پایان نامه موقعیت جغرافیایی، جغرافیایی

دانلود پایان نامه

خداوند با ابتلائات پی در پی می‌خواهد زنگ خطر را برای غافلان به صدا درآورد، تا بیدار گردندو به خدا و روز واپسین توجه پیدا کنند، و این‌گونه حجت را بر آنان تمام می‌کند تا دیگر عذری باقی نماند. البته اتمام حجت پروردگار نسبت به گنهکاران به گونه‌ای دیگر است، سنّت‌های استدراج و امهال هم به دنبال همین هدف انجام می‌گیرد. خداوند کسانی را که گمراه شده‌اند، بلافاصله هلاک نمی‌کند، بلکه بنابر اراده خویش، مدتی به آنان مهلت می‌دهد و نعمت‌هایشان را تجدید می‌نماید تا آنان به نعمت‌ها مشغول شوند و به یاد خدا نیفتند. بنابراین خداوند از هر طریق حجت را بر بندگان خود تمام می‌کند تا دیگر دلیلی بر کفر و سرکشی خود نداشته باشند. «وَ قَالُوا یَأیُّهَ السَّاحِرُ ادعُ لَنَا ربَّکَ بِمَا عَهِدَ عِندَکَ إِنَّنَا لَمُهتَدُونَ * فَلَمَّا کَشَفنَا عَنهُمُ العَذَابَ إذَا هُم یَنکُثُون» و به موسی گفتند ای ساحر بزرگ از خدای خود بخواه به آن عهدی که با تو دارد تا عذاب را از ما برطرف سازد و ما با این شرط راهنمایی می‌شویم چون ما عذاب را از آن‌ها برداشتیم باز ایشان نقض عهد کردند و ایمان نیاوردند این آیه حال کسانی را مطرح می‌کند که در هنگام ابتلاء، رو به خدا می‌کنند و بعد از گذر از سختی، خدا را فراموش می‌کنند؛ یقیناً حجت بر اینان تمام است و در روز حساب عذری بر عصیان خود ندارند.
2-6. اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.
در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ…»
«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَهً…»
این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
2-6-1. دینی و شرعی
به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌شود:
2-6-1-1. تکالیف عمومی
یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمان‌ها و مکان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است.
2-6-1-1-1. نماز
مهم‌ترین وسیله‌ای که باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس می‌شود نماز است. . «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر» ، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین» ، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
2-6-1-1-2. روزه
حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «فَرَضَ اللهُ تَعَالَی الصِّیَامَ ابتِلَاءً لِإِخلَاصِ الخَلقِ» . حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نیز فرمودند:«الصیامَ تثبیتاً للاخلاص؛ خداوند روزه را سبب استحکام اخلاص قرار داد» همچنین رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: «طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامه»؛ خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت سیر مى‏شوند.
2-6-1-1-3. جهاد
خداوند در سوره مبارکه «محمد» بعد از آن که دستور به قتال و جنگ با کفار و مشرکین می‌دهد، می‌فرماید که جنگ و جهاد وسیله‌ای برای امتحان شماست تا مؤمنین واقعی از دیگران ممتاز گردند. «وَ لکِن لِّیَبلُوَا بَعضَکُم بِبَعضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فیِ سَبِیلِ اللهِ فَلَن یُضِلَّ أعمَالَهُم» ، ولیکن (با این جنگ کفر وایمان) می‌خواهد شما را به یک دیگر امتحان کند و آنان که در راه خدا کشته شوند خدا هرگز اعمالشان را تباه و ضایع نمی‌گرداند. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه می‌نویسند:«ای لیمتحن بعضکم ببعض فیظهر المطیع من العاصی و المعنی أنه لو کان الغرض زوال الکفر فقط لأهلک الله سبحانه الکفار بما یشاء من أنواع الهلاک و لکن أراد مع ذلک أن یستحقوا الثواب و ذلک لا یحصل إلا بالتعبد و تحمل المشاق» ، یعنی دستور به جنگ و جهاد برای این است که شما را به یکدیگر بیازماید و مطیع و عاصی مشخص گردد.
بنابراین خداوند مؤمنین را بدون این که در میدان جنگ حاضر شوند و با کفار رو به رو گردند و از جان گذشتگی و فداکاری کنند ثواب و پاداش عطاء نمی‌کند، همان طور که در سوره آل عمران می‌فرماید: «مَّا کاَنَ اللهُ لِیَذَرَ المُؤمِنِینَ عَلَی مَا أنتُم عَلَیهِ حَتیَ یَمِیزَ الخبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ» ، خدا بر آن نیست که مؤمنان را بر این [وضعی] که شما بر آن قرار دارید [که منافق از مؤمن، و خوب از بد مشخص و معلوم نیست] واگذارد، [بر آن است] تا پلید را از پاک [به سبب آزمایش‌های مختلف] جدا سازد.
2-6-1-1-4. حج
زیارت کعبه‌ای که در سرزمین خشک و سوزان قرار دارد و نیز اعمال خاصی دارد که با این موقعیت جغرافیایی، طاقت فرساست. بنابراین انجام این فریضه الهی در آن مکان و با آن وظائف خاص، امتحان خداوند است تا درجه اخلاص مردم معلوم شود و البته در برابر این امتحان بزرگ، اجر و ثوابی عظیم است. چنان که امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «کُلَّمَا کَانَتِ البَلوَی وَ الِاختِبَارُ أعظَمَ کَانَتِ المَثُوبَهُ وَ الجَزَاءُ أجزَل» ، یعنی هرچه امتحان و آزمایش سخت تر باشد ثواب و پاداش بیشتر است.