آشنایی با حجم های مجازی (vVols) در VMware vSphere 6.7 و 7.0

آشنایی با حجم های مجازی (vVols) در VMware vSphere 6.7 و 7.0

فضای ذخیره سازی جزء حیاتی هر کامپیوتر، سرور و مرکز داده، از جمله محیط های مجازی است. پیکربندی مناسب ذخیره سازی عملکرد و قابلیت اطمینان مطلوب را تضمین می کند. هنگامی که یک مرکز داده رشد می کند و با حجم زیادی از داده ها کار می کند، اتوماسیون و مقیاس پذیری به یک ضرورت تبدیل می شود. VMware ویژگی vVols را ارائه می‌کند که مفهوم سنتی ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ذخیره‌سازی مشترک را تغییر می‌دهد. این پست وبلاگ VMware vVols (VMware Virtual Volumes)، از جمله موارد استفاده، و اصل کار این ویژگی را پوشش می‌دهد.

معرفی کلی

VMware vSphere برای مجازی‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ساخت مراکز داده مجازی کاملاً تعریف‌شده توسط نرم‌افزار استفاده می‌شود، جایی که یک مدیر می‌تواند تمام اجزای VMware vSphere را با انتزاع از سخت‌افزار پیکربندی کند.

زمانی که VMware اولین نسخه های ESX و VMware Workstation را منتشر کرد، این هایپروایزرها از شبیه سازی نرم افزاری برای اجرای ماشین های مجازی استفاده کردند. با افزایش محبوبیت مجازی سازی، VMware شرکا و سایر فروشندگان را متقاعد کرد که مجازی سازی در دنیای مدرن ضروری است. در نتیجه، ویژگی‌های مجازی‌سازی در پردازنده‌های اینتل و AMD به‌عنوان مجموعه‌های دستورالعمل اینتل VT-x و AMD-V پیاده‌سازی شدند. در مقایسه با مجازی‌سازی فقط توسط نرم‌افزار Hypervisor، مجازی‌سازی سخت‌افزاری که در سطح CPU پشتیبانی می‌شود، عملکرد ماشین مجازی را بهبود می‌بخشد. در حالی که خوشه‌های ESXi به شما امکان می‌دهند از منظر CPU انتزاع کنید، خوشه‌های ESXi به شما امکان می‌دهند از میزبان‌های زیرین ESXi که ماشین‌های مجازی را اجرا می‌کنند انتزاع کنید.

 

محبوبیت ماشین های مجازی همچنان رو به رشد بود. گام بعدی مجازی سازی شبکه بود زیرا استفاده از دستگاه های شبکه سخت افزاری سنتی در محیط های مجازی پیچیده با تعداد زیادی ماشین مجازی ناخوشایند بود. اکنون می توانیم از سوئیچ های مجازی VMware (یک vSwitch استاندارد و vSwitch توزیع شده که در سطح VMKernel کار می کند) برای اتصال آداپتورهای شبکه مجازی VM به شبکه ها و دستگاه های مختلف استفاده کنیم. VMware همچنین NSX را توسعه داده است، یک پلت فرم شبکه اختصاصی با نرم افزار تعریف شده که می تواند با VMware vSphere ادغام شود. سپس فروشندگان تصمیم گرفتند که یک سوئیچ مجازی را می توان در سطح سخت افزاری در آداپتورهای شبکه پیاده سازی کرد و فناوری SR-IOV متولد شد. هنگامی که قابلیت های VLAN برای جداسازی شبکه ها دیگر کافی نبود، به ویژه برای ارائه دهندگان زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) ، فروشندگان فناوری VXLAN را توسعه دادند که به پشتیبانی سخت افزاری نیاز دارد. مزیت مجازی سازی شبکه این است که اتصالات کابل فیزیکی کمتری بین دستگاه های شبکه استفاده می شود و شبکه متمرکز است.

 

مرحله بعدی مجازی سازی فضای ذخیره سازی است. VMware VMware vSAN را توسعه داده است که به شما امکان می دهد یک زیرساخت مجازی بیش از حد همگرا با استفاده از فضای ذخیره سازی تعریف شده نرم افزار و درایوهای دیسک فیزیکی انتزاعی بسازید. VMware به این بسنده نکرد و vVols را توسعه داد تا فضای ذخیره‌سازی نرم‌افزاری را به سطح بعدی برساند. ویژگی VMware vVols با VMware vSphere 6.0 معرفی شد.

دلایل استفاده از vVol

زمانی که سال‌ها پیش آرایه‌های ذخیره‌سازی سنتی ایجاد شدند، فروشندگان ذخیره‌سازی و فروشندگان نرم‌افزار تصمیم گرفتند از LUN (شماره واحد منطقی) برای نقشه‌برداری از LUN‌ها استفاده کنند، درست همانطور که پارتیشن دیسک یک درایو دیسک سخت را ترسیم می‌کنید. ایده اولیه این بود که یک سیستم عامل معمولاً از LUN به عنوان یک دیسک یا به عنوان یک دیسک مشترک برای یک کلاستر استفاده می کند. زمانی که VMware محصول VMware vSphere خود را توسعه داد، این شرکت LUN را برای اتصال فضای ذخیره‌سازی مشترک از طریق شبکه به میزبان‌های ESXi و قالب‌بندی LUN با استفاده از VMFS، یک سیستم فایل خوشه‌ای توسعه‌یافته توسط VMware، پذیرفت. VMFS یک سیستم فایل قابل اعتماد است که مورد احترام کاربران است. به طور سنتی، یک مدیر سیستم (مدیر ذخیره سازی) یک LUN در آرایه ذخیره سازی مورد نیاز ایجاد می کند، این LUN را به یک میزبان ESXi متصل می کند و با ایجاد سیستم فایل VMFS با استفاده از LUN پیوست شده، یک دیتا استور ایجاد می کند.

 

انواع مختلف ذخیره سازی

هنگامی که یک زیرساخت مجازی رشد می‌کند و انواع مختلفی از دیسک‌ها، RAID و پیکربندی حذف‌سازی روی آرایه‌های ذخیره‌سازی وجود دارد، ممکن است به تدارک فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز باشد. ماشین های مجازی مختلف با توجه به سیاست های مختلف به سطوح مختلفی از خدمات نیاز دارند. تصور کنید که آرایه‌های دیسک در دستگاه‌های آرایه ذخیره‌سازی شما دارای ویژگی‌های زیر هستند: افزونگی (RAID 1/RAID 0)، رابط/فناوری دیسک‌ها (Flash/SSD، SAS HDD، SATA HDD)، کپی‌سازی (فعال/غیرفعال‌شده). در این مورد، ما 12 ترکیب ممکن از تنظیمات ذخیره سازی را داریم.

هنگام استفاده از رویکرد سنتی، باید برای هر نوع ذخیره سازی یک LUN/datastore ایجاد کنیم تا قابلیت های ممکن را برآورده کنیم. با این حال، یک نوع ذخیره سازی ممکن است بیشتر از نوع دیگر برای تامین فضای ذخیره سازی VM استفاده شود. زمانی که صدها یا هزاران ماشین مجازی دارید، به یاد آوردن اینکه کدام VM باید از این یا آن نوع ذخیره سازی در یک زیرساخت مجازی بزرگ استفاده کند، دشوار است. علاوه بر این، زمانی که سریع‌ترین و مطمئن‌ترین فضای ذخیره‌سازی پر است، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید زیرا به طور معمول، همه می‌خواهند یک VM را در بهترین فضای ذخیره‌سازی ذخیره کنند. خطای انسانی نیز یک مسئله بالقوه است. سپس باید از Storage vMotion و Storage DRS برای انتقال فایل‌های VM به داده‌های رایگان کلاس‌های ذخیره‌سازی موجود استفاده کرد. VMware vVols می تواند زندگی را در این مورد آسان تر کند.

 

VMware vVols و سیاست های ذخیره سازی

VMware vVols یک فناوری نوآورانه است که برخی از عملیات های ذخیره سازی خاص را به بخش ذخیره سازی-سخت افزاری مانند SAN (شبکه منطقه ذخیره سازی) و NAS (ذخیره سازی متصل به شبکه) واگذار می کند. در این مورد، فروشندگان سیستم های آرایه ذخیره سازی باید از vStorage API برای یکپارچه سازی آرایه (VAAI) برای دستگاه های ذخیره سازی خود پشتیبانی کنند. استفاده از VAAI به طور قابل توجهی وظایف مربوط به ذخیره سازی را از سرورهای ESXi به سخت افزار آرایه های ذخیره سازی تخلیه می کند و عملکرد را افزایش می دهد.

 

یک مدیر سیستم باید مجموعه ای از خط مشی ها را تعریف کند تا برای ماشین های مجازی مختلف هنگام ایجاد ماشین های مجازی بسته به نیازها استفاده شود. برای مثال، می‌توانید سیاست‌های مختلفی را تعریف کنید و نام‌هایی مانند Top class، Medium class و Low class را برای آن‌ها تعیین کنید:

 

کلاس برتر – Flash/SSD، RAID1، Deduplication فعال است

 

کلاس متوسط ​​- SAS HDD، RAID1، Deduplication فعال است

 

کلاس پایین – SATA HDD، RAID0، Deduplication غیرفعال است.

 

همچنین اگر پیکربندی سخت افزار ذخیره سازی مناسبی دارید، می توانید خط مشی های بیشتری ایجاد کنید تا با همه ترکیب های ممکن مطابقت داشته باشد (12 ترکیب در مثال ما).

هنگام ایجاد یک VM جدید، مدیر باید یک خط مشی برای فضای ذخیره سازی VM انتخاب کند. یک خط مشی برای اشیاء VM با استفاده از vVol بر اساس هر VM اعمال می شود. سپس، یک LUN روی آرایه ذخیره سازی مناسب برای هر شی VM ایجاد می شود، مانند یک دیسک مجازی، فایل مبادله، فایل پیکربندی، فایل حافظه مجازی یا سایر فایل های خاص VM. ویژگی های ذخیره سازی و پیکربندی از مصرف کننده ذخیره سازی انتزاع شده است.

 

مدیریت مبتنی بر خط مشی باعث صرفه جویی در زمان برای مدیران vSphere در محیط های مجازی بزرگ می شود، زیرا مدیران مجبور نیستند به صورت دستی برای یک هدف ذخیره سازی مناسب برای VM در میان آرایه های ذخیره سازی موجود با فضای آزاد جستجو کنند. سیاست های ذخیره سازی VMware vVol در سطح یک دیسک مجازی VM مدیریت می شوند.

 

LUN و Replication

یک دیتا استور VMFS بر روی یک LUN ایجاد می شود. معمولاً صدها دیتا استور VMFS بر روی LUN های تدارک دیده شده در زیرساخت های مجازی بزرگ ایجاد می شود. سخت افزار ذخیره سازی از فایل های ماشین مجازی ذخیره شده در آن LUN ها آگاه نیست. اگر از تکثیر همزمان مبتنی بر ذخیره‌سازی در سطح سخت‌افزار سیستم‌های آرایه ذخیره‌سازی استفاده می‌کنید، سخت‌افزار ذخیره‌سازی تکثیر داده‌های کل LUN را با تمام ماشین‌های مجازی ذخیره‌شده در این LUN انجام می‌دهد، و در این مورد، نمی‌توانید تنها یک ماشین مجازی را تکرار کنید.

 

ایجاد یک LUN در هر VM ایده بدی است زیرا مدیریت حجم VMFS را پیچیده می کند. VMware Virtual Volumes (vVols) برای حل این مشکلات طراحی شده است، مدیریت فضای ذخیره‌سازی ماشین مجازی را دقیق‌تر می‌کند و از استفاده از طرح LUN > VMFS volume > Datastore برای تأمین فضای ذخیره‌سازی یک VM اجتناب می‌کند.

 

اتصالات و بارها

اگر از میزبان های N ESXi و M LUN در یک آرایه ذخیره سازی استفاده می کنید، اتصالات شبکه NxM برای برقراری ارتباط بین ماشین های مجازی و ذخیره سازی داده ها در هنگام استفاده از تامین ذخیره سازی سنتی برای ماشین های مجازی استفاده می شود. اگر دیسک‌های نازک زیادی (دیسک‌های نازک تدارک دیده) در ذخیره‌گاه‌های داده وجود داشته باشد، به عنوان مثال، در زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی (VDI)، بار سخت‌افزار ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد. گسترش یک دیسک مجازی نازک و افزودن بلوک های جدید بر روی این دیسک بر عملکرد دیسک های مجازی سایر ماشین های مجازی واقع در همان دیتا استور تأثیر می گذارد. این مشکل دیگری است که با استفاده از vVols قابل حل است.

جزئیات بیشتر در زیر در بخش مربوط به نقطه پایانی پروتکل توضیح داده شده است.

 

مزایای استفاده از vVols

در اینجا لیستی از برخی از مزایای استفاده از VMware vVols آمده است:

 

مدیریت ذخیره سازی ساده برای محیط های مجازی بزرگ

مدیریت ذخیره سازی انعطاف پذیر و دانه ای در سطح VM

استفاده بهینه از منابع، تنظیم پویا در زمان واقعی

اجتناب از تامین بیش از حد

تهیه ذخیره سازی خودکار و متمرکز مبتنی بر خط مشی

بدون نیاز به LUN های از پیش پیکربندی شده در سمت ذخیره سازی

عملیات Offload مانند عکسبرداری فوری، شبیه سازی، رمزگذاری داده ها، ذخیره سازی DRS از میزبان ESXi به سخت افزار ذخیره سازی

توانایی برآوردن بهتر نیازهای ذخیره سازی VM

مدیریت دستگاه محور به VM محور تغییر کرده است

اصل کار

مفهوم VMware vVols این است که یک ماشین مجازی و دیسک های مجازی واحدهای اساسی مدیریت ذخیره سازی هستند، بر خلاف LUN ها که کل انباره های داده هستند که فایل های چند ماشین مجازی در آن ذخیره می شوند. سازماندهی داده ها با استفاده از VMware vVols برای آرایه های ذخیره سازی در مراکز داده بزرگ با ماشین های مجازی بسیار مناسب است.

 

VMware vVols ذخیره‌سازی سطح پایین برای ماشین‌های مجازی است که از عملیات در سطح آرایه ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند، مشابه LUN‌های سنتی که برای ایجاد انباره‌های داده استفاده می‌شوند. به جای استفاده از سیستم فایل VMFS سنتی، یک آرایه ذخیره سازی نحوه دسترسی و سازماندهی داده ها را برای ماشین های مجازی با استفاده از آرایه ذخیره سازی تعریف می کند.

 

یکی دیگر از ویژگی های vVols این است که بر خلاف دیتا استورهای VMFS در LUN که فایل های دیسک مجازی VMDK در آن ها ذخیره می شود، هیچ سیستم فایلی برای دیسک های VM وجود ندارد. یک سیستم فایل در یک سیستم عامل مهمان ایجاد می شود که گویی یک هارد دیسک خالی جدید را برای استفاده توسط سیستم عامل وصل می کنید.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   کار حین تحصیل در انگلیس چقدر می تواند به شما کمک کند؟

 

سیستم فایل VMFS بر روی vVols با پیکربندی VM ایجاد می‌شود، جایی که فایل‌های VMX ذخیره می‌شوند. عملیات ATS (Atomic Test & Set) در این مورد پشتیبانی می شود. ATS مجموعه ای از دستورات برای مدیریت قفل سیستم فایل در دستگاه های آرایه ذخیره سازی است.

 

حجم های مجازی جدید VMware (vVols) به طور خودکار در یک آرایه ذخیره سازی ایجاد می شوند که شما یک VM جدید ایجاد می کنید، یک عکس فوری VM ایجاد می کنید، یک VM را شبیه سازی می کنید یا یک VM را تکرار می کنید.

 

هنگامی که یک VM جدید ایجاد می کنید، چندین vVol ایجاد می شود:

 

1 پیکربندی vVol که برای ذخیره فایل پیکربندی VMX یک VM استفاده می شود

1 vVol برای هر دیسک مجازی ایجاد می شود

1 vVol برای یک فایل swap (پارتیشن) در صورت نیاز ایجاد می شود

1 vVol برای هر عکس فوری دیسک و عکس فوری حافظه ایجاد می شود

شما می توانید VMware vVols را به عنوان کپسوله کردن دیسک های مجازی و سایر فایل های VM ذکر شده در بالا در نظر بگیرید.

 

ESXi از اتصال تا 256 LUN پشتیبانی می کند. برای اینکه VMware vVols از این محدودیت عبور کند، باید از یک دستگاه منطقی خاص به نام IO Demultiplexer یا IO Demux در آرایه ذخیره سازی استفاده شود. این دستگاه یک کانال ورودی/خروجی منطقی است که برای همه ماشین‌های مجازی که باید به دیسک‌های مجازی خود در یک آرایه ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند، دسترسی پیدا می‌کند. با VMware vVols، از پروتکل های اشتراک گذاری مبتنی بر بلوک مانند iSCSI یا FC (کانال فیبر) و پروتکل های مبتنی بر فایل مانند NFS انتزاعی می کنید. معماری یکپارچه ذخیره سازی برای همه پروتکل های پشتیبانی شده ارائه شده است.

 

بیایید سایر ویژگی های vVols را بررسی کنیم.

 

پس از حذف فایل ها در ماشین های مجازی بدون نیاز به اجرای دستور UNMAP (Thin Provisioning Block Space Reclamation) فضای آزاد به طور خودکار در دسترس می شود.

ظرفیت استخرها در SAN ایجاد می‌شوند تا سطح ظرفیت ذخیره‌سازی قابل دسترسی در استخرها و سیاست‌های محدودکننده عملیات سطح پایین در استخر را تعریف کنند.

نمایه‌های QoS (کیفیت خدمات) برای برآوردن الزامات عملکرد ذخیره‌سازی VM ایجاد می‌شوند. پارامترهای عملکرد و سیاست های داده را برای اعمال در سطح vVol یا سطح ظرفیت Pool تنظیم کنید.

vVols جانشین VAAI است. اگر عملیات vVols امکان پذیر نباشد، سیستم به استفاده از VAAI اولیه سوئیچ می شود. VAAI (vStorage API برای ادغام آرایه) برای تخلیه برخی از عملیات ذخیره سازی از میزبان های ESXi به سیستم های آرایه ذخیره سازی در نظر گرفته شده است.

Storage Provider (ارائه‌دهنده VASA) یک لایه نرم‌افزاری است که توسط سازندگان سخت‌افزار آرایه ذخیره‌سازی ارائه می‌شود تا از تعامل اجزای vSphere با سخت‌افزار ذخیره‌سازی که حاوی VMware vVols به‌عنوان ظروف ذخیره‌سازی هستند، اطمینان حاصل کند. یک Storage Provider می تواند به عنوان یک آرایه ذخیره سازی (سخت افزار) جزء و به عنوان یک ابزار مجازی (یک VM در حال اجرا بر روی هاست ESXi در vSphere) پیاده سازی شود. هاست های ESXi و vCenter به یک Storage Provider متصل می شوند.

 

VASA (vSphere API for Storage Awareness) یک جزء نرم افزاری است که برای اطمینان از آگاهی ذخیره سازی در VMware vSphere استفاده می شود. VASA یک API (رابط برنامه نویسی کاربردی) است که برای ادغام آرایه های ذخیره سازی با vCenter و مدیریت مجوز از vCenter استفاده می شود.

 

Storage Container یک موجودیت منطقی برای گروه بندی VMware vVol بر اساس انواع برای انجام مدیریت است. یک ظرف ذخیره سازی روی سخت افزار آرایه ذخیره سازی ایجاد می شود. اندازه ظرف قابل تغییر است. یک ظرف ذخیره سازی می تواند از طریق چندین نقطه پایانی پروتکل به طور همزمان قابل دسترسی باشد.

 

Protocol Endpoint یک دستگاه I/O منطقی (پراکسی) است که برای تعامل ماشین های مجازی در حال اجرا بر روی هاست های ESXi با حجم های مجازی VMware استفاده می شود (تصویر با اتصالات NxM و بارگذاری های بالا را ببینید). تمام ماشین های مجازی به نقطه پایانی پروتکل متصل هستند تا به حجم مجازی خود دسترسی داشته باشند. هنگام استفاده از vVols، اتصالات M به جای اتصالات MxN برقرار می شود، در حالی که از دیسک های VMDK سنتی در حافظه های VMFS استفاده می شود. هاست های ESXi دسترسی مستقیم به vVol ها در سمت ذخیره سازی ندارند.

 

عمق صف برای نقاط پایانی پروتکل 128 است که بیشتر از LUN (32) است. تعداد نامحدودی از نقاط پایانی پروتکل را می توان ایجاد کرد، اما نیازی به انجام این کار نیست زیرا یک PE می تواند هزاران VMware vVols را ارائه دهد. vVols ماشین مجازی را می توان به نقطه پایانی پروتکل در VMware vCenter پیوند داد. iSCSI، NFS v3، FC و FCoE پروتکل های پشتیبانی شده ای هستند که استاندارد صنعتی برای دستگاه های SAN و NAS هستند. نقطه پایانی دستورات SCSI یا NFS را دریافت می کند. نقطه پایانی پروتکل را می توان به عنوان آنالوگ نقطه اتصال در لینوکس در نظر گرفت.

 

الزامات و محدودیت ها

قبل از شروع به استفاده از VMware vVols، باید الزامات و محدودیت های سیستم را بخوانید.

 

حجم های مجازی VMware در تمام نسخه های VMware vSphere از vSphere 6.0 در دسترس هستند (برای VMware vSphere 7.0 از نسخه های Enterprise Plus و Standard استفاده کنید). VMware ESXi 6.0 و vCenter 6.0 یا بالاتر مورد نیاز است. از آنجایی که VMware vVols به vCenter نیاز دارد، vVols را نمی توان در یک میزبان ESXi مستقل استفاده کرد. نقشه‌برداری دستگاه خام (RDM) پشتیبانی نمی‌شود.

سخت افزار سرور باید vSphere 6.0 یا بالاتر را پشتیبانی کند. راهنمای سازگاری VMware را بررسی کنید.

یک سیستم آرایه ذخیره سازی باید VMware vVols را از طریق VASA (VMware APIs for Storage Awareness) پشتیبانی کند. یک آرایه ذخیره سازی ممکن است یک پیاده سازی خاص فروشنده vVols داشته باشد که به ارتقای سیستم عامل در سیستم آرایه ذخیره سازی نیاز دارد.

زمان باید روی هاست ESXi و تمام اجزای ذخیره سازی همگام شود. استفاده از NTP (پروتکل زمان شبکه) برای همگام سازی زمان توصیه می شود.

گردش کار (نمای کلی)

بیایید مراحل اصلی پیکربندی VMware vVols را مرور کنیم. یک مدیر سیستم باید گردش کار را همانطور که در زیر توضیح داده شده است دنبال کند تا از حجم های مجازی VMware vSphere استفاده کند.

 

همگام سازی زمان در همه دستگاه ها (میزبان ESXi، سرورهای vCenter، سیستم های آرایه ذخیره سازی).

 

با استفاده از VMware vSphere Client یک ارائه دهنده ذخیره سازی (VASA Provider) در vCenter ثبت کنید. می توانید از افزونه vSphere Web Client یا رابط کاربری سیستم ذخیره سازی برای ثبت یک ارائه دهنده ذخیره سازی استفاده کنید. هنگامی که ارائه دهنده ذخیره سازی ثبت شد، یک اتصال SSL امن بین vCenter و ارائه دهنده ذخیره سازی برقرار می شود.

 

یک دیتا استور مجازی برای VMware vVols ایجاد کنید. یک حافظه ذخیره اطلاعات vVol بر روی یک ظرف ذخیره سازی متصل به یک ارائه دهنده ذخیره سازی ایجاد می شود. هنگامی که یک دیتا استور ایجاد می شود، نمی توانید یک دیتا استور vVol را گسترش داده و ارتقا دهید، زیرا یک سیستم آرایه ذخیره سازی به طور کامل انبار داده vVol را کنترل می کند. پس از ایجاد یک دیتا استور vVol، دیتا استور vVol را به هاست های اضافی ESXi متصل کنید.

 

قابلیت‌های ذخیره‌سازی را به خط‌مشی‌های ذخیره‌سازی VM نگاشت (قابلیت‌های ذخیره‌سازی باید قبل از پیکربندی خط‌مشی‌های ذخیره‌سازی VM در یک سیستم ذخیره‌سازی پیکربندی شوند). خط‌مشی‌های ذخیره‌سازی را در vCenter ایجاد کنید تا نیازهای ذخیره‌سازی ماشین‌های مجازی را برآورده کند و سطح مناسبی از خدمات، از جمله عملکرد ذخیره‌سازی، افزونگی، و غیره را ارائه دهد.

 

شما باید یک ارائه دهنده ذخیره سازی (به عنوان مثال، NetApp، Dell EMC، یا HP 3PAR با پشتیبانی از vVols) انتخاب کنید و ویژگی های مورد نیاز را برای یک خط مشی انتخاب کنید.

 

یک ماشین مجازی ایجاد کنید و در مرحله بعدی پیکربندی فضای ذخیره سازی، یک خط مشی ذخیره سازی VM را انتخاب کنید. یک آرایه ذخیره سازی مناسب به طور خودکار انتخاب می شود و vVol ها برای ذخیره داده های VM ایجاد می شوند.

 

با Storage vMotion می‌توانید دیسک‌های ماشین مجازی را از VMFS، NFS و vSAN به دیتا استورهای vVols منتقل کنید. می توانید VMware vVols را در vSphere CLI مدیریت کنید.

 

قبل از تغییر به استفاده از vVols به جای دیتا استورهای سنتی vMFS، مطمئن شوید که نرم افزار پشتیبان شما از VMware vVols پشتیبانی می کند و می تواند از ماشین های مجازی ذخیره شده در vVols نسخه پشتیبان تهیه کند. VMware Virtual Volumes (vVols) از نرم افزار پشتیبان گیری پشتیبانی می کند که از API های vSphere برای حفاظت از داده ها (VADP) استفاده می کند. NAKIVO Backup & Replication از VMware vVols برای انجام پشتیبان گیری از VMware پشتیبانی می کند. اگر یک ارائه دهنده VASA را به عنوان یک ابزار مجازی (یعنی VMware VM در میزبان ESXi) مستقر می کنید، فراموش نکنید که از ارائه دهنده VASA نسخه پشتیبان تهیه کنید. بدون ارائه دهنده VASA، ساختار vVols می تواند از بین برود. در بیشتر موارد، می‌توانید از بازیابی فاجعه یا ویژگی‌های در دسترس بالا برای اجرای یک ارائه‌دهنده VASA در vApps فروشندگان ذخیره‌سازی استفاده کنید.

 

نسخه رایگان NAKIVO Backup & Replication را دانلود کنید تا به ویژگی ها و عملکردهای نسخه Pro، از جمله پشتیبان گیری و بازیابی VMware دسترسی کامل داشته باشید. نسخه رایگان NAKIVO Backup & Replication شامل مجوز برای 10 ماشین است و به مدت یک سال کاملا رایگان است، بنابراین این فرصت منحصر به فرد را از دست ندهید.

نتیجه

VMware Virtual Volumes (vVols) یک ویژگی است که رویکرد جدیدی برای تهیه منابع ذخیره سازی برای ماشین های مجازی ارائه می دهد. این رویکرد جزئیات بیشتر و سطح اتوماسیون بالاتری را ارائه می دهد که برای محیط های مجازی بزرگ و فوق العاده بزرگ با هزاران ماشین مجازی مفید است. مفهوم vVols این است که واحد مدیریت پایه یک VM است، نه یک داده ذخیره یا LUN. ایجاد خط‌مشی‌هایی که ویژگی‌های آرایه‌های ذخیره‌سازی را تعریف می‌کنند و انتخاب خط‌مشی مورد نیاز برای ارائه نوع مناسب فضای ذخیره‌سازی برای VM به مدیران این امکان را می‌دهد تا از خطاهای غیرعمدی اجتناب کنند و از منابع سخت‌افزاری منطقی‌تر استفاده کنند. با API های VMware (VASA، VAAI)، عملیات ذخیره سازی مانند عکس های فوری، تکرار، شبیه سازی، و رمزگذاری از سرورهای ESXi به سیستم های آرایه ذخیره سازی بارگذاری می شوند. با این حال، مدیریت ذخیره سازی برای VM ها در vCenter انجام می شود. نقاط پایانی پروتکل رابط یکپارچه ای را ارائه می دهند که به کاهش تعداد اتصالات کمک می کند و نیاز به انتخاب بین فضای ذخیره سازی مشترک مبتنی بر بلوک و فایل را هنگامی که ذخیره سازی برای ذخیره فایل های VM فراهم می کنید را از بین می برد. VMware vVols شما را یک قدم به ساخت یک مرکز داده تعریف شده توسط نرم افزار نزدیکتر می کند.

 

کاربر