پایان نامه حضرت ابراهیم، امام صادق

دانلود پایان نامه

2-6-2-1-10. نعمت‌های حلال
«أ لَّو استَقاموا عَلی الطَریقَهِ لاسقَیناهُم ماءً غَدَتاً لِنَفتنَهُم فیه» اگر بر راه ایمان پایداری ورزند نعمت فراوان به آن‌ها می‌دهیم تا در آن امتحانشان کنیم.
«حَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَ أَنَّکُمْ إِلَینَا لَا تُرْجَعُونَ» اما انسان هنگامی که پروردگارش برای آزمایش اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد… غیر از این وضعیت عمومی گاهی نعمت‌ها به طور خاص وسیله‌ی امتحان مومنان قرار می‌گیرند. هنگامی که طالوت سپاهی برای جنگ با جالوت آراست در مسیر حرکت طالوت به لشکریانش گفت: «خداوند به نهری شما را می‌آزماید، هر کس از آن بنوشد از من نیست.»
همچنین قوم بنی اسرائیل با شکاری که در دسترس و تیررس شان بود آزموده شدند.
در امت محمّد (صلی الله علیه و آله) شبیه این آزمون در ترک تجارت روز جمعه تا پیش از پایان نماز قرار داده شده است «یا ایها الذَّینَ آمَنوا اِذا نُودِی لَلصلوهِ من یوم الجُمعهِ فَاسعَوا الی ذِکرِ اللهِ وَ ذَروا البَیعَ…» ای کسانی که ایمان آورده‌اید هنگامی که در روز جمعه برای نماز خوانده می‌شوید به سوی یاد خداوند بکوشید و معامله را رها کنید….
2-6-2-1-11. شهرت
عن النبی (صلی الله علیه و آله) قال: «کَفی بِالرَّجُل بَلاءً أَن یشارُ اِلیه بَالاصابِعَ فِی دِینٍ أَو دنیا» از جهت بلاء برای شخص کافی است که در امور دینی و دنیایی انگشت نما شود.
شهرت به حسب ظاهر بسیار جذاب و مطلوب است اما کسی که به دارایی دنیایی شهرت پیدا کرد باید نیازمندانی که به او چشم امید دارند را دریابد. افراد مشهور به امور دنیایی، چون مورد توجه افراد جامعه خصوصاً جوانان هستند، و گاه الگویی برای آنان می‌باشند، باید بیشتر از بقیه افراد مواظب اعمال و رفتار خود باشند تا عاملی برای گمراهی دیگران نشوند و نیز نباید از شهرت خود سوء استفاده کرده و حقوق دیگران را پایمال کنند. افراد مشهور به امور دینی نیز باید باطن خود را در حد گمان مردم اصلاح کند تا از دو رویی فاصله بگیرد.
2-6-2-1-12. کل آفرینش
«وَ هُوَ الذّی خَلَق السَّموات وَ الارضَ فی سِتَهِ اَیام وَ کانَ عَرشُهُ عَلی الماءِ لِیبلوَکُم…» او کسی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید و عرش (فرمانفرمایی) او بر آب (حیات) قرار داشت؛ (آفرید) تا شما را بیازماید… این آیه از دو جهت قابل تبیین است یکی کلمه عرش که مرکز فرماندهی خداوند در کل عالم است و بر اساس اوامر و تکالیف است که آزمون شکل می‌گیرد. و دیگر آب است که کنایه از رحمت خداوند بوده، نشانگر رحمت عامه‌ای است که وضع انسان را از ناچیز بودن به ظهور آورده و ابتلائات را برای رشد او فراهم ساخته.
2-6-2-2. گرفتاری و سختی‌ها
از موارد ناخوش آیند و شر آزمون‌های الهی نیز نمونه‌هایی بیان شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
2-6-2-2-1. فقر
درماندگی، نیازها و محرومیت‌ها نیز یکی دیگر از عوامل مهم آزمایش الهی است، فقر تنها برای طبقه محروم و مستضعف جامعه رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است بر اثر عوامل و حوادثی، یک انسان ثروتمند و متمکن را در ورشکستگی اقتصادی قرار دهد. این پدیده تلخ بعضی از انسان‌های ضعیف را به دزدی، سرقت، خیانت و سوء استفاده‌های مالی می‌کشاند. ولی بعضی از انسان‌ها دربرابر این گونه حوادث هرچند هم سنگین و سخت باشد مقاومت می‌کنند و مرتکب عمل خلافی نمی‌شوند.
«… و امّا اذا ما ابتلیها فَقَدر عَلیهِ رِزقَهُ…» و هنگامی که خداوند بنده را می‌آزماید و روزی‌اش را محدود می‌کند…»
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال الله عز و جل: «لو لا انَّی اَستَحیی مِن عَبدی المُومِنِ ما تَرَکتُ عَلیه خِرقَهً یتَواری بِها…» اگر از بنده‌ی با ایمانم شرم نداشتم حتی لباس فرسوده برای پوشاندن برایش نمی‌گذاشتم.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همواره از فرزندان آدم (علیه السلام) مومنی نبود مگر فقیر و کافری نبود مگر این که ثروتمند هم بود. تا این که حضرت ابراهیم (علیه السلام) آمد و دعا کرد «ربَّنا لا تَجعَلنا فِتنَهً للذّینَ کَفَروا» خدایا ما را مایه‌ی آزمایش کافران {در این مورد} قرار نده: سپس خداوند در میان هر دو گروه دارایی و نیازمندی را قرار داد».
امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:«کُلَّما أزدَادَ العَبدُ إیماناً ازدَادَ ضِیقاً فِی مَعِیشَتِهِ.»
هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.
2-6-2-2-2. ترس
یکی دیگر از ابزار امتحان خداوند است که چند نوع دارد: