پایان نامه با واژگان کلیدی کیفیت حسابرسی، استاندارد، سهامداران، بهبود مستمر

یک از کارهای حسابرسی است. بنابراین تمایز قایل شدن بین این دو مفهوم در پژوهش های مربوط به کیفیت حسابرسی ضروری است (رضایی،۱۳۹۱،ص، ۲۰).
کیفیت حسابرسی واقعی و ادراکی دو مفهوم جداگانه هستند زیرا کیفیت حسابرسی واقعی قابلیت مشاهده ندارد و تنها پس از انجام حسابرسی، قابل ارزیابی است. به عنوان مثال، پالمروس۱۷، کیفیت حسابرسی واقعی را با استفاده از فعالیتهای دادخواهی حسابرس، اندازهگیری کرد. دیس و جیروس۱۸(۱۹۹۲)، از گزارشهای کنترل کیفیت برای سنجش کیفیت حسابرسی واقعی در بخش عمومی استفاده کردند. سنجش کیفیت حسابرسی واقعی کریشنان و اسچورز۱۹(۲۰۰۰) مبتنی بر نحوه پذیرش صورتهای مالی حسابرسی شده با ملزومات گزارش دهی GAAP20 است. دیس و جیروس و کریشنان و اسچورز، سنجش کیفیت حسابرسی واقعی را در بخش غیرانتفاعی انجام دهند. نتایج مطالعات بخش غیرانتفاعی ممکن است قابلیت تعمیم در مجموعههای انتفاعی را نداشته باشد. بنابراین، نتایج دارای مشکل تعمیم پذیری است.
در برخی از مطالعات به علت دشواری سنجش مستقیم کیفیت حسابرسی واقعی، کیفیت حسابرسی ادراکی آزمون شد. دی آنجلو نشان داد که هر چقدر حسابرس سابقه بیشتری داشته باشد از محرک کمتری برای رفتار تصادفی برخوردار بوده و کیفیت ادراکی بالاتری از حسابرسی دارد. مورلند۲۱ (۱۹۹۵) بررسی کرد که چگونه اقدامات اجرایی SEC22 در ۸ شرکت بزرگ حسابداری بر کیفیت حسابرسی ادراکی بازار موثر است. هوگان۲۳ نشان داد که درک بالاتر از کیفیت حسابرسی باقیمت گذاری کمتر در بازار IPO24(عرضه اولیه عمومی) مرتبط است. سنجش کیفیت حسابرسی واقعی دشوار است اما درک کیفیت حسابرسی، تابع سنجش است (۲۰۱۴، O.OKOLiel).
۲-۳