موقعیت جغرافیایی، حمل و نقل هوایی

دانلود پایان نامه

هدف تحقیق:

چهره کنونی بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در واقع نتیجه و حاصل موقعیت جغرافیایی آنها در رابطه با راه های دریایی، شاهراه های بین المللی، راه آهن و خطوط هوایی میان_قاره ای است. شیراز یکی از قطب های اقتصادی کشور و دارای صنایع الکترونیک، پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، کارخانه ی سیمان، صنایع لاستیک‌سازی، صنایع لبنیات و صنایع نساجی است و به عنوان پایتخت فرهنگی کشور، برنامه ریزی حمل و نقل هوایی کارآمد برای این شهر از ضروریات امر محسوب می شود.
صنعت توریسم به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع جهان در آغاز هزاره ی سوم به شمار می رود و حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم می باشد و هم اکنون حدود 40 درصد از گردشگران بین المللی از طریق هوایی مسافرت می کنند. استان فارس با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی از قطب های مهم گردشگری است و توانایی بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت توریسم دارد.
به دلیل این که زیبایی، شکوه تسهیلات و امکانات، معماری، چشم گیری یک فرودگاه بیانگر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن شهر یا کشور است، شیراز به فرودگاهی با این ویژگی ها احتیاج دارد تا دروازه و نمادی از شهر باشد و تکنولوژی و صنعت و پیشرفت شهر را به نمایش گذارد. در نتیجه با احداث فرودگاهی بین المللی با ویژگی های شاخص این اهداف را دنبال می کند.
افزایش حجم پروازهای مسافری، در جهت بهبود توسعه ی فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز و تبدیل آن به مرکز توریستی بزرگ در منطقه خاورمیانه.
شیراز و شهرهای اطراف آن دارای فرآورده های صادراتی فراوانی هستند. بنابراین با استفاده از این پتانسیل و انتقال سریع و تبادل بالای بار، میتوان شهر شیراز را به قطب اقتصادی در منطقه جنوب تبدیل کرد.
سازماندهی سفرهای زیارتی که در برهه ای از سال بیشتر هستند، مانند سفر حج با احداث ترمینال های موقت در کنار پایانه های اصلی.
سئوالات تحقیق :
فرودگاه چگونه فضایی است و اجزای اصلی آن چیست؟ چه سناریویی در آن اتفاق می افتد و چه خدماتی در آن ارائه می شود؟
چه عواملی بر طراحی فرودگاه تاثیر می گذارند ؟
فرودگاه های دنیا با توجه به چه معیارها و استانداردهایی طراحی می شوند؟
بهترین سایت برای طراحی فرودگاه باید چه معیارهایی را داشته باشد که علاوه بر اینکه کمترین آسیب را به بافت منطقه وارد کند و بتواند تمام نیازهای فرودگاه ( از قبیل توسعه، طول مورد نیاز باندپرواز، …) را تامین کند؟
آیا فرودگاه شیراز تمام نیازهای این منطقه اقتصادی و فرهنگی را از هر لحاظ (مکان یابی با توجه به رشد شهر در جهت مخالف آن) دارا می باشد؟
پیشینه تحقیق و چارچوب نظری:
در حال حاضر مطالعات و تحقیقات درمورد مسئله فرودگاه بسیار گسترده و توجه به آن بسیار ضروری شده است. در ادامه به معرفی مهمترین تحقیقات در این زمینه می پردازیم.
دکتر محمود صفارزاده و غلامرضا معصومی در کتاب برنامه ریزی و طراحی فرودگاه (1387 ) به طور ویژه به بررسی طراحی فرودگاه از روش تحقیق، انتخاب سایت، دیاگرام و ارائه استاندارد های فضایی تا طراحی آن پرداخته اند و دکتر محمود صفارزاده در مقالات خود مانند “رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و سطوح ارائه خدمات با استفاده از روش AHP” ، یا در مقاله ” مدل مکانیابی فرودگاه به روش جایگشت”، یا “مدل بهینه طراحی محوطه توقفگاه هواپیما (اپیرون) فرودگاه”، به بحث های تخصصی تر آن توجه کرده است.
و همچنینی افراد دیگری به بحث های تخصصی تری در این مورد پرداخته اند مانند، رحیم سرورکه در مقاله “ارزیابی مکان یابی جغرافیایی فرودگاه های کشور بر اساس مولفه های اقلیم و توپوگرافی”، به عوامل تاثیر گذار بر مکان یابی فرودگاه اشاره کرده است.
انوشیروان فرشیدیان فر در مقاله خود با عنوان “آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیما و آثار آن”، تاثیرات فرودگاه در زمینه آلودگی صوتی را بررسی کرده است.
و همچنین مقالات متعددی به بررسی نمونه های ساخته شده در این زمینه اختصاص داده شده است.
در پژوهش اخیر به بررسی کامل فضای فرودگاه و عوامل موثر بر فرودگاه وهمچنین عوامل تاثیرپذیر از آن پرداخته خواهد شد و در آن به کیفیت های فضایی مطلوب در ارائه بهتر خدمات در فرودگاه توجه خواهد شد و به فرودگاه به جای صرفا یک ساختمان پایانه ی حمل ونقلی به گونه ای دیگر نگاه خواهد شد به طوری که آن را به عنوان دروازه و نمادی شهری در نظر گرفته شود و به عنوان معرف فرهنگ و اقتصاد شهر معرفی خواهد شد و نقش آن را در توسعه ی اقتصادی و تبدیل شهر شیراز به یک قطب اقتصادی و فرهنگی بزرگ در منطقه خاورمیانه با توجه به پتانسیل های موجود نشان خواهد داد.
فرضیه تحقیق و مدل تحقیق: