اسکلت فلزی

اسکلت فلزی

بررسی تفاوت اتصالات پیچ و مهره ای و جوش در سازه فولادی ساختمانی

  اسکلت فلزی 

۱ ۲  سعید رجبی، مهتاب امیری

  • سعید رجبی، دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد.sailor_s2010@yahoo.com
  • مهتاب امیری، دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود .Mahsaamiri4444@gmail.com

 ⋮     sailor_s2010@yahoo.com :آدرس رایانامه نویسنده رابط

 

چکیده: 

در این پژوهش به بررسی این که اگر بخواهیم بنا به عوامل ذکر شده ای همانند قدرت اجرایی، سرعت، زمان، کیفیت و نظارت بر اجرا این دو روش را مورد بررسی قرار دهیم کدام یک از این دو روش برای به کار بردن در اجرای سازه فلزی در ساختمان های مسکونی مناسب تر است پرداخته ایم. در این پژوهش پس از تجزیه و تحلیل دو روش از لحاظ نحوه اجرا، انواع اجزا و … که در بخش های پژوهش گفته شده اند. که به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرند که  نتیجه در یک جدول تدوین و بیان نموده ایم و در قسمت نتیجه گیری این پارامترها تجزیه و تحلیل شده، مزیت و معایب هر یک را مورد بررسی قرار داده ایم

کلمات کلیدی: اتصال سازه فلزی، اتصال جوشی،اتصال پیچ و مهره ای

  1. ۱. مقدمه

سازه های فولادی مشتمل بر تعدادی تیر و ستون به شکل قاب و نیز شامل تعدادی تقویت کننده، به منظور ایستایی بیشتر می باشد. بدیهی است انتقال بارهای افقی و قائم از طریق این اجزاء صورت می گیرد. به این صورت که: سقف، بارهای عمودی را تحمل کرده و بصورت افقی، از طریق تیرها به تکیه گاههای تیر منتقل می کند. سیستم باربر قائم (ستو نها)، بارها را از تکیه گاههای دو سر تیر به فونداسیون انتقال می دهد.همچنین سیستم های مهاربندی قائم و افقی، بارهای جانبی ناشی از باد، زلزله، فشار زمین و … را به فونداسیونها منتقل م ینمایند.

ماهیت انتقال بار از طریق تیرها به تکیه گاهها و روش قرارگیری تیرها (تیر ریزی) به عوامل زیر بستگی دارد :

  • نوع مقطع قابل استفاده با توجه به طراحی معماری
  • فواصل تکیه گاهها و طول دهانه تیر با توجه به طراحی سازه ها
  • روش انتقال بار توسط اجزای باربر
  • سیستم تکیه گاهی انتخاب شده (صلب، نیمه صلب، ساده)

اتصالات در کلیه سازه ها ازجمله سازه های فولادی یکی از اجزای اساسی سازه بوده و عامل اصلی یکپارچگی سیستم های سازه ای می باشند. یک اتصال ضعیف و نامناسب می تواند منجر به یک سری زوال های پی در پی و بنیادی در سازه فولادی گردد. از آنجا که زوال اعضای سازه ای خیلی کم اتفاق می افتد، بسیاری از زوال های سازه ای ناشی از طراحی ضعیف اتصالات و یا ضعف در جزئیات اجرائی می باشد. در طراحی و اجرای اتصالات ساختمانهای فولادی باید توجه ویژه ای بشود که حتی در ساختمانهای در حال احداث نیز مشکلات متعددی دیده می شود که به هنگام زلزله شکست جوش و گسیختگی اتصال ساده و  یا گیردار تیر به ستون ساختمانهای فولادی زیاد تجربه شده است. (علیرضاکافیان ۱۹۳۱)

 

امروزه اجزای سازه ای فولادی توسط جوش یا پیچ و یا ترکیبی از این دو به یکدیگر متصل می گردند. تا چند دهه قبل اتصالات توسط جوش و یا پرچ انجام می شد .

