منابع تحقیق درباره معیار استاندارد، روزنامه‌نگاری

و) بلاگ‌ها: بلاگ‌ها آخرین نوع در حال رواج و اعتیادآور در نویسندگی علمی است. در بسیاری از سبک‌های نوشتاری، از روزنامه‌نگاران انتظار می‌رود تا خودشان را از نظرات شخصی ایشان دور نگاه دارند تا نتیجه کارشان عادلانه و منصفانه از کار در بیاید و مطلب نوشته شده آنها در متعادل و بی‌غرضانه باشد. با وجود این، بلاگ‌ها قالبی برای نوشتن برای روزنامه‌نگاران به وجود آورده است که می‌توانند افکار، تجربه‌ها و ماجراجویی‌های خود را به راحتی در آن منعکس کرده و بنویسند. تقریباً در هر داستانی که یک روزنامه‌نگار آن را روایت می‌کند داستان دیگری نیز در پشت آن قرار دارد. برای مثال اگر روزنامه‌نگاری به افغانستان سفر کند تا پرونده طالبان را بررسی کند قطعاً روایت‌های خواندنی در باره نحوه دسترسی او به اطلاعات مورد نظر و مواردی مانند این وجود دارد. حال اگر سردبیر شما محدودیتی 433 کلمه‌ای برای شما وضع کرده باشد شما این فرصت را پیدا می‌کنید تا نسخه کامل‌تر گزارش را در وبلاگتان پوشش دهید و آنجا آن روایت‌های ناگفته را بنویسید.
4-2-2-2 ارزش‌های خبری
هر روز صدها و شاید هزارن رویداد کوچک و بزرگ در گوشه و کنار جهان اتفاق می‌افتد، اما امکان تهیه گزارش از تمام آنها وجود ندارد و تعداد زیادی از وقایع نیز ارزش خبری لازم را برای گزارش و انتقال آنها به مخاطبین ندارند. بنابراین برای تشخیص اینکه چه رویدادی ارزش تهیه گزارش دارد، احتیاج به معیارهایی است که به کمک آن بتوان وقایع را ارزش‌یابی و گزارش جامعی از آن رویداد برای مخاطبان تهیه کرد. این معیارها که به تنهایی یا گاه با ترکیب با یکدیگر، یک رویداد را پدید می‌آورند و در ماهیت خود رویداد وجود دارند «ارزش‌های خبری» نامیده می‌شوند. اهمیت شناخت ارزش‌های خبری در این است که می‌تواند هم خبرنگار را در شناخت و فهم خبر (سوژه یابی) کمک کند، هم در تنظیم خبر او را یاری دهد و هم می‌تواند به عنوان معیارهایی برای مقایسه، ارزش‌گذاری و گزینش رویدادهای روز (از جهات اولویت‌گذاری، جا در صفحه، اندازه تیتر و ..) مورد بهره‌برداری قرار گیرد (بدیعی و قندی، 20: 1387) .
یونس شکرخواه (1388:15-14)در کتاب «خبر» ارزش‌های خبری که در روزنامه‌نگاری معاصر تقریبا حالت معیار استاندارد به خود گرفته‌اند را چنین بر می‌شمرند:
دربرگیری: رویدادی دارای ارزش خبری دربرگیری است که بر تعداد فراوانی از افراد جامعه تأثیرگذار باشد.
شهرت: اشخاص، اشیاء و نهادهایی که دارای شهرت هستند، از ارزش خبری برخوردارند. این ارزش خبری به خودی خود کاملاً گویاست.
برخورد، اختلاف و درگیری: این گونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکل‌های گوناگون جلوه‌گر می‌شوند. این برخوردها میان افراد، گروه‌ها و ملت‌ها صورت می‌گیرند. این برخوردها به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط و انسان علیه طبیعت، فجایع طبیعی و حوادث
مربوط به حیات وحش قابل پی‌گیری هستند .
استثنا و شگفتی: این نوع رویدادها از وجه غیرعادی بودن و یا عجیب و استثنایی بودن از ارزش خبری برخوردارند. به طور کلی این رویدادهای نادر را خوانندگان و مخاطبان خبرها تحت عنوان‌ترین‌ها می‌شناسند.
بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار: این ارزش خبری عمدتاً به اعداد و ارقام مربوط می‌شود. فرقی نمی کند که این ارقام مربوط به چیست، هر اندازه که تعداد ارقام بزرگ‌تر باشد چون که از جنبه فراگیری اهمیت می‌یابد از ارزش خبری بیشتری برخوردار می‌شود.
مجاورت: مخاطبان رسانه‌ها ترجیح می‌دهند که ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود اطلاعات کسب کنند. مجاورت به لحاظ ارزش خبری در دو شکل مورد گزینش قرار می‌گیرد: جغرافیایی و معنوی .
تازگی: دانستن اینکه رویداد در چه وقت به وقوع پیوسته است، در جهان رقابت‌های خبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است هر اندازه که فاصله وقوع رویداد و درج آن به عنوان خبر، نزدیک‌تر باشد، خبر، تر و تازه‌تر خواهد بود . خیلی از وقت‌ها، جنبه‌هایی از یک خبر کهنه نیز می‌توانند در شکلی تازه آشکار شوند، که طبعاً در این صورت باز هم از ارزش خبری برخوردار می‌شوند.
5-2-2-2 داستان خبری
مطابق درس چهارم از دروس آنلاین فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاری علم انواع داستان‌های خبری عبارتند از:
داستان آینده‌نگر: این نوع داستان روایتی از رویدادی است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. مثلاً کنفرانسی که قرار است در آینده برگزار شود. معمولاً این سبک خبرها را به شیوه هرم وارونه می‌نویسند یعنی مهم‌ترین بخش خبر و جذاب‌ترین اطلاعات را در ابتدای خبر و اطلاعات ضمیمه را در ادامه آن می‌آورند. ساختار چنین اخباری معمولاً به این ترتیب است:
الف. لید: داستان را با پاسخ دادن به 3 سوال اصلی چه، چه وقت و کجا آغاز می‌کنند. به یاد داشته باشید شما در حال اطلاع رسانی رویدادی هستید که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. پس آن را درست و سریع اعلام کنید. این لید معمولاً یک تا دو جمله را شامل می‌شود که هر کدامش نباید بیش از 44 تا 34 کلمه باشد .
ب. پاراگراف دوم: اطلاعات جزیی‌تری از آنچه قرار است رخ دهد را در اختیار خواننده می‌گذارد. مردمی که درگیر این داستان هستند )مثلاً برگزارکننده‌ها کسانی که شرکت می‌کنند و موضوعات مهمی که قرار است در آن مطرح شود).
پ: پاراگراف سوم: اطلاعات زمینه و تکمیلی را در رابطه با موضوع یا افرادی که در این برنامه نقش دارند بسته به اهمیت هر کدام را ارائه می‌دهد .معمولاً چنین داستان‌های خبری در حدود یک پاراگراف هستند و جملات نیز از تعداد کلمات کمی تشکیل شده است.
اخبار رویداد (Spot news): این نوع داستان چیزی را گزارش می‌کند که به تازگی اتفاق افتاده است . این نوع خبر نیز معمولاً با استفاده از الگوی هرم وارونه نوشته می‌شود و مهم ترین بخش اطلاعات در ابتدا می‌آید و اطلاعات کم اهمیت‌تر در ادامه آن آورده می‌شود. در لید این اخبار به سوال‌های اصلی خبر (چه چیزی، کی، کجا، چرا و چگونه و چه کسی) پاسخ داده می‌شود و سپس جزییات مرتبط آورده می‌شود. معمولاً در پاراگراف سوم نقل قول‌ها و اطلاعات زمینه آورده می‌شود.
داستان خبری از صحبت های مردم : نمونه‌ای از چنین داستان‌هایی گزارش‌هایی است که از یک کنفرانس مطبوعاتی یا ارائه عمومی یک مقاله تهیه می‌شود .
پیگیری خبری: این نوع داستان‌ها مربوط به رویدادهایی می‌شود که پیش‌تر اتفاق افتاده اما هنوز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. مردمی که این داستان را می‌خوانند احتمالاً از قبل اطلاعاتی در باره آن دارند و بیشتر مایلند اطلاعات بیشتری پیدا کنند می‌توان یک داستان به روز یا داستانی از نقل قول‌ها که در بالا توضیح داده شده‌اند را مورد پیگیری قرارداد (الاعوادی، 24:1392).
6-2-2-2 فیچر
الف: شروع کار نات‌گراف( nut graf)- به پاراگرافی در نوشته فیچر گفته می‌شود که ارزش خبری داستان را به مخاطب یادآوری می‌کند. همانند نوشته‌های خبری، داستان‌های فیچری باید ارزش خبری داشته باشند. تفاوت اصلی بین یک داستان خبری سخت و یک فیچر در این است که داستان‌های خبری به سرعت سراغ اصل مطلب می‌روند، جزییات کمتری را بیان کرده و رنگ‌آمیزی کمتری دارند و معمولاً کوتاه‌تر از فیچرها هستند. فیچرها معمولاً، عمق و پیش‌زمینه بیشتری از اطلاعات را مطرح می‌کنند و در آنها تنوع بیشتری از سبک‌های نوشتن را می‌توان پیدا کرد. داستان‌های خبری را معمولاً باید به سرعت آماده کرد تا در همان روز و تا زمانی که ارزش خبر تمام نشده است منتشر شود، درحالی که نوشته‌های فیچر می‌توانند چند روزی یا حتی چند هفته‌ای منتظر بمانند. اصطلاح نات‌گراف معمولاً در اتاق‌های خبر ایالات متحده برای توصیف پاراگرافی استفاده می‌شود که معمولاً به عنوان سومین یا چهارمین پاراگراف می‌آید و بیان می‌کند داستان در باره چیست.
ب. راهنمایی به سوی نات‌گراف: بعد از نات‌گراف باید این نکته را در نظر گرفت که چگونه مخاطب را به دام انداخت و با خود همراه ساخت تا این پاراگراف را بخواند، چندین مقدمه مختلف دراین باره وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد :
– خلاصه: همانند یک لید خبری ساده عناصر اصلی خبر یعنی چه‌کسی، چه‌چیزی، کی، کجا، چرا و چگونه.
– حکایت: روایت داستان کوتاهی که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
– بازی با کلمات: بازی با کلمات و استفاده از صنایعی مانند جناس می‌تواند به هسته اصلی سرفصل اضافه شود.

                                                    .