقل می چرخد، به حضور قلب هم بستگی داره. فقط این نیس که علم آموزان تون رو به یادگیری تشویق کنین، بلکه خودِ یاد گرفتن رو یادشون بدین، اونم به شکلی در رابطه، معنی دار و خاطره انگیز. باید به حرفه ی تون ارزش بذارین، عشق بورزید و این عشق رو به بقیه و از همه مهم تر به علم آموزان تون هم منتقل کنین.

از علم رشته خودتون عقب نمانید.

تدریس برتر یعنی عرضه علم به شکل کالا و تربیت علم آموزان به عنوان مصرف کنندگان علم. باید هر چیزی رو که در چنته دارین به کار بگیرین تا از علم رشته خودتون عقب نمانید، یعنی منابع در رابطه و نامربوط با بخش ی تخصصی تون رو بخونین و هر زمان که تونستید خودتون رو در صف پیشتازان بذارین. اما علم فقط در نشریات علمی خلاصه نمی شه. تدریس برتر لازمه پر کردن فاصله بین نظریه و عمل هم هست. باید که از گوشه خلوت تون بیرون بزنین و خودتون رو غرق حرفه ی تون کنین، یعنی با فعالان بخش ی تخصصی خودتون گفتگو داشته باشین، مشورت کنین، کمک شون بدین و سعی کنین که به اجتماعات شون وارد شید.

مهارتای رابطه شفاهی علم آموزان تون رو تقویت کنین.

تدریس برتر یعنی گوش دادن، پرسیدن، جوابگو بودن و به یاد داشتن اینکه هر دانش آموز و کلاسی متفاوته. تدریس برتر یعنی بیرون کشیدن جواب و پرورش دادن مهارتای رابطه شفاهی دانش آموزا ساکت. تدریس برتر یعنی مایل کردن دانش آموزا به طرف عالی ترینا و با هم یعنی آدم بودن، احترام گذاشتن به بقیه و حرفه ای بودن در همه حال.

در تنظیم برنامه درسی و زمانبندی تدریس تون انعطاف پذیر باشین.

تدریس برتر این نیس که همیشه یک برنامه ثابت داشته باشین و سِفت و سخت به اون عمل کنین، بلکه یعنی انعطاف داشتن، نرم و روان بودن، آزمون و خطا کردن و اعتماد به نفس داشتن واسه اینکه در روبرو شدن با شرایط متغیر بازنمانید و خودتون رو وفق بدین. تدریس برتر یعنی حتی اگه از همه چیزایی که می خواستین در کلاس پیاده کنین فقط ۱۰ درصدش رو انجام دادین، بازم حس خوبی داشته باشین. تدریس برتر یعنی هر زمان که دیدید جای دیگری چیز بیشتر و مفیدتری واسه یادگیری هست، بتونین خیلی آسون از برنامه درسی و زمانبندی تدریس تون فاصله بگیرین. تدریس برتر یعنی ایجاد تعادلی خلاقانه بین اینکه از طرفی یک دیکتاتور مستبد باشین و از طرف دیگر یک آدم زود تسلیم شونده و مطیع. معلمان خوب همیشه بین این دو قطب با توجه به شرایط در نوسان هستن و میدونن که در هر زمان دقیقا کجا باید قرار بگیرن.

معلم خوب با تک تک دانش آموزا اش رابطه برقرار می کنه.

تدریس برتر به شکل ی آموزش هم بستگی داره. تدریس برتر باید اصلاح کننده باشه؟ درسته که بله! این اصلاح کننده بودن به معنی بی محتوایی نیس؟ هیچوقت! تدریس مؤثر این نیس که دو دستی به تریبون بچسبید یا که بین نطقِ یکنواخت و کسل کننده ی تون فقط به اسلایدهایی که نمایش میدید چشم بدوزید. معلمان خوب با تک تک دانش آموزا شون رابطه برقرار می کنن و میدونن که خودشون رهبر ارکستر هستن و همه کلاس نوازندگان شون. هر دانش آموز ساز متفاوتی می زنه، اونم به اندازه توانایی خودش. وظیفه ی معلم اینه که مهارتای علم آموزانش رو بهبود ببخشد و کاری کنه که این سازه ها به شکل یک تموم منظم جون بگیرن تا بتونن یک قطعه ی موسیقی تولید کنن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بررسی روانشناسی موفقیت و ۱۰ پیشنهاد واسه موفق شدن 

فضایی صمیمی و آسون واسه تحصیل علم آموزان تون فراهم کنین.

تدریس برتر، شوخ طبعی می خواد که خیلی هم مهمه. مقصود اینه که فروتن باشین و خودتون رو زیادی از حد جدی نگیرید. مثلا بعضی وقتا شوخی کنین، اما شوخیایی که توهین آمیز نباشن، بیشتر هم از خودتون مایه بذارین تا یخ کلاس آب شه و علم آموزان تون بتونن در فضای آسون تری تحصیل کنن، فضایی که شمام مثل اونا شخصی هستین که خطاها و کمبودای خودش رو داره.

تدریس خوب نیازمند از خودگذشتگیه.

تدریس برتر یعنی مواظب بودن، رشد دادن و تربیت کردن ذهنا و استعدادها. تدریس برتر یعنی وقت گذاشتنِ بیشتر نامحسوس واسه تک تک علم آموزان. تدریس برتر یعنی ساعتای خسته کننده ی نمره دادن، طراحی یا بازنگری دروس و آماده سازی محتویات لازم واسه تقویت بیشتر محتوای آموزشی.

منابع کمک آموزشی و قابل لمس از ملزومات تدریس تاثیردارن.

تدریس برتر نیازمند پشتیبانی یک رهبری قوی و آرمانیه و هم منابع کمک آموزشی و قابل لمس، پرسنل و بودجه. تدریس برتر به طور پیوسته از دیدگاهی کامل و گسترده نیرو میگیره که در کل سازمان از استادان تموم وقت گرفته تا مدرسان پاره وقت غالب بوده و نه تنها در کلام شون جاریه، بلکه در کارکرد همه اعضای مجموعه هم نمود داره.

تشویق معلمان موثر و بهتر ساختن معلمان ضعیف در افزایش کیفیت آموزش اثر داره.

تدریس برتر یعنی مشورت بین مراکز آموزشی مقاطع بالاتر و پایین تر، کار گروهی و شناخته و تشویق شدن به وسیله همکاران. باید از معلمان موثر تقدیر شه و معلمان ضعیف هم از راه برنامه های آموزش و پیشرفت اصلاح شن.

تدریس خوب یعنی تجربه لذتا و پاداشای داخلی.

خلاصه اینکه تدریس برتر یعنی شادی کردن، تجربه لذتا و پاداشای داخلی، مثلا اینکه با دانش آموز ردیف عقبی چشم توی چشم شید و ببینین که با هم عمیقا رابطه برقرار کردین، مشاهده ی تشکیل افکار، دیدن پیشرفت علم آموزان یا شکار لبخند روی صورت علم آموزی که درس رو در لحظه فهمیدهه. تدریس برتر یعنی از دانش آموز قدیمی تون که تدریس شما راه زندگی اش رو تغییر داد یا که درس شما بهترین کلاسی بود که در عمرش گذراندهه. معلم خوب هیچ وقت به خاطر پول یا از روی ضرورت معلمی نمی کنه، بلکه از شغلش حقیقتا لذت می بره و خودش می خواد که انجامش بده. کلام آخر اینکه معلم خوب نمیتونه به هیچ شغل دیگری جز معلمی فکر کنه.

برگرفته از: old.biz.colostate.edu

دیدگاهتان را بنویسید