برای نخستین بار در سال ” ۷۴۹۱ کمیته تحقیقاتی اتصالات پیچی وپرچی ” آمریکا تشکیل شد. این کمیته اولین دستورالعمل خود را در سال ۱۵۹۱ انتشار داد. در این دستورالعمل ضوابط جایگزین نمودن پیچهای پر مقاومت به جای پرچ ارائه گردید. از آن تاریخ به بعد استفاده از پیچ به خصوص پیچ های با مقاومت زیاد بسیار رایج و مرسوم شد به طوریکه امروزه در سازه های فولادی دیگر از پرچ استفاده نمی شود .(ساختمان  )۱۳۸۳

در این زمینه تحقیق و تحلیل های انجام شده که از جمله آنها می توان به جزوه کلاسی مهندس طاهری در دانشگاه غیر انتفاعی حکمت قم اشاره کرد.و همچنین   کتاب تالیف شده از طرف دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان اشاره نمود که در نمونه اولی بحث در مورد اتصالات پیچ و مهره ای بوده و بعضا در مورد اتصالات جوش هم صحبتی شده و در نمونه دوم بحث تخصصی در مورد اتصالا جوش، نحوه اجرای آن و مسائل مرتبط با این نوع اتصالات بوده   .

پیمانکار اسکلت فلزی

امروزه در کشور ما ساخت و ساز های ساختمانی در اکثر موارد با سازه های فولادی صورت می گیرد. حال باید به این نکته توجه داشت که در این نوع سازه برا متصل کردن اتصالات بهتر است از کدام یک از روش اتصالات یعنی، جوش و یا پیچ و مهره ای استفاده شود. این بحث موجب گردیده که در این پژوهش این مهم را مورد بررسی قرار دهیم.

هدف از انجام این پژوهش کمک به نحوه اجرای صحیح تر و به دنبال آن به دست آوردن راه حلی مناسب که از لحاظ اولویت های ذکر شده در متن پژوهش برای بالاتر بردن سطح کیفی ساختمان ها باشد.

بدین منظور در این پژوهش قصد داریم تا به سوال مطرح شده پاسخی در خور را بدهیم:

  • در اجرای سازه فولادی باری یک ساختمان مسکونی عوامل زیادی دخیل اند. حال بعد از بررسی مهمترین عوامل موثر در این طرح می خواهیم بدانیم کدامیک از این نوع اتصالات (جوش و یا پیچ و مهر ه ای) برای اجرای سازه فلزی مناسب تر است؟

اما چیزی که در این پژوهش ها دیده نمی شود تحلیل و بررسی این دو اتصال و مطابقت آنها با یکدیگر برای به دست آوردن راه حلی مناسب برای اجرای سازه های فولادی است. که در این پژوهش سعی شده تا بدان رسیدگی شود.

پس از بررسی عوامل موثر بر اجرای این دو اتصال، با استفاده از روش تحقیق کیفی – کتابخانه ای سعی بر پاسخگویی به سوال مطرح شده در این پژوهش را داریم.

  • سازه فلزی:

فولاد بعنوان ماده ای با مشخصات خاص و منحصر بفرد، مدتهاست در ساخت ساختمانها کاربرد دارد .     قابلیت اجرای دقیق، رفتار سازه ای معین، نسبت مقاومت به وزن مناسب، در کنار امکان اجرای سریع سازه های فولادی همراه با جزئیات و ظرافتهای معماری، فولاد را بعنوان مصالحی منحصر و ارزان در پروژه های ساختمانی مطرح نموده است. به نحوی که اگر ضعف های محدود این ماده نظیر مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم مقاومت در آتش سوزیهای شدید به درستی مورد توجه و کنترل قرار گیرند، امکانات وسیعی در اختیار طراح قرار می دهد که در هیچ ماده دیگر قابل دستیابی نیست.

فولاد، آلیاژی از آهن و کربن است که کمتر از ۲ درصد کربن دارد. در فولاد ساختمانی عموما در حدود ۳ درصد کربن و ناخالصیهای دیگری مانند فسفر ، سولفور ، اکسیژن و نیتروژن و چند ماده دیگر موجود می باشد . ساخت فولاد شامل اکسیداسیون و جدانمودن عناصر اضافی و غیر ضروری موجود در محصول کوره بلند و اضافه کردن عناصر مورد نیاز برای تولید ترکیب دلخواه است. برای ساخت فولاد، از چهار روش اصلی استفاده می شود. این روشها عبارتند از: روش کوره باز، روش دمیدن اکسیژن، روش کوره برقی، روش خلاء. آنچه فولاد را به عنوان یک مصالح ساختمانی مناسب معرفی کرده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر شکل در اثر بارگذاری و ایجاد تنش یکنواخت. – وجود خاصیت الاستیک و پلاستیک   .
  • شکل پذیری – . خاصیت چکش خواری و تورق. – خاصیت خمش پذیری.
  • خاصیت فنری و جهندگی. – خاصیت چقرمگی. – خاصیت سختی استاتیکی و دینامیکی.
  • مقاومت نسبی بالا. – ضریب ارتجاعی بالا. – جوش پذیری. – همگن بودن .
  • امکان استفاده از ضایعات. – امکان تقویت مقاطع در صورت نیاز. (محمود گلابچی ۰۹۳۱)

