امر به معروف و نهی از منکر، نظارت و ارزیابی عملکرد

11- پیگیری نحوه اجرای طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و ارائه گزارش‌های منظم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(رئیس کمیته)
12- ارزیابی دقیق از اجرای طرح‌ها توسط دستگاه‌های فرهنگی، انتظامی و قضایی برای مقابله با مظاهر بدحجابی و یافتن راهکارهای مناسب توسط کمیته توسعه و ترویج فرهنگ عفاف.
13- نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه‌ها- خصوصاً صدا و سیما- در ارتباط با الگوهای تبلیغی آنها و تأثیر آن در جامعه.
14- احیاء سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب و عفاف.
15- فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت تهیه کتب، نشریات و تولیدات علمی- فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن.
16- انجام سیاست‌های تشویقی درباره مدیران و کارگزارانی که در محیط کار خود اصول عفاف و پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند.
3-4-3-4- وظایف
به موجب طرح راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، 26 دستگاه که مسائل عفاف و حجاب به نوعی در قلمرو وظایف‌شان بود به عنوان اعضای کمیته اجرایی در نظر گرفته شدند و این کمیته موظف به اجرای آیین‌نامه و کلیه دستورالعمل‌های اجرایی آن جهت تحقق راهبردهای مذکور در دستگاه‌های مختلف گردید. دستگاه‌هایی که در این مصوبه از آنها یاد شده عبارتند از:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی)، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوری، سازمان تربیت بدنی، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قوه قضائیه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری.
مهمترین سازمان مسؤول در زمینه گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه سازمان صدا و سیما است. علت این مدعا را می‌توان در چند دلیل مهم جست اول اینکه صدا و سیما به لحاظ گستره مخاطب با بیشترین مخاطب سروکار دارد. این مخاطبین از گروه‌های مختلف سنی، صنفی و شغلی و از مذکر و مؤنث را شامل می‌شوند. علاوه بر آن تعداد و گستره وسیع وظایف صدا و سیما خود نشانگر حساسیت و تأثیر این نهاد در مسئله حجاب و پوشش افراد جامعه است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از نظر گستره حیطه وظایف و مسئولیت‌ها پس از صدا و سیما قرار می‌گیرد. بر این اساس و با توجه به اینکه بررسی و مطالعه همه دستگاه‌های اجرایی ذکر شده در توان این رساله نیست، تنها وظایف صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برشمرده و اقدامات آن را در سال‌های 1385 و 1386 بررسی می‌کنیم.
1-3-4-3-4- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
1- اهتمام ویژه درخصوص معرفی و ترویج فرهنگ عفاف به منظور نهادینه‌سازی و جذاب نمودن آن.
2- تبیین نقش حجاب و عفاف در افزایش سلامت جامعه و بهره‌وری آن از طریق تولید ‌برنامه‌های مختلف.
3- فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های کارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و‌… .
4- تبیین و آموزش احکام شرعی حجاب و عفاف و رعایت حریم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط متعادل اجتماعی.
5- به تصویر کشیدن ابعاد شخصیت‌های الهی اسلام چون حضرت زهرا (س)، حضرت زینب(س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌های مذهبی و ملی و تأثیر آن در فرهنگ‌سازی و گسترش ارزش‌های اسلامی به صورت جذاب.
6- ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحکام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان.
7- به تصویر کشیدن چهره بانوان محجبه کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی از طریق برنامه‌های تلویزیون و تهیه فیلم از زندگی آنان.
8- تهیه فیلم و ارایه تصویر روشن از تاریخچه و خاستگاه کشف حجاب در ایران به عنوان یک حرکت سیاسی با هدف تخریب بنیان‌های فکری و عقیدتی و رفتاری زنان در جامعه.
9- آموزش و ترویج احکام شرعی حجاب و پوشش بومی (منطقه‌ای) در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران.

                                                    .