خلیج فارس و دریای عمان، کهگیلویه و بویراحمد

دانلود پایان نامه

معماری و مهندسی امروزه در مسیرهایی جدا از یکدیگر حرکت می کنند و تلقی هر کدام از حرفه ی دیگری، ناقص و توام با عدم شناخت است. موضوع و هدف معماری هنر خلق فرم و فضا و نظم بخشی به آن برای خدمت به انسان است. موضوع و هدف مهندسی سازه، انتقال انواع بارهای وارد به سازه به زمین می باشد به نحوی که اعضای سازه دارای حداقل وزن و کمترین هزینه باشند به طوری که در ساخت آن ها از حداقل مصالح استفاده شده باشد. این دو تلقی از بنا، خلاء‌ بسیار بزرگی را در میان خود دارد و آن این است که آنچه برای یکی هدف به شمار می رود، توسط دیگری محدود می شود.
امروزه تخصصی شدن علم در زمینه های مختلف مهندسی و توسعه زاویه تنافر بین معماری و سازه باعث ایجاد دوگانگی و افول در خلق یک اثر معماری گشته است. این تخصصی شدن مورد اشکال نیست بلکه مسأله این است که معمار قسمت هنری کار را به خود اختصاص میدهد و به عملکرد می بردازد و بخش سازه ای آن را به عهده مهندس سازه میگذارد. در حقیقت محدوده وظایف معمار و متخصص سازه در طراحی به درستی تعیین نمیشود لذا تعادل بین میزان نقش آنها در طراحی بر هم می خورد و کل معماری آسیب می بیند.
این حلقه ی مفقوده را نهایتا در تکنولوژی می توان یافت. آنجا که حوزه ی خلاقیت معمار گسترش یافته و مهندس سازه نیز امکانات جدید و مفیدی در اختیار خود می بیند. تکنولوژی زبان مشترک معمار و مهندس محاسب است و بهترین ارتباط آن دو هنگامی شکل می گیرد که از تکنولوژی زمان شناختی عمیق داشته باشند. برای خلق یک ساختمان مناسب، نیاز به صحت و سقم سازه ای، هماهنگی با عملکرد، فناوری مناسب و توجیه اقتصادی می باشد.
ترمینال های فرودگاهی، ساختمان هایی با مقیاس بسیار بزرگ، عملکردهای گوناگون و حجم قابل ملاحظه ای از مصرف کنندگان هستند. طراحی و اداره چنین مجموعه های پیچیده که شبیه به یک شهر کوچک عمل می کند بیش از هر چیز نیازمند اندیشیدن تمهیداتی بهینه سازی در عملکردهای گوناگون، هزینه ها، میزان مصرف انرژی است. بنابراین اجزای گوناگون معماری با اتحاد با یکدیگر سعی در رسیدن به این بهینه سازی دارند.
استفاده از عناصر سازه ای و نورپردازی غالبا به شکل طبیعی در جهت خوانایی فضا، طراحی اقلیمی، طراحی و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و حتی استفاده از سازه های عظیم که بهینه سازی در فرم آن ها لحاظ شده است همه در راستای شکل گیری چنین مجموعه های عظیم و پیچیده ساختمانی به شمار می آیند که روز به روز در حال گسترش هستند و توجه به نکات فوق به تبع آن از اهمیت بالایی برخوردار می شود.
در نتیجه ی بحث های بالا می توان جمله طلایی این نوشتار را این گونه بیان کرد که تکنولوژی فصل مشترک و اتصار محکمی برای معماری و مهندسی سازه می باشد و برای خلق بهترین معماری سازه، باید تکنولوژی را شناخت و به بهترین وجه، آن را عامل هدایتگر معماری سازه ساخت.
7- نگاهی به تاریخ و جغرافیای استان فارس و شهر شیراز:
استان فارس:
7-1-1 موقعیت جغرافیایی و اقلیمی:
استان فارس با وسعت ۱۳۴۰۰۰ کیلومتر مربع در بخش جنوب غربی کشور بین مدارهاى ۲۷ درجه و دو دقیقه و ۳۱ درجه و ۴۲ دقیقه عرض شمالى و ۵۰ درجه و ۴۲ دقیقه و ۵۵ درجه و ۳۸ دقیقه طول شرقى از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از شمال با استان اصفهان و یزد، از مغرب با استان‌هاى کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر، از جنوب با استان هرمزگان و از شرق با استان کرمان همسایه است. وجود خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و ناهمگونی از نظر ارتفاع، وجود بخش اعظم چین خوردگی زاگرس جنوبی در این استان تفاوت های فاحش اقلیمی را ایجاد نموده است به طوری که در فصل تابستان درمناطق جنوبی مانند لار و لامرد، دمای هوا به ۴۹ درجه سانتیگراد و در فصل زمستان در شهرستان آباده که در قسمت شمال استان فارس قراردارد دمای هوا تا منهای (۲۱-) درجه سانتیگراد ثبت شده است. این تفاوت  آشکاررادرریزش های جوی نیز می توان مشاهده نمود به طوری که در قسمت مرکزی استان، در ناحیه زاگرس جنوبی شدت که چین خوردگی به حداکثرخود رسیده است در محلی به نام روستای ریچی بارندگی بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر در طی سال به ثبت رسیده است، متقابلأ در شمال استان یعنی در حوزه شهرستان آباده که تحت تأثیر بیابانهای ایران مرکزی می باشد از میزان بارندگی کمی بهره مند می باشد به طوری که در بعضی از سال ها میزان بارندگی کمتر از صد میلیمتر می باشد.برخورداربودن از یک چنین ساختاری به دنبال خود تنوع اقلیمی و میکرواقلیم های خاص را ایجاد نموده است.
بنابراین از نظر وضعیت اقلیمی استان فارس را می توان به سه بخش تقسیم کرد:
شمال و شمال غرب استان: به علت کوهستانی بودن دارای زمستانی سرد است و اکثر ریزش های جوی آن به صورت برف بوده و تابستان آن نیز معتدل است.
جنوب و جنوب شرقی استان: دارای زمستان معتدل و تابستانهای بسیار گرم و خشک است.
ناحیه مرکزی استان: زمستان های معتدل و بارانی و تابستان های گرم و خشک می باشد. (سایت اینترنتی استان فارس [fars.ir] ، 31/1/1392،معرفی استان)
7-1-2 آب و هوا:
7-1-2-1 درجه حرارت و میزان بارندگی:
در استان فارس، تحت تاثیر ویژگی های توپوگرافیک، سه ناحیه آب و هوایی مشخص پدیدار شده است:
ناحیه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر: دارای زمستان های سرد معتدل و پوشش گیاهی قابل توجه می باشد. میزان بارندگی این ناحیه در حدود 400 تا 600 میلی متر در سال گزارش شده است.
ناحیه مرکزی: این ناحیه درزمستان ها آب و هوای نسبتا معتدل توام با بارندگی و در تابستان ها، هوایی گرم وخشک دارد. آب و هوای این ناحیه به علت بارندگی نسبی ارتفاعات، نسبت به شمال و شمال باختر وضعیتی کاملا متفاوت دارد، میزان باران این ناحیه بین 200 تا 400 میلی متر در سال است. شهرهای شیراز، کازرون، فسا و فیروزآباد در این ناحیه قرار گرفته اند.
ناحیه جنوب و جنوب خاوری: به علت کاهش ارتفاع و پهنای جغرافیایی و نحوه استقرار کوه ها، میزان بارندگی این ناحیه درفصل زمستان نسبت به دو فصل بهار و پاییز کم تر می باشد. هوای این ناحیه در زمستان ها معتدل و در تابستان ها بسیار گرم و میزان بارندگی سالانه آن 100 تا 200 میلی متر است. شهرهای لار، اوز و خنج جزو این ناحیه خشک به شمار می روند. (سایت اینترنتی استان فارس [fars.ir] ، 31/1/1392،معرفی استان)
7-1-2-2 باد:
استان فارس تحت تاثیر بادهای شمالی، باختری، جنوبی و محلی نیز قرار دارد، به طوری که جریان توده های هوایی آن به چهار گروه تقسیم می شود:
بادهای شمالی: که از سیبری به ایران می وزند و بسیار سرد و خشک هستند و باعث برودت هوا در زمستان، به ویژه در مناطق کوهستانی می شود.