   ۲۱–  انتقال بار در سازه های فولادی: 

سازه های فولادی مشتمل بر تعدادی تیر و ستون به شکل قاب و نیز شامل تعدادی تقویت کننده، به منظور ایستایی بیشتر می باشد. بدیهی است انتقال بارهای افقی و قائم از طریق این اجزاء صورت می گیرد. به این صورت که:

  • سقف، بارهای عمودی را تحمل کرده و بصورت افقی، از طریق تیرها به تکیه گاههای تیر منتقل می کند .
  • سیستم باربر قائم ( ستونها )، بارها را از تکیه گاههای دو سر تیر به فونداسیون انتقال می دهد .(علیرضاکافیان ۱۹۳۱)

– همچنین سیستم های مهاربندی قائم و افقی، بارهای جانبی ناشی از باد ،زلزله، فشار زمین و… را به فونداسیون ها منتقل م ینمایند  .

ماهیت انتقال بار از طریق تیرها به تکیه گاهها و روش قرارگیری تیرها ( تیر ریزی ) به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع مقطع قابل استفاده با توجه به طراحی معماری.
  • فواصل تکیه گاهها و طول دهانه تیر با توجه به طراحی سازه ها.
  • روش انتقال بار توسط اجزای باربر.
  • سیستم تکیه گاهی انتخاب شده ( صلب ، نیمه صلب ، ساده .) (محمود گلابچی ۰۹۳۱)

   ۲۲– تعریف ستون فلزی:  

ستون عضوی است که معمولا به صورت عمودی در ساختمان نصب می شود و یارهای کف ناشی از طبقات به وسیله تیر و شاهتیر به آن منتقل می گردد و سپس به به زمین انتقال می یابد. (محمود گلابچی ۰۹۳۱)

۳-انواع اتصال جوش: 

در شکل۱ انواع اتصالات جوشی نشان داده شده است که عبارتند از:

الف) اتصال لبه به لبه  ب) اتصال روی هم  پ) اتصال سپری  ت) اتصال گونیا  ث) اتصال پیشانی

انواع جوش:

در شکل ۲ انواع جوش نشان داده شده که عبارتند از:

الف) جوش شیاری  ب) جوش گوشه  ج) جوش کام  د) جوش انگشتانه

جوش گوشه متداول ترین نوع جوش در سازه های فولادی است. بعد از آن جوش شیاری وجود دارد. کاربرد جوش انگشتانه ای و جوش کام به موارد مخصوصی که در آن مقاومت جوش انجام شده در لبه ها به حد کافی نباشد،محدود می شود. (ساختمان)۱۳۸۳

 

۳۲ علائم جوشکاری: 

قبل از اینکه یک درز یا اتصال جوش شود، طراح باید قادر باشد به طریقی دستورات خود را در مورد اندازه و نوع جوش لازم را ارائه نماید. انواع جوش را در بخش های قبلی مورد بررسی قرار داده ایم .

برای برقراری درست ارتباط ما بین طراح و اجرا کننده باید علائم باشد که نمایشگر نوع و اندازه جوش باشد. که در دوشکل ۳و۴ به ترتیب می توان به خوبی هر دستورالعمل اختصاصی مشخص کننده نوع اندازه، طول و محل هر جوش می باشد و در شکل ۴ مواردی از کاربرد این علائم را به نمایش می گذارد.

ممکن است خواننده احساس کند تعداد علائم بی جهت بسیار است، در صورتی که سیستم جوش ها به تعداد کمی انواع اصلی تقسیم شده که با سر هم کردن آنها دستوالعمل کامل تهیه می شوند. هر گاه از یک نوع اتصال خاص در قسمت های مختلف یک سازه استفاده می شود، ممکن است تنها به نمایش یک جزییات تیپ بسنده کند هر گاه اتصالات خاص مورد استفاده قرار گیرند، باید به قدر کافی جزییات هریک را مشخص ساخت تا هیچ تردیدی در مورد نقطه نظر های طراح باقی نماند.

۳۳ الکترود جوشکاری: 

هر نوع الکترود برای وضعیت خاصی از جوشکاری مناسب است. به همین علت برای هر شرایط جوشکاری الکترود سازگار با آن شرایط انتخاب گردد. این سازگاری باهم هم از دیدگاه مقاومت و از هم از نوع روکش، و هم قطر الکترود مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان یک اصل عمومی می توان گفت اغلب فولاد های نرم ساختمانی باید با الکترودی جوشکاری شود که مقاومت کششی نهایی فولاد میله آن حدود        ۴۲ باشد. به این نوع الکترود مطابق استاندارد های AWS الکترود E60xx اطلاق م یگردد. البته شرایط روکش الکترود در کیفیت جوش به دست آمده تاثیر بسزایی دارد. لذا در مورد دو رقم دیگر که پس از عدد۰۶ در نام الکترود ذکر می گردد توجه نمود و معنای آنها را مورد تفسیر قرار داد. (ساختمان)۱۳۸۳

یکی دیگر از نوشته های سایت :   لوازم نوزاد

۳۴ حداقل اندازه جوش: 

حداقل بعد جوش گوشه باید طبق جدول ۱ تعیین شود. حداقل بعد جوش تابع قطعه ضخیمتر می باشد،ضمنا نباید از ضخامت قطعه نازک تر تجاوز کند. (ساختمان

(۱۳۸۳

 

جدول۱ حداقل اندازه جوش (ساختمان)۱۳۸۳

حداقل بعد جوش گوشه ضخامت قطعه ضخیم تر
۳ میلیمتر

۵ میلیمتر

۷میلیمتر

۸ میلیمتر

تا ۷ میلیمتر

۷تا ۱۲ میلیمتر

۱۲ تا ۲۰ میلیمتر  بیش از ۲۰ میلیمتر

 

۴–  اتصالات پیچ و مهره ای: 

این نوع اتصالات در گذشته بیشتر در سوله های صنعتی و مجتمع های پتروشیمی و سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد. هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختما نهای مسکونی، ادرای و تجاری که در شهر ها نیز ساخته م یشود با رشد چشم گیری رو به راه است  .

اتصالات در کلی هی سازه ها از جمله سازه فولادی یکی از اجزای اساسی سازه ها بوده و عامل اصلی یکپارچگی سیستم های سازه ای می باشند. یک اتصال ضعیف و نامناسب می تواند منجر به یک سری زوال های پی در پی و بنیادی در سازه های فولادی گردد. از آنجا که زوال اعضای سازه ای خیلی کم اتفاق می افتد، بسیاری از زوال های سازه ای ناشی از طراحی ضعیف اتصالات و یا ضعف در جزئیات اجرایی می باشد. در طراحی و اجرای اتصالات ساختمان های فولادی باید توجه ویژه ای بشود که حتی در ساختمان های در حال احداث نیز مشکلات متعددی دیده می شود که به هنگام زلزله شکست جوش و گسیختگی اتصال ساده و یا گیر دار تیر به ستون ساختمان های فولادی زیاد تجربه شده است.

امروزه اجزای سازه فولادی توسط جوش یا پیچ یا ترکیبی از این دو به یکدیگر متصل می گردند. تا چند دهه قبل اتصالات توسط جوش و یا پرچ انجام می شد .

برای نخستین بار در سال ۴۷۹۱ “کمیته تحقیقاتی اتصالات پیچی و پرچی” آمریکا تشکیل شد. این کمیته اولین دستور العمل خود را در سال ۱۵۹۱ انتشار داد. در این دستور العمل ضوابط جایگزین نمودن پیچهای پر مقاومت بجای پرچ ارائه گردد. از آن تاریخ به بعد استفاده از پیچ به خصوص پیچ هایی با مقاومت زیاد بسیار رایج و مرسوم شد به طوریکه امروزه در سازه های فولادی دیگر از پرچ اسفاده نمی شود. (طاهری )۱۳۹۲

از مهمترین دلایل استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در کشور های صنعتی عدم نیاز به جوشکاری زمان نصب سازه و در موقعیت های سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه های جوشی می باشد. همچنین اسکلتهایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شود بخاطر تامین برق مکفی و به کارگیری دستگاه های جوش مدرن( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد)، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین، تیم های مجرب، رنگ آمیزی، زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملا دست و پا گیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلا شک منجر به ایجاد ترافیک در معابر و تزاحم همسایگان می شود. (طاهری ۲۹۳۱)

۴۱ انواع پیچ ها: 

تقسیم بندی پیچ های معمولی و پیچ های پر مقاومت با توجه به مقومت نهایی کششی آنها نوع مصالحی که در ساخت و تولید آنها به کار                           میرود، انجام

م یگیرد.هر دو نوع پیچ معمولی و      پر مقاومت دارای شکل ظاهری مشابه یکدیگر

هستند.

