تحولات اقتصادی، انقلاب صنعتی

این فرودگاه که در 60 کیلومتری بیرون شهر کولالامپور واقع شده، در تلاشی برای معرفی گونه گونی و پیچیدگی در گونه شناسی بافتی در شرف نابودی-مواد بومی، فرم ها و چشم انداز را در هم می آمیزد. این فرودگاه از آرایه بندی نسبتا سنتی ساختمان اصلی ترمینال و یک سری ماهواره تشکیل شده است. (الناز باقری، 1390: 249)
شکل 5-28: فرودگاه کوالالامپور مالزی (سایت ویکی پدیا [wikipedia.org] ، 31/2/1392، فرودگاه بین المللی کوالالامپور)
5-2-3-2 ترمینال فرودگاه:
ساختمان چهار طبقه ای ترمینال آن در سمت ساحل با جاده ای دسترسی به طبقه ی اول (ورودهای بین المللی) و طبقه چهارم (پروازهای بین المللی) ارتباط دارد. ورودها و پروازهای داخلی در طبقه ی دوم پیش بینی شده اند. این ترمینال همچنین با ایستگاه راه آهنی واقع در نیم طبقه میانی و از آنجا با قطار سریع السیر، واحدهای این فرودگاه را به شهر مرتبط می سازد.
بخش جذاب و هنرمندانه صوری و فضایی این فرودگاه، مانند فرودگاه کانسای، سالن پروازهای بین المللی آن در تراز بالاتر است. این سالن با سقفی مرتفع سهمی شکل هزلولی به هم مرتبط و نگه داشته شده با ستون های ضخیم و مخروطی شکل، کاملا محصور شده است و سرویس های خدماتی را نیز در برگرفته و توزیع می کند. این سقف مواج، مانند گنبدهای دلنشین، خوشه ای از چترها، یا مانند چادر بدوبین آکنده از باد، نوعی ویژگی خاص و شهوانی به این سالن داده است. زیر سقف پوشیده با نوارهای باریک چوبی و شکاف شیشه ای بریده شده در طول لبه های هر سهمی است، که فضایی غارمانند با درخششی لطیف منعکس روی سنگ فرش مرمریت کاملا صیقلی، پدید می آورد. فرم سقف، به طور سربسته به گنبدهای سنتی اسلامی و ساختارهای چوبی بومی مالزی اشاره دارد.
شکل 5-29: فرودگاه کوالالامپور مالزی (سایت ویکی پدیا [wikipedia.org] ، 31/2/1392، فرودگاه بین المللی کوالالامپور)
ترمینال اصلی این فرودگاه در سمت بیرون با اسکله طولی در ارتباط است که در امتداد لبه جنوب شرقی آن ادامه داشته و ظرفیت خدمات رسانی به حدود یک دوجین هواپیما را دارد و در پشت آنها و به فاصله ای یک جفت ماهواره صلیبی شکل تعبیه شده که با خطوط ارتباطی ثابت از این بخش مجموعه ترمینال به آنها دسترسی لازم وجود دارد. باید اذعان کرد که اگر پروازها تاخیر داشته باشند مسافران به اجبار می بایست مدتی طولانی را در این ماهواره ها سپری کنند اما به هر حال در طراحی ماهواره به این نکته توجه شده است البته می توان اضافه کرد که در بیشتر فرودگاه ها معمولا شکل ماهواره ها از اهمیت کمتری برخوردار است و یا از اهمیت آن چشم پوشیده می شود. در فرودگاه کوالالامپور، مجموعه ای از چهار بازوی سه طبقه است که حول قطب مرکزی دایره ای شکل آن با همدیگر ارتباط دارند. خدمات ورود و پروازها، هر یک در طبقات جداگانه ای پیش بینی شده اند. قطب های مرکزی آنها به شکل مخروط وارونه و گشوده رو به آسمان، آکنده از سرسبزی انبوه، مانند قطعاتی از جنگل استوایی به نظر می رسند. پلان صلیبی شکل این ماهواره ها، ماهرانه تلاش کرده اند که راه پیمایی سهت طولانی تا دروازه های مخصوص را کاهش دهند. مسافران به مرکز ماهواره وارد و از آنجا با توجه به تابلوی پروازشان، به سوی دروازه های تعبیه در دو سمت هر بازوی ماهواره سرازیر می شوند. ماهواره ها هر چند عناصری مشابه با ترمینال اطلی را به کار می گیرند اما زبان معماری سقف های موج دار و عناصر ساختاری فولادی درخت مانند را ساده می کنند.
پلان باز ترمینال این فرودگاه، شش تراز دارد. سکوهای تحویل بار، در کل شش سکو با سایبان های کرکره ای هستند که بدین ترتیب مقیاس سالن پرواز را تا حدودی تقلیل می دهند. علاوه بر این ها فروشگاه ها و نمازخانه هایی که در این بخش پیش بینی شده اند. در ضمن آنهایی که مسافر نیستند، می توانند مسافران را در حالی که به سمت پست های بازرسی امنیتی، واقع در زیر منطقه نیم طبقه کنترل پاسپورت می روند تا عرشه مشاهده مسافران را مشایعت کنند.
اسکله تماس که با پلی به ساختمان ترمینال ضمیمه شده است. به نوبه خود سالن های انتظار خاص خود را دارد. بین ترمینال اصلی و اسکله تماس دو فضای سبز وجود دارند که در آنها مخلوطی از درختان و بوته های بومی کاشته شده است، تداعی دقیق از استعاره جنگل کوروکارا، این گونه های گیاهی منتخب بدون جاذبه برای پرندگان هستند تا خطر برخورد
آنها با هواپیما به حداقل ممکن برسد. (الناز باقری، 1390: 249)
شکل 5-30: ترمینال فرودگاه کوالالامپور مالزی (سایت ویکی پدیا [wikipedia.org] ، 31/2/1392، فرودگاه بین المللی کوالالامپور)
5-2-3-3 سازه ی فرودگاه:
سقف ترمینال اصلی، غلافی سهمی شکل هزلولی است، که با شبکه ای از خرپاهای مایل که روی شبکه ای از ستون های بتنی مسلح قرار داده شده اند، نگه داشته می شود. سر ستون های فولادی مخروطی شکل و متناسب با طرح از طریق صفحه هایی بال مانند، خرپاها را به ستون ها متصل می کنند. این خرپاها حدود 100 فوت طول دارند و از بالا به بال های حشره ای عظیم الجثه شباهت می یابند. این خرپاها براق اند و برای سالن پرواز به مثابه نورگیر کار می کنند. ستون ها با سنگ گرانیت صیقلی پوشش داده شده اند و در دل آنها فضای آکنده از هوای سرد، لوله های گاز و آب باران پیش بینی شده است. هم اسکله تماس و هم ساختمان ماهواره از نوع ساختاری خرپاهای کمانی شکل هستند و این خرپاها با پشت بندهایی که در سرتاسر طول سالن مشاهده می گردند به ستون ها متصل گردیده اند. فضای باز ساختمان ماهواره با دیوارهای شیب دار شیشه ای محصور شده است و با استفاده از این سیستم ساختار شیشه ای محصور شده است و با استفاده از این سیستم ساختار شیشه ای حداکثر شفافیت برای این ساختمان به دست آمده است. (الناز باقری، 1390: 251)
شکل 5-31: سازه فرودگاه کوالالامپور مالزی (سایت ویکی پدیا [wikipedia.org] ، 31/2/1392، فرودگاه بین المللی کوالالامپور)
5-2-3-4 ساختمان ماهواره:
ساختمان ماهواره، چشم گیرترین و همچنین نامرئی ترین عنصر این فرودگاه و در فاصله دو تا سه مایلی از ساختمان اصلی واقع شده است. ساختمان ماهواره با پلان صلیبی شکل با چهار بازوی آسیاب بادی مانند پیرامون حیاط منظره سازی شده، نوعی پژوهش در شیشه و نور است. این فضای درخت کاری شده به گونه ای پرپشت، با دیوارهای شیشه ای به صورت مخروطی وارونه، به گونه جالب از لحاظ بصری محصور شده است. این دیوارهای شیشه ای، دیدهایی زیاد از فضای بیرون به دست می دهند و به مسافران کمک می کنند تا به سوی
آنها کشیده شوند. این مجموعه با ارتباط دادن مردم به نوروز و فضاهای سبز باعث می شوند نگرانی مسافرت هوایی مدرن کاهش یابد. (الناز باقری، 1390: 250)
5-2-3-5 سایت مجموعه:
پلان اصلی سایت، شگفت آورترین تجسم فیزیکی را درخواست کارفرماست، که این فرودگاه می بایست تسهیلاتی با کیفیت بالا، فرهنگ این ملت را عمیقا تحکم می بخشید. این ماندالای اصیل، به ویژه زمانی که از بالا نگریسته می شود، گسترده هندسی تشریفاتی فرم های خالص آن را که از مرکزی واحد سرچشمه می گیرد و منبع زندگی و انرژی را باز می نمایاند، کاملا روشن می سازد. این طرح که چشم داشتی نیز به طرح معبد قدیمی که قبلا در اندونزی ساخته می شد دارد، در وهله اول به نظر می رسد که پلان اصلی، بسیار انعطاف ناپذیر، از آن انعطاف پذیری که کارفرما به دنبال آن بوده باشد. اما در واقع امر سازماندهی رفت و آمد به صورت ماهواره ای صلیبی شکل که با فاصله ای از ساختمان مرکز، پیرامون فضای باز آرایه بندی شده اند، این امکان را می دهد که عملیات در مراحل جداگانه ای تحقق بخشیده شود که این امر نیز مدیون هم موقعیت و هم طرح پلان آزاد آنهاست. فرم های عظیم به شکل پره های آسیاب بادی که با ستون های درخت گونه، سرپا نگه داشته شده اند، طبیعت جادویی این کشور را تداعی می کنند. به نظر می رسد رو به سقف شکافته شده و تقریبا غرق در نور، به ویژه در جایی که طاق ها یکدیگر را قطع می کنند، به گونه سورئالیستی ماده زدایی شده باشد.
به هر حال این نمادهایی از طبیعت است و نه رشته پیوندهای معمارانه واقعی با فرهنگ محلی که به صراحت به رخ کشیده شده و در واقع همان آرایه بندی کلی ماندالاست. (الناز باقری، 1390: 251)
تعامل سازه و معماری:
6-1 مقدمه:
انقلاب صنعتی و پیامدهای ناشی از آن به عنوان رویدادی بزرگ در کنار عوامل دیگر موجب از هم گسستن ارتباط معماری و مهندسی سازه گردید. انقلاب صنعتی در بسیاری از زمینه های علمی و فنی موجب پیشرفت های شگفت انگیز در غرب شد و به تناسب تاثیر روز افزونش بر علوم و فن آوری بر سرنوشت معماری نیز تاثیر گذار گردید. در کنار تغییرات فلسفی، عواملی مانند پیشرفت های علمی، تحولات اقتصادی و دستاوردهای فنی نیز نقش موثری ایفا کردند و زمینه شکل گیری حرفه مهندسی سازه را فراهم ساختند . این وضعیت مدارس آموزش معماری را نیز تحت تاثیر قرار داد و باعث ایجاد مدارس فنی گردید که نتیجه آن آموزش جداگانه و تخصصی مهندسی ساختمان بود. پس از این رویدادها از یک سو ضمن همکاری معماری با مهندسین تلاش می شود تا جایگاه معماران به عنوان متخصصین حرفه ای به آنها برگردانده شود اما از سوی دیگر با انتقاد به حذف گرایش به سبک های گذشته معماری تضعیف شده و زمینه مناسب تری برای حضور مهندسی سازه فراهم گردید.

                                                    .