تراکت تبلیغاتی چیه و چه کاربردی داره؟ 

 

تراکت تبلیغاتی معمولا برگه ای چاپی و تا نشده که واسه جلب توجه مردم به رویدادی خاص، خدمات، ایده یا محصول استفاده کرده می شه. تراکت تبلیغاتی معمولا پیام خیلی آسون ای در خود داره که خیلی آسون منتقل می شه. تراکت معمولا روی کاغذی به اندازه ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ می شه تا هزینه چاپ اون کاهش پیدا کنه. البته، تراکت تبلیغاتی اندازه ثابتی نداره و می تونه در هر اندازه ای پخش یابد. معمولا فقط یک طرف برگه ی تراکت تبلیغاتی چاپ می شه، با این حال، قانون خاصی وجود نداره که چاپ هر دو طرف تراکت رو منع کنه.

 

معمولا تراکتا به شکل دست به دست، در جایایی که رفت و اومد زیاده یا مردم به دلیل خاصی گرد هم اومدند مثل نمایشگاها یا مراسم مردمی پخش می شه. تراکت تبلیغاتی می تونه تا شده و به شکل نامه ای جداگونه دربیاد، یا اینکه در پاکت نامه قرار بگیره. تراکت تبلیغاتی می تونه با هر رنگی چاپ شه، با این حال، رنگی بودن تموم صفحه بیشتر پیشنهاد می شه چون می تونه هدف اصلی تراکت تبلیغاتی که جلب توجه مردمه رو برآورده کنه.

تراکت تبلیغاتی معمولا عمر کوتاهی داره، مثلا، فقط واسه آگاهی یک اتفاق یا اتفاق مثل افتتاح مغازه بزرگ یا حراج خاص استفاده می شه. واسه همین، حتما احتیاجی نیس کاغذی که واسه تراکت تبلیغاتی استفاده می شه سنگین باشه، ولی بهتره تراکت روی کاغذهای کلفت تر چاپ شه تا در صورتی که نیاز باشه بارها از اطلاعات روی اون استفاده کرد، (مثلا در مواردی که دستورالعمل استفاده از وسیله ای هست) بتونه خیلی آسون به مدت طولانی دووم بیاره.

کاربرد تراکت تبلیغاتی در کجاست؟

تراکتای تبلیغاتی ممکنه به وسیله افراد، شرکتا یا سازمانای غیر انتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرن. اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به توضیح زیر هستن:

  • تبلیغ واسه رویدادی مثل کنسرت موسیقی، جشنواره یا جلسه سیاسی یا اجتماعی.
  • تبلیغ تجارتی که طبق ی فروش کالا استواره، مثل سوپرمارکتای بزرگ، یا تجارتی که طبق ی خدماته، مثل رستوران.
  • انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که می تونه بخشی از کمپینی سیاسی واسه نامزد انتخاباتی جهت قانع ساختن مردم باشه.
  • استخدام واسه شرکتا یا سازمانا

استفاده از تراکت تبلیغاتی مثل کارت پستال یا پوسترهای کوچیک، روشی کم هزینه واسه بازاریابی، یا ایجاد رابطه با عموم مردمه. تراکتای تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستن. بعضی از اونا شامل موارد زیر می شن:

  • A4 (تقریبا اندازه سربرگ)
  • A5 (تقریبا نصف اندازه سربرگ)
  • DL (اندازه کارت تبریک)
  • A6 (اندازه کارت پستال)

تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی خیلی کم هزینه و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی میشه این کار رو انجام داد. استفاده از اونا در ده ۹۰ میلادی و با پیشرفت ی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت. الان، با کامپیوتر و چاپ گره های خونگی و دستگاه فتوکپی میشه خیلی آسون تراکتای تبلیغاتی رو چاپ کرد. در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکتای تبلیغاتی می تونن طرحای مورد نظر خود رو با هم مبادله کنن و در آخر از راه پُست، محصول پایانی رو تحویل بگیرن.

تراکت تبلیغاتی رسانه جدیدی نیس. قبل از جنگای استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر (تصویب شده در سال ۱۷۶۵) ناراضی بودن، جلسات و نشستایی ضد این قانون تشکیل دادن. اونا واسه جلب حمایتا مجبور بودن هوادارانی واسه این جلسات پیدا کنن و واسه همین برگها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش می کردن.

در سالای ۲۰۰۰، بعضی از دادگاها در آمریکا استفاده از تراکتای تبلیغاتی رو در بعضی جایا ممنوع کردن. بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب می کنن که نوشته « نچسبونید» روی اون دیده می شه. این نوشته معمولا روی حصارهای چوبی که دور محلی مسکونی رو محاصره کردن یا دیوار املاکی که تخلیه هستن دیده می شه.