 

 

 

۴۲ انواع سوراخ ها:

انواع سوراخ ها: در اتصالات پیچی براساس آیین نامه های طراحی AISC و مبحث دهم از مقررات ملی ساختمانی ایران، انواع سوراخ به شرح زیر طبق بندی می شود:

الف- سوراخ استاندارد گرد  ب-  سوراخ بزرگ شده گرد ۱:- سوراخ لوبیایی بلند  ۲-سوراخ لوبیایی کوتاه

         اتصال پیچ و  مهرهای اتصال جوشی آیتم
در هر زمان و حتی قبل از تخریب. بعد از تخریب و اجرای فنداسیون. امکان پذیری شروع ساخت اسکلت

آیین نامه ی AISC       در اتصالات اصطکاکی تنش های مجاز برشی برای پیچ های پرمقاومت را براساس وضعیت سطوح ورق های در حال

تماس و نیز نوع                  سوراخ بیان می کند. آیین نامه               مذکور سطوح تماسی که تمیز                     بوده و لایه ای از اکسید اصل                     از نورد گرم در روی آن قرار                     داشته باشد را کلاس A می                     نامد و برای وضعیت های    مختلف سطوح طی جدولی             تنش های برشی مجاز را ارائه می        کند.

۴۳آشنایی                با وسایل بستن و پیش             تنیدگی در

اتصالات:

وسایل دستی:                    این ابزار شامل آچار رینگی ،        بست

(Spanner)                  و ابزاری از این دست بوده که                    بیشتر برای بستن پیچ ها در اتصلاات اتکایی کاربرد دارد .         این ابزار برای پیش تنیدگی                    اتصالات

اصطکاکی کاربردی ندارد.

یک ماه بدون طلاقی با امور اجرایی. ج

حداقل دو ماه بعد از فنداسیون.

 

مدت ساخت اسکلت

بلافاصله بعد از اجرای فنداسیون در ۱۰ روز  .  

یک ماه بعداز ساخت اسکلت.

 

عملیات نصب

با متد صنعتی و جوشکاری اتوماتیک زیر پودری  . جوشکاری و مونتاژ در محل مطابق آیین نامه های صورت نمی گیرد  .  

کیفیت ساخت

به خاطر ماهییت ساخت       کارخانهای به صورت روزانه است. امکان کنترل روزانه توسط مهندس ناظر عملا وجود ندارد.  

نظارت بر ساخت

 

هیچ کدام از مشکلات روش جوشی را ندارد  .

اشغال سایت در تمام مدت ساخت، انسداد

معبر،  سر   و صدا و اصطکام با همسایگان ،شهرداری و  …

 

مشکلات محلی

کاملا مقاوم و منطبق با جزئیات محاسباتی و اجرای نقشه. به خاطر نرسیدن به حد         استانداردهای لازم هیچکدام تامین نمیگردد.  

مقاومت در برابر زلزله

 

ندارد  .

 

دارد  .

محدودیت های طراحی در تهیه نقشه
 

درکارخانه با متد صنعتی

 

عدم امکان زنگ زدایی و رنگ آمیزی درست  .

 

رنگ آمیزی

پیمانکار دارای کارخانه، تیم مهندسی و پرسنل فنی و دائمی است. تیم های آموزش دیده، نفرات ثابت مطابق

با الگوهای مهندسی در این گروه کاری در دسترس نیست  .

عملکرد پیمانکار

وسایل ماشینی: چون یک

کارگر توانایی لازم برای پیش تنیدگی پیچ های اتصالات اصطکاکی را ندارد، به ناچار باید از وسایل ماشینی برای این مقصود استفاده نمود. این وسایل در اصل ابزار مختلفی ست

که پرکاربردترین آن ها عبارتند از:آچار هیدرولیک ،آچار

بادی،آچار برقی.  تورک متر( MeterTorque ), چندکاره (Multi

.(Player

۵–  نتیجه گیری: 

پس از بررسی بخش ها و آیتم های مختلف از هر دو روش  اتصال و تجزیه و تحلیل آنها نتیجه گیری را در یک جدول که از عوامل موثر و مهم در استفاده از روش های اجرایی اتصالات سازه فلزی در ساختمان فلزی است تدوین کرده ایم را در بالا مشاهده می کنید.در بررسی و تحلیل عوامل ذکر شده می توان دریافت که این دو نوع روش اجرای اتصالات مزیت ها و معایبی نسبت به یکدیگر دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به این عوامل اشاره کرد.

