سیستم پیشرفته، مراکز خرید

5-2-1-4 ظرفیت فرودگاه:
طی سال مالی 2006، 116475 پرواز در فرودگاه KIX انجام شد که از این میان، 73680 پرواز بین المللی بودند. تعداد کل مسافران بالغ بر 16689658 نفر بود که از این تعداد 11229444 نفر پرواز بین المللی داشته اند. وزن کلی بار حمل شده 802162 تن بود که از این مقدار، 757414 تن بار بین المللی بوده است.
فرودگاه kansai با 499 پرواز هفتگی به آسیا، 66 پرواز به اروپاو خاورمیانه و 35 پرواز هفتگی به آمریکای شمالی به مرکزی آسیایی تبدیل شده است. در دهه ی 1960 هنگامی که تجارت منطقه ی kansai با توکیو سریعا در حال رکود بود، طراحان پیشنهاد فرودگاه جدیدی را در منطقه ارایه دادند. (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
شکل 5-18: جلوخان فرودگاه کانسای ژاپن (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
5-2-1-5 ترمینال فرودگاه:
در سال 1991، ساخت ترمینال آغاز شد. ترمینال KIX واحد چهار طبقه ای دارد که رنزو پیانو طراحی کرده است. این ترمینال طولانی ترین فرودگاه در جهان است که طول آن برابر 1.7 کیلومتر بوده و به یک سیستم پیشرفته به نام Wing Shuttle مسافران را از یک سو به سوی دیگر می برد. مقامات رسمی به منظور کاهش هزینه ساخت پیشنهاد کردند تا طول ترمینال کاهش یابد؛ اما مهندس معمار رنزو پیانو، همچنان بر حفظ طول کامل طراحی شده ی ترمینال پافشاری می کرد. 44 ورودی به ساختمان اصلی فرودگاه وجود دارد.
در این فرودگاه، هیچ کس نگران کنترل بلیت، بار و گذرنامه خود نیست، زیرا هنگام عزیمت به فرودگاه تمامی این تشریفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسیله نقاله هایی که در ورودی فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال های ویژه یی به طرف هواپیمایی که منتظر مسافران است، هدایت شده و یک سیستم امنیتی موقعیت آنها را برای مسافران مشخص می کند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هوای تمیزی در جریان است و دلیل آن هم وجود سامانه تهویه استثنایی ساختمان است که به سقف غول پیکر ساختمان متصل است. این سقف که به شکل قوسی طراحی شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسی ها و آزمایش های فراوان در کارگاه معماری «رنزو پیانو» و با همکاری مهندسان مکانیک ژاپنی و با استفاده از کمترین تجهیزات مکانیکی طراحی و تولید شده است.
شکل 5-19: ترمینال فرودگاه کانسای ژاپن (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
سقف این ترمینال به صورت بال مانند است که جریان و گردش هوا از در ساختمان را تسهیل می کند. کانال های بزرگ تهویه ی هوا در یک سوی ترمینال هوا را به سمت بالا می دهد و آن را در انحنای سقف به گردش در می آورد و در سوی دیگر ترمینال از طریق مجاری خروجی آن را خارج می کند. دستگاه های سیاری در سالن صدور بلیت به صورت معلق قرار دارند تا از جریان هوا بهره گیری شود. سالن صدور به سالن خروج مشرف است. این دو سالن توسط یک پارتیشن شیشه ای از یکدیگر جدا می شوند.