پخش و استفاده

تراکتای تبلیغاتی معمولا به چندین روش پخش و پخش می شن که اون جمله میشه به پخش شدن بین مردم در خیابونا، فرستادن به درب خونها از راه پُست، به داخل انداختن از بین درب خونها، قرار گرفتن در زیر برف پاک کن ماشینا، پخش شدن بین مردم در نمایشگاه یا مراسم خاصی و یا چسباندن روی دیوارها اشاره کرد. بعضی وقتا این تراکتا روی بولتنایی که در کافی شاپا، دانشگاها یا جایایی مثل اینم گذاشته می شن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بررسی تکنیکال چیه و چه کاربردی در سرمایه گذاری داره؟ 

الان تعدادی از آدما یا سازمانا، تراکتای تبلیغاتی رو از راه ایمیل ارسال می کنن. این کار هزینه های چاپ و پُست یا استخدام افرادی واسه پخش کردن تراکتا در بین مردم رو از بین می بره. تراکت الکترونیکی می تونه در متن ایمیل گذاشته یا به اون ضمیمه شه.

گذشته از همه اینا موارد مهمی وجود دارن که باید در نظر گرفته شن:

  • محتوا اهمیت فوق العاده ای داره: فقط به تصاویر و طراحی قشنگ در تراکت تبلیغاتی تکیه نکنین. تصاویر و طراحی واسه جلب توجه خیلی مفید هستن اما محتوا همیشه از اهمیت بالاتری برخورداره. مخاطب شما کیست؟ هدف تراکت تبلیغاتی چیه؟ جواب دادن به مثل این سؤالات، به شما کمک می کنه تا از تیتر مناسب استفاده کنین، کلمات درست رو انتخاب و به بهترین شکل ممکن تراکتا رو در بین مردم پخش کنین.
  • جلب توجه کنین: تراکت تبلیغاتیِ شما باید با تراکتای دیگر به شکلی فرق داشته باشه که مردم رو به خوندن اون تشویق کنه. از تصاویر جذاب، رنگای روشن و چاپ با کیفیت استفاده کنین. سعی کنین با استفاده از جملاتی که جلب توجه می کنن، تعداد بیشتری از آدما رو به خوندن تراکت خود تشویق کنین.
  • استفاده نکردن از تصاویر، بهتر از به کار بُردن تصاویر بده: از تصاویر با کیفیت بالا و خوب واسه ایجاد تمرکز چشمی استفاده کنین. اگه تراکت تبلیغاتی شما از تصویری که جلب توجه کرده و داستان گر داستانی باشه بهره مند نیس، همون بهتر که اصلا تصویری در اون به کار نرود. به جای اون می تونین از طراحی با استفاده از متن و رنگای خوشحال استفاده کنین.
  • اطلاعات مفید در اون بذارین: معمولا مردم به اطلاعاتی علاقه دارن که به یه جور بتونه واسه شون مفید باشه. واسه یک لحظه خودتون رو به جای مشتریان تون بذارین. شرکت شما چه محصولی می تونه تولید کنه که به سود اونا باشه؟ نیازها و خواستهای مشتریان تون چه هستن؟ سعی کنین اون نیازها رو مورد هدف بذارین. واسه اینکه توجه و علاقه خوانندگان خود رو از دست ندین کوتاه و مفید حرف بزنین. تراکت رو با اطلاعات اضافه و غیرضروری پُر نکنین. از جملات کوتاه استفاده کنین و فقط در مورد موضوع مورد نظر اطلاعات بدین.
  • دلیلی واسه اقدام و عمل به مخاطب بدین: در مورد نتیجه ای که از این توقع دارین روشن و شفاف باشین. توقع دارین مخاطبان بعد از خوندن تراکت تبلیغاتی شما چه واکنشی نشون بدن؟ با استفاده مثل ای که اونا رو به اقدام مورد نظر تشویق می کنه، قصد خود رو نشون بدین. در بین جملات رایجی که واسه این منظور استفاده می شن میشه به «همین حالا صرفه جویی کنین»، «مجانی ثبت نام کنین»، «همین حالا سفارش بدین» و «همین امروز تماس بگیرین» اشاره کرد. واسه افزایش قدرت جملات، می تونین از محدود کردن زمانی واسه اقدامات مخاطبان استفاده کنین.
  • بارها متن رو خونده و آزمایش کنین: بارها این اتفاق افتاده که به خاطر یک اشتباه کوچیک، هزاران تراکت دوباره چاپ شدن. متن تراکت تبلیغاتی خود رو بارها بخونین. قبل اینکه تراکتا رو در حجم بالا به چاپ برسونین، تعداد کمی آزمایشی چاپ و بین مردم پخش کنین تا مطمئن شید هیچ اشتباهی در اونا رخ نداده. از این چاپ آزمایشی می تونین فهمیده باشین که مثلا، اندازه عنوان مناسبه و می تونه از فاصله دور جلب توجه کنه یا نه.

برگرفته از: en.wikipedia و formaxprinting.com


دیدگاهتان را بنویسید