کارایی هزینه، نمای ساختمان

دانلود پایان نامه

5-2-2-2 معماری فرودگاه:
مساحت زیربنا برابر 29000 مترمربع در چهار طبقه توزیع شده است. بخش خدمات در طبقه همکف واقع شده، جایگاه مسافران ورودی در طبقه ی اول و جایگاه مسافران خروجی در طبقه ی دوم است. چای خوری و رستوران در طبقه ی سوم قرار دارند.
ساختمان از دو بخش تشکیل شده، قسمت مرکزی شامل سالن های ورودی و خروجی، خدمات بخش اداری و قسمت تحویل ارائه شده و در بالهای جانبی که شامل سالن های انتظارند، بخش پروازهای داخلی و خارجی مجزا شده اند. (الناز باقری، 1390: 241)
شکل 5-24: فضای داخلی پایانه فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)
اختلاط سطح تدریجی از قسمت فوقانی پارک (57متر) تا قسمت خدمات (47متر) باعث می شود که ساختمان شیب ملایم در جهت محور تقارن داشته باشد. ساختمان پایانه که حجم فشرده ای به نظر می رسد به دو بخش تقسیم می شود:
ساختمان اصلی که در چهار طبقه بنا شده است. رستوران در ارتفاع6.50 متر. به این ترتیب امکان تحرک فوق العاده ای به دست می آید و راننده ای که به فرودگاه نزدیک می شود، از شاهراه بیرون می آید و راهش را به سمت جاده فرودگاه کج می کند، سپس در ارتفاع 60 متری، پارک مرکز و نمای پشت ساختمان را می بیند.
سالن انتظار برای مسافران ورودی و خروجی در بال های جانبی قرار دارند. در طبقه ی ویژه مسافران ورودی، طبق روال منطقی مسافران داخلی و بین المللی مجزا می شوند. با پیش بینی مسیرهای معین برای مسافران در داخل ساختمان و محل اصلی جابجا و عزیمت آنها، کاربران بدون نیاز به تابلو و علایم راه خود را پیدا می کنند. فضای قابل توجهی را باید به سالن اصلی گمرک و قسمت های وابسته به آن اختصاص داد و هدف باید کوتاه کردن فاصله ای باشد که مسافران از هواپیما تا خروجی فرودگاه پیاده طی می کنند.
طبقه مسافران خروجی، مجتمع وسیعی شامل شرکت های خطوط هوایی است و میزهای کارکنان در دو سوی پنجره های وسیع در سمت پارک، چشم انداز را می گشایند و غذاخوری روی تراس بر باندهای فرودگاه مشرف است. (الناز باقری، 1390: 244)
شکل 5-25: فضای داخلی فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)
5-2-2-3 پارکینگ فرودگاه:
توقفگاه خودروها در دو قسمت و در طرفین پارک قرار دارد. به این ترتیب پارک کردن با سهولت انجام می شوند و امکان گسترش توقفگاه وجود دارد. پیاده روها از ضلع های بیرونی توقفگاه منشعب می شوند و به صورت دو شیار به ساختمان فرودگاه سرازیر می شوند. (الناز باقری، 1390: 249)
5-2-2-4 سازه فرودگاه:
سیستم های ساختاری طرح دو گونه هستند: سازه بتنی و سازه فولادی. سازه بتنی برای چهار طبقه ساختمان پایانه و برای تثبیت مرکز ثقل و ایستایی به کاررفته اند. مجموعه ای از کلاف ها و ستون ها در تمام چهار طبقه ساختمان به کاررفته اند. سازه فولادی برای سقف و نماهای بیرونی ساختمان پایانه مورد استفاده قرارگرفته اند. برای رو بال جانبی با مجموعه ای از رشته های فولادی تقویت شده توسط فولادهای طولی، سقفی استوانه ای و دو لایه ساخته شده است.
شکل 5-26: سازه فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)
فولادهای طولی متکی به ستون های فولادی هستند که خود ادامه سازه بتنی طبقه های زیرین به شمار می روند. این ستون های بتنی بر صفحاتی 10 متری قرار دارند وارتفاعشان هم 10 متر است. بخاطر برش های متقاطع در سقف بالها، قسمت جلویی ناپیوسته و قسمت پشتی آن پیوسته است. محفظه سقف در جهت طولی استوانه پل میزند. نمای جلویی بال ها به وسیله اجزا فولادی (به شکل T،L) در سطوحی با فواصل 2.5 متری چفته بندی شده است. این نما متمایل به جلو است. اجزای نمای ساختمان پایانه، ضمن نگهداری سقف، وزن نما را نیز تحمل می کنند. آنها به دو قوس بتنی متکی هستند که فشار وزن را به زمین منتقل می کنند. سقف ساختمان پایانه با طراحی مثلث گونه به اجزای نمای بیرون متکی است و شکل آزاد یافته است.(الناز باقری، 1390: 241-249)
شکل 5-27: سازه فرودگاه سوندیاک اسپانیا (سایت اینترنتی فرهیختگان [farheekhtegan.ir] ، 31/3/1392،زیباترین فرودگاه ها)
5-2-3 فرودگاه بین المللی کوالالامپور(مالزی):
طراحی و ساخت آن در طی سالهای 1998-1992 طول کشید. معماران آن کیشوکوروکاوا و اکینگ جورارا سنگ(مالزیایی) بودند. ساختمان آن به مساحت 158642 مترمربع است. مساحت کل طبقات آن 405930 مترمربع است. سازه ی آن بتن مسلح با سقف ساختاری فولادی است.
ساختمان ترمینال شامل زیرزمین و 5 طبقه در بالای آن است. (الناز باقری، 1390: 249)
5-2-3-1 معماری فرودگاه:
احداث فرودگاه بین المللی کوالالامپور به عنوان فرودگاهی قطب در منطقه آسیا با فراهم کردن سطی بالا از خدمات برای مسافران و پردازش بار کارآمد از لحاظ کارکردی و تسهیلات عملیاتی ساده که باید با استفاده از فن آوری با جنبه هنری به دست داده شود.
به دست دادن جو عالی زیبا شناختی، با توجه به هویت متمایز مالزی و همچنین کارآمدی عملیاتی، تا مسافران برداشت اولیه ای مثبت از مالزی کسب کنند.
تضمین محیطی مطمئن و امن برای تمام کاربران فرودگاه به دست دادن نظام هایی از لحاظ محیطی دوستانه و صمیمی، در توفیق یافتن به فرودگاهی با جنگل مصنوعی فراهم کردن فضاهایی وسیع برای امکانات رفاهی، تسهیلات خدماتی مسافر و خرده فروشی در جهت ارتقای راحتی و آسایش مسافر و همچنین تضمین کارایی تجاری فرودگاه توجه به کارایی هزینه و محدودیت زمان ساخت فرودگاه بین المللی کوالالامپور در سال 1992 پیش از طراحی عظیم به عنوان طرحی به مثابه نماد قدرت طلوع مالزی در آسیای جنوب شرقی از سوی نخست وزیر مورد توجه قرار گرفت.