شکل 5-20: سقف ترمینال فرودگاه کانسای ژاپن (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
ارتفاع این سالن 4 طبقه حدود 35 متر و طول آن حدود 330 متر است. جالب اینکه این سقف هوشمند است و نسبت به دمای هوای محیط و نیز کیفیت هوای هر قسمت از ساختمان تغییر حالت می دهد. فرودگاه کانسای ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابینایان در آن کاملاً راحت هستند زیرا طراحان این بنای عظیم به فکر مسافران نابینا هم بوده و برجستگی هایی روی ستون های ورودی و خروجی تمام راهروهای فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بریل است و نابینایان می توانند با لمس کردن آنها دقیقاً متوجه شوند در چه بخشی از فرودگاه قرار دارند و به وسیله این اطلاعات مسیر مورد نیاز خود را هم به درستی پیدا کنند. علاوه بر این روی تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتی وجود دارد که به طور کامل به نابینایان کمک می کند. این تنها نمونه کوچکی از امکانات رفاهی بی نظیر این فرودگاه پیشرفته است. (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
5-2-1-6 سازه ی فرودگاه:
سازه اصلی این فرودگاه 18 میلیارد دلاری که جزیره زیر پای خود را به زانو درآورده است، از یک سیستم هوشمند بسیار پیشرفته برخوردار است و در برابر زلزله های 9 ریشتری هم به راحتی مقاومت می کند. بدلیل اتصالات ریلی زلزله ی 1995 با وجود از بین بردن 6434 تن در جزیره ی اصلی هونشوی ژاپن، فرودگاه بی هیچ صدمه ای باقی ماند. حتی شیشه های به کار رفته در پنجره ها نیز سالم به جای ماندند. بعدها در سال 1998، این فرودگاه در برابر تیفونی (طوفان دریایی) با سرعت باد معادل 200 کیلومتر در ساعت نیز سالم باقی ماند.
البته کارشناسان تخمین زده اند که این جزیره مصنوعی هر 50 سال، 11 متر نشست می کند که البته این مشکل هم به وسیله طراحان فرودگاه برطرف شده است زیرا اولین و کوچک ترین لغزش ناشی از این نشست ها، به وسیله حسگرهایی که روی تمامی 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوطه ارسال می شود و در این صورت ستون هایی که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک های هیدرولیک اتوماتیک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلی و به وضعیت گذشته برمی گردانند. در مورد دیگر ستون ها هم گروه های متخصص مستقر در بخش نگهداری فرودگاه با استفاده از جک های هیدرولیکی، ستون هایی را که در اثر نشست تغییر اندکی کرده اند، بلند کرده و به وسیله ورقه های فولادی که با ضخامت های مختلفی در اختیار دارند، ستون را به بخش هم تراز با دیگر ستون های دیگر این ابرساختمان بازمی گردانند، بنابراین این فرودگاه مجهز به سیستم بسیار پیشرفته یی است که وظیفه کنترل چندصد ستون بزرگ فولادی را برعهده دارد.
بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در این فرودگاه پیشرفته وجود دارد، در جهان بی نظیر است و این به دلیل توجه و آینده نگری طراحان و سازندگان این بنای عظیم است که در حال حاضر راحتی و آسایشی مثال زدنی را برای مسافرانش به همراه آورده است. (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
شکل 5-21: سازه فرودگاه کانسای ژاپن (سایت اینترنتی فرودگاه کانسای ژاپن [kansai-airport.or.jp] ، 31/2/1392،معرفی فرودگاه)
5-2-2 فرودگاه سوندیاک(RAVA، بیلبائو-اسپانیا):
5-2-2-1 ایده طرح:
ساختمان جلوه ای منسجم دارد و به پرنده ای عظیم می ماند که بالهایش را گسترده باشد. در طراحی ساختمان آسایش و ایمنی مسافران از هر جهت تامین داده شده است. راهروهای روشن و کوتاه جای محل انتظارهای قدیمی با فضایهای باز را گرفته اند.
ساختمان پایانه در فضای سبز وسیعی قرار دارد و تسهیلات آن شامل خدماتی از قبیل مهمانسراها، ایستگاه قطار زیرزمینی و فرودگاه است (ساختمان ها تصویری زیبا از طبیعت ایالت باسک بدست می دهند). هدف این بوده است که نخستین منظره ای که مسافران با آن مواجه می شوند تا حد ممکن شفاف و گسترده باشد و به همین دلیل چشم انداز مستقیم به باغ های چسبیده به فرودگاه تدارک شده است.
شکل 5-22: فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)
نکته کلیدی طرح در این است که ساختمان ها گرداگرد فضای سبز قرار دارند و به این ترتیب می توان مهمانسراها و مراکز خرید و قطار زیرزمینی را در مراحل بعدی بنا کرده اند. در نهایت ساختمان ها و چشم اندازهای پیرامون درهم ادغام می شوند. بالها طوری طراحی شده اند که در صورت نیاز بتوان آنها را گسترش داد. (الناز باقری، 1390: 241)
شکل 5-23: فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)

                                                    .