تشخیص
محتوای
پیام
(۱۸ سوال
فرعی)

 

 

۱۴(۴۵و۴۶و
۴۷و۴۸و۴۹و
۵۰و۵۱و۵۲و
۵۳و۵۴و۵۵و
۵۶و۵۷و۵۸و
۵۹و۶۰و۶۱و
۶۲)

 

 

طبقه اول(پایین) ۴۲-۱۸

 

 

حداکثر امتیاز ممکن ۹۰=۵×۱۸

 

 

 

حداقل امتیاز ممکن ۱۸=۱×۱۸

 

 

 

طبقه دوم(متوسط) ۶۶-۱/۴۲

 

 

 

دامنه تغییرات ۷۲=۱۸-۹۰

 

 

 

طبقه سوم(بالا) ۹۰-۱/۶۶

 

 

 

فاصله طبقات ۲۴=۳÷۷۲

 

 

توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای
به مهارت ها و توانمندی های استفاده از رسانه ها و میزان توانایی در تولید پیام اطلاق می شود.
الف: مهارت ها و توانمندی ها
تعریف نظری: در اینجا شامل آن دسته از توانایی هایی است که در استفاده از رسانه های تعاملی(اینترنت) و ارتباط با برنامه های رادیویی و تلویزیونی و … نیاز است و شامل مهارت های زبان خارجی و درجات آشنایی با آن، مهارت های رایانه ای مانند تسلط بر نرم افزار ها و ارسال ایمیل یا پیامک به یک برنامه می باشد(تقی زاده،۷۰:۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: برای خودسنجی مهارت زبان خارجی، سوال ۸ طرح شده است تا فرهنگیان در مجموع، مهارت های خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن خود را هر کدام در قالب یک سوال فرعی و در یک مقیاس ۵ گزینه ای لیکرت طبقه یندی کنند. در این سوال از کد ۱ برای ندارم، از کد ۲ برای کم، از کد ۳ برای متوسط، از کد۴ برای خوب و از کد ۵ برای عالی استفاده شده است.
در سوالی دیگر سوال های فرعی متناسب با توانمندی برای تعامل ارائه می شود مانند کار با سیستم عامل ویندوز و کار با نرم افزار های آفیس و … استفاده از امکانات یک مرورگر مانند اکسپلورر، استفاده از پست الکترونیکی، ابزارهای ارتباط آنلاین مثل یاهومسنجر، کار با نرم افزارهای صوتی و تصویری، استفاده از موتورهای جستجوگر مثل گوگل، کار با نرم افزار های گرافیکی. البته برای تبیین بهتر، در مورد هر یک مثال آورده شده است. برای نمونه کار با نرم افزار گرافیکی مانند فتوشاپ و غیره.
برای سنجش این توانمندی از ۷ سوال فرعی در سوال ۱۱ استفاده شده است که بر مبنای طیف پنج تایی لیکرت طبقه بندی شده اند. در این سوال از کد ۱ برای اصلاً تسلط ندارم، از کد ۲ برای خیلی کم، از کد ۳ برای تا حدودی، از کد ۴ برای خیلی زیاد و از کد ۵ برای کاملاً تسلط دارم استفاده شده است.
ب-توانایی ارتباطی(توانایی تولید پیام)
تعریف نظری: شامل آن دسته از مهارت ها و توانمندی هایی است که با بهره گرفتن از آنها ارتباط برقرار می شود. بنا به تعریف، ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده مشروط بر اینکه در گیرنده پیام مشابهت معنایی مورد نظر فرستنده ایجاد شود. توانایی تولید پیام ها به توانایی اشاره دارد که به کمک آن افراد می توانند پیامی را در رسانه ایجاد نمایند(همان،۷۱).
تعریف عملیاتی: با طرح سوالاتی مانند ارسال پیامک به یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی یا یک روزنامه و مجله، ارسال ایمیل، ایجاد پیام های متنی، ایجاد پیام های غیرمتنی(توانایی تولید کلیپ های ویدئویی و … در خانه با رایانه یا تلفن همراه و …)ایجاد وبلاگ، نظردادن در وبلاگ و سایت ها، عضو شدن و نظر دادن در یک گروه اینترنتی و استفاده از خدمات الکترونیکی دولت و سایر سایت ها، اندازه گیری شد.
برای سنجش مؤلفه توانایی ارتباطی از ۸ سوال فرعی که در سوال ۱۵ آمده اند، استفاده شده است که جواب ها بر مبنای طیف پنج تایی لیکرت طبقه بندی شده اند. در این سوال از کد ۱ برای اصلاً تسلط ندارم، از کد ۲ برای خیلی کم، از کد ۳ برای تا حدودی، از کد ۴ برای خیلی زیاد و از کد ۵ برای کاملاً تسلط دارم استفاده شده است.
در مجموع برای سنجش و محاسبه مؤلفه توانایی برقراری ارتباط با پیام های رسانه ای، ۱۹ سوال فرعی طراحی شد که بر مبنای طیف پنج تایی لیکرت، کدگذاری و ارزش گذاری شدند و مجموع امتیازات این ۱۹ سوال فرعی، نشان دهنده وضع فرهنگی(معلم) در این بخش است. برای کدگذاری از ۱ برای اصلاً تسلط ندارم، از ۲ برای خیلی کم، از کد ۳ برای تاحدودی، از کد ۴ برای خیلی زیاد و از کد ۵ برای کاملاً تسلط دارم استفاده شده است.
حداقل توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای فرهنگیان، طبق محاسباتیکه در زیر آمده است، ۱۹ و حداکثر ۹۵ خواهد بود. با توجه به دامنه این تغییرات معلمان در ۳ سطح توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای، دسته بندی شده اند.
حداکثر ۹۵=۵×۱۹
حداقل ۱۹=۱×۱۹
پس داریم ۷۶=۱۹-۹۵ از تقسیم ۷۶ بر ۳ عدد ۳/۲۵ به دست می آید که نشان دهنده فاصله طبقات است.
۳/۴۴-۱۹ =توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای پایین (طبقه اول)
۷/۶۹-۴/۴۴ =توانایی تولید وارتباط با پیام های رسانه ای متوسط (طبقه دوم)
۹۵-۸/۶۹ =توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای بالا (طبقه سوم)
جدول شماره ۵-۳: شماره سوالات مؤلفه توانایی تولید و ارتباط با پیام های رسانه ای در پرسشنامه

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتن به نوارابزار

بیرون رفتن

توانایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *