دستیابی به هدف

 

 

 

۱۷-مدیریت اطلاعات و ارتباطات

 

 

تمامیت کارایی انتشار و تکافوی اطلاعاتی که توسط همه بخشهای مدرسه شامل معلمان و والدین و اجتماع، در کلیت خود برای اثربخشی مدرسه مهم تلقی می شود.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

حفظ یکپارچگی درونی

 

 

 

۱۸-آمادگی

 

 

احتمال اینکه مدرسه بتواند وظایف تعیین شده را آن طور که از او خواسته شده به طور اثربخشی انجام بدهد یا اهداف تعیین شده را محقق سازد.

 

 

انطباق بیرونی

 

 

 

۱۹-به کارگیری محیط

 

 

میزانی که مدرسه با اجتماع خود و دیگر عرصه های محیطش به طور موفقیت آمیزی تعامل می کند و حمایت و منابع لازم برای کارکرد موثر را فراهم می آورد.

 

 

انطباق بیرونی

 

 

 

۲۰-ارزیابی توسط واحدهای بیرونی

 

 

ارزیابی مطلوب از مدرسه توسط افراد، سازمانها و گروه ها در اجتماع و در محیط عمومی که مدرسه در آن فعالیت می کند.

 

 

انطباق بیرونی

 

 

 

۲۱-پایایی

 

 

توانایی مدرسه برای نگهداری ساختارها، سازمانها و گروه ها در اجتماع و در محیط عمومی که مدرسه در آن فعالیت می کند.

 

 

الگوهای فرهنگی

 

 

 

۲۲-نفوذ مشترک

 

 

توانایی مدرسه برای نگهداری ساختارها، کارکردها و منابع خاص در طول زمان و مخصوصا”درطول دوره های فشار

 

 

حفظ یکپارچگی

 

 

 

۲۳-تاکید بر بازآموزی و توسعه

 

 

میزان مشارکت اعضای مدرسه در تصمیم گیریهایی که آنها را مستقیما” تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

دستیابی به هدف

 

 

 

۲۴-تاکید بر موقعیت

 

 

میزان ارزش که مدرسه برای نیل به اهداف موجود و جدید قایل می شود.

 

 

دستیابی به هدف

 

 

(ترک زاده،۱۳۷۷)
ویژگیهای مدیران اثربخش :
توتینگهام مهمترین خصوصیات مدیران شایسته و کار آمد را به شرح زیر خلاصه نموده است :
۱-مدیران شایسته دارای بینش قوی هستند یا به عبارت دیگر ورای هرچیز آشکار و واضح را به خوبی می بینند، زیرا که بینش عمیق انسان، قضاوت یا داوری او را بهبود می بخشد.
۲-به تفاوتهای فردی احترام می گذارند یعنی شرایط ابهام آمیز گوناگونی را تحمل می کنند.
۳-فرایند نوآوری و خلاقیت را درک می نمایند، زیرا که اندیشه ها و تفکرات مداوم دارند و همواره به یک صورت نخواهند بود.
۴-دارای اطلاعات و دانش تخصصی هستند، یعنی دارای پیشینه تجربی و قدرت تصور می باشند.
۵-کاملا”می دانند که چگونه به سخنان دیگران گوش بدهند، سوال طرح کنند و یا به طور شفاهی با دیگران ارتباط برقرار نمایند.
۶- نظرات و اندیشه های سایرین را می پذیرند. قدرت و اختیار خود را تفویض می کنند و برای دیگران اعتبار و شخصیت قایل می شوند.
۷- دست به مخاطرات حساب شده می زنند و هیچگاه به وضع موجود راضی و قانع نمی شوند.
۸- توانایی آن را دارند که مسئولیت ها را به افراد لایق و کارآمد واگذار نمایند، نقاط قوت و ضعف خود و کارکنان خود را می دانند.
۹- برخی اوقات پیشنهاداتی می دهند و بعضی اوقات دقیقا” کار را مشخص می کنند و به اندیشه های افراد اجازه بارور شدن می دهند.
۱۰- اگر لازم باشد از نظرات سایرین هوشمندانه انتقاد می کنند.
۱۱- الهام بخش دیگران هستند و بازخورد می نمایند.
۱۲- عمق مسایل و مشکلات را شناسایی می نمایند.
۱۳- انعطاف پذیر هستند و هنر آزمودن احتمالات را دارند.
۱۴- مدیریت ارشد را مرتبا” در جریان امور قرار می دهند.(توتینگهام،۱۳۷۴)
«صافی» اظهار نظر عده ای از دبیران در مورد نقش و شخصیت مدیر موفق را به این شرح آورده است :
۱- فردی با تقوا ست و از نظر رفتاری الگو برای مدرسه است.
۲- کمتر حرف می زند و بیشتر گوش می دهد.
۳- از اهداف مدرسه آگاهی دارد و تمام کوشش او برای تحقق اهداف می باشد.
۴- تک تک کارکنان را می شناسد و از خصوصیات آنان آگاهی دارد.
۵ -هرچه می گوید خود نیز به آن عمل می کند.
۶- در رهبری سازمان و برقراری روابط انسانی و ایجاد هماهنگی مهارت دارد.
۷- از طرق مختلف سعی می کند در کارکنان روحیه مثبت ایجاد کند.
۸- از تحقیر کارکنان به ویژه در جمع خود داری می کند.
۹- فردی مبتکر،خلاق و نوآور است.
۱۰- در کارها به تناسب نیاز ، با کارکنان مشورت می کند.
۱۱ – در هدایت امور آموزشی و اداری از خود لیاقت نشان می دهد.
۱۲- برای اجرای برنامه ها از وسایل و منابع موجود در درون و برون مدرسه حداکثر استفاده را می کند.(صافی،۱۳۷۱)
وظایف مدیران آموزشی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *