حقوق و درآمد فتوشاپ کار در ایران و خارج

حقوق و درآمد فتوشاپ کار در ایران و خارج

شاید اولین کسی که به فکر اختراع دوربین عکاسی یا دستگاهی برای ثبت عکس‌ها افتاد، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد چند قرن بعد از او، ثبت عکس‌ها تا این اندازه مهم شود و حتی مشاغلی نیز برای آن تعریف گردد. اما این اتفاق اکنون در زمانه ما رخ داده است و صنعت عکاسی به یکی از سرگرمی‌ها و در عین حال فعالیت‌های مهم مردم تبدیل شده است. تا جایی که بسیاری از افراد از آن کسب روزی می‌کنند.

فتوشاپ کار یا شغل فتوشاپ از جمله حرفه‌هایی است که به لطف دنیای عکاسی به وجود آمده است. از آنجا که امروزه تارگت بسیاری از کسب و کارها و شبکه‌های اجتماعی بر اساس عکس‌ها تعریف شده است، می‌توان به خوبی به اهمیت آن پی برد. با این حال ممکن است بسیاری از افراد با حیطه فعالیت فتوشاپ کار و مهارت‌های آن آشنایی چندانی نداشته باشند. از این رو ما در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا به هر سوال و هر آنچه که به فعالیت فتوشاپ کار مربوط است و می‌تواند راهنمای شما برای آشنایی با این شغل باشد، پاسخ دهیم.

معرفی شغل فتوشاپ کار

فتوشاپ کار یا افرادی که به کار فتوشاپ مشغول هستند، در واقع طراحان گرافیک هستند که از برنامه‌ کامپیوتری Adobe Photoshop برای ایجاد گرافیک و تصاویر استفاده می‌کنند. به جای شروع با یک بوم خالی، تصویرگران فتوشاپ به طور عمیق روی یک یا چند عکس گرفته شده برای یک پروژه کار می‌کنند و از طریق ویرایش‌ها و تنظیمات هنری تغییرات لازم و یا مورد علاقه افراد را ایجاد می‌کنند. فتوشاپ کاران همچنین علاوه بر تصاویر، ممکن است متن را در همه چیز از آرم شرکت گرفته تا اصول تبلیغاتی و موارد دیگر ترکیب کنند. از این رو مهارت‌های آن‌ها می‌تواند برای بسیاری از صنایع مختلف ارزشمند باشد.

حتما ببینید: آموزش طراحی بروشور در فتوشاپ (+فیلم رایگان)

تفاوت فتوشاپ کار و گرافیست چیست؟

همان طور که گفتیم فتوشاپ نرم‌افزاری است که برای ویرایش عکس، طراحی بنر و پوستر، طراحی کارت ویزیت، طراحی پست و استوری اینستاگرام، تغییر اندازه تصویر و … به کار می‌رود. در واقع همه مشاغل از جمله طراحان گرافیک، عکاسان، صنعت چاپ، ناشران، طراحان سایت، شرکت‌های تبلیغاتی، شرکت‌های بسته‌بندی و … به فتوشاپ نیاز دارند و یک فتوشاپ کار می تواند در همه این مشاغل از مهارت و رشته خود استفاده کند. اما گرافیست برای خلق یک محتوای بصری که پیام خاصی را انتقال می‌دهد از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند فتوشاپ، InDesign ،Illustrator استفاده می کند. با توجه به این موضوع آشنایی با فتوشاپ می تواند یکی از شرایطی باشد که کارفرمایان در هنگام درج آگهی برای استخدام گرافیست در نظر میگیرند. پیش تر در مطلب آشنایی با شغل گرافیست به معرفی کامل و جزئی تر این شغل پرداخته ایم.

بازار کار فتوشاپ در ایران و خارج از کشور

این شغل از نظر بازار شغلی وضعیت مناسبی دارد و همانطور که مشاهده کردید مشاغل زیادی وجود دارد که می‌تواند از فتوشاپ کار استفاده کند. از این رو اگر به این شغل علاقه دارید می‌توانید با یادگیری اصول و فنون آن، در زمینه‌های مختلف مشغول به کار شوید. به خصوص انکه شکل دورکاری این شغل نیز در مشاغل زیادی تعریف شده است.
طبق تحقیقاتی که در آمریکا برای وضعیت شغلی گرافیست ‌ها انجام گرفته شد، بین سال‌های 2010 تا 2020 رشد 13 درصدی نسبت به کار‌های دیگر داشت.
در 5 سال گذشته، اشتغال در حوزه‌ی گرافیک در کشور استرالیا 11.6 درصد نسبت به سایر مشاغل رشد کرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال های آتی نیز بازار کار فتوشاپ رشد فراوانی خواهد داشت.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   چه ساختمان‌هایی نیاز به مقاوم‌سازی در برابر زلزله دارند؟

درآمد فتوشاپ کار در ایران

همان طور که در بالا اشاره شد یک فتوشاپ کار می تواند در مشاغل مختلفی مشغول به کار شود. حقوق یک فتوشاپ کار بستگی به محل کار و نوع فعالیت او دارد.
در صورت استخدام در شرکت های خصوصی، حقوقی که برای یک فتوشاپ کار در نظر پرفته می شود به صورت توافقی بوده و معمولا از 3 میلیون تومان شروع و به 8 میلیون تومان ختم می‌شود. قطعا نوع شرکت، بزرگی یا کوچکی آن، سابقه شما و میزان مهارتتان تاثیر زیادی در میزان حقوق شما دارد. قطعا شرکت هایی وجود دارند که از این بازه حقوقی بیشتر یا کمتر پرداخت می‌کنند و بازه حقوقی که از توسط ما اعلام می شود میانگین استخدامی های اخیر شرکت های خصوصی است.
اما این حقوق برای بیشتر فتوشاپ کاران رضایت بخش نبوده و آن ها را به سمت کار فریلنسری می کشد.
همانطور که می دانید فریلنسر ها تعهد بلند مدت با شرکت یا مجموعه ای خاص را ندارند و حقوق آنها بر اساس مهارت ها و سرعت کارشان، بصورت روزانه، ساعتی و یا پایان پروژه کاری تسویه می شود.

حتما ببینید: آموزش سفید کردن دندان در فتوشاپ (+فیلم رایگان)

لیستی از حوزه های اصلی فتوشاپ و میزان دستمزد بر اساس هر پروژه

طراحی لوگو:
از 200 هزار تومان تا 3 میلیون تومان

طراحی بنر های تبلیغات اینترنتی:
از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان

طراحی اینفوگرافیک:
از 300 هزار تومان تا 4 میلیون تومان

تولید محتوای اینستاگرام:
از 1 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان (ماهیانه)

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن:
از 2 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان

طراحی وبسایت و قالب آن:
از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان

طراحی بیلبورد های تبلیغاتی:
از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان

طراحی ست اداری:
از 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان

طراحی جلد کتاب:
از 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان

روتوش تصاویر حرفه ای:
از 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان

این ها همگی قسمت کوچکی از کاربردها و درآمد فتوشاپ هستند، در نظر داشته باشید افرادی هستند که تعرفه گران تر یا ارزان تری داشته باشند ولی کلیت بازار فتوشاپ حرفه ای در همین بازه است.

حقوق فتوشاپ کار در سایر کشورها

میزان درآمد فتوشاپ کاران و طراحان گرافیک در جهان نیز از عواملی همچون میزان دانش فنی و تخصصی، سرعت عمل در انجام کار، ابتکار و نوآوری همچنین خلاقیت می باشد. به عنوان مثال اگر شما، توانایی طراحی لوگو حرفه ای را دارید با کسی که تازه شروع به کار طراحی لوگو کرده است، از لحاظ درآمدی متفاوت خواهید بود. اکنون به میزان درآمد تقریبی طراح گرافیک و فتوشاپ کار در برخی از کشورها می پردازیم؛

  • متوسط درآمد سالانه در آمریکا بین 45000 دلار الی 63000 دلار
  • متوسط درآمد سالانه در انگلیس با توجه به سابقه کاری بین 23000 پوند الی 31000 پوند
  • میزان درآمد متوسط سالانه در کشور آلمان بین32000 یورو الی 47000 یورو
  • متوسط دریافتی سالانه در کانادا حدود 52000 دلار کانادا می‌باشد.
  • میانگین درآمد سالانه طراح گرافیست در کشور سوئد نیز حدود 323000 کرون

 

کاربر