مزایا و معایب اتصالات پیچی:

  • سرعت نصب و مونتاژ بالا: سرعت نصب و اجرای سازه های فولادی به کمک اتصالات پیچی بسیار بالا بوده و درمدت کوتاهی می توان یک سازه فولادی را به کمک پیچ سرپا کرد.
  • امکان باز نمودن سازه و استفاده مجدد: اعضای سازه های فولادی را که با پیچ به یکدیگر متصل شده اند، می تواناز هم جدا نمود و در محل دیگری مجددا آنها را به یکدیگر متصل و سازه جدیدی را احداث نمود. این موضوع دراجرای سازه های موقت نظیر پل ها و داربست های غیردائم اهمیت ویژه ای دارد.محدودیت در تامین وسایل و تجهیزات جوشکاری: در مواردی که امکان فراهم نمودن تجهیزات و وسایل نظیردستگاه جوش برق مورد نیاز نباشد ،استفاده از پیچ در اتصالات به عنوان یک روش جایگزین چاره ساز خواهد بود.
  • عدم نیاز به کارگر ماهر
  • بی سروصدا بودن هنگام نصب و اجرا: اصولا اجرای سازه های فولادی به کمک اتصالات پیچی همراه با سروصدایزیاد نمی باشد. در حالی که اجرای سازه های فولادی به کمک پرچ توام با سروصدای زیاد و در مواردی آزاردهندهاست.
  • شرایط محیطی کار: برای اجرای مناسب اتصالات جوشی لازم است درجه حرارت محیط، تهویه هوا، محل استقرار و نیز فضای دسترسی به اتصال در شرایط مناسب و قابل قبولی باشد. در حالی که محدودیت های ذکر شده دراجرای سازه های فولادی به کمک اتصالات پیچی به مراتب کمتر است.
  • عدم محدودیت در اعضای اتصال: در اجرای سازه های فولادی ممکن است مواردی پیش آید که امکان جوش پذیری اعضای سازه به آسانی و با کمک تجهیزات و وسایل موجود میسر نباشد، در این صورت استفاده از اتصالاتپیچی چاره ساز است.
  • کم هزینه بودن کارهای نصب و اجرا: چون در اجرای سازه های فولادی به کمک اتصالات پیچی، به وسایل معمولی نیاز بوده و احتیاج به تجهیزات خاص و نیز کارگرهای ماهر و متخصص نمی باشد هزینه اجرای سازه کاهش می یابد.
  • ضمنا چنانچه بنا به عللی در هنگام نصب، سفت کردن پیچ ها قبل از اعمال بار به خوبی انجام نشده باشد امکان محکم کردن دوباره میسر می باشد.
  • مشکل عمده در اجرای سازه های فولادی با اتصالات پیچی در اثر اجرای غلط و نامناسب سوراخ ها و عدم رعایت میزان پیش تنیدگی در پیچ ها و عدم انطباق آنها هنگام اجرا و نصب پدید می آید. بنابراین در تعبیه سوراخ های اعضا در کارگاه های صنایع فلزی باید به دقت محل سوراخ ها تعیین و با وسایل و تجهیزات مناسب عمل سوراخ نمودن اعضا صورت گیرد.

 

منابع ساختمان, دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی .“راهنمای اتصالات در ساختمان های فولادی.” تهران: انتشارات کتیبه ,۱۳۸۳٫

طاهری, محمد .“جزوه درس اجرای سازه فلزی.” قم: دانشگاه غیر انتفاعی حکمت ,۱۳۹۲٫

علیرضاکافیان, امیر تولایی و. در طراحی اتصالات سازه های فولادی, توسط امیر تولایی و علیرضا کافیان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران ,۱۳۹۱٫

محمود گلابچی .“ساختمان های فولادی بری دانشجویان معماری – مهندسی.” تهران: دانشگاه تهران ,۱۳۹۰٫

 اسکلت فلزی استیل سازه

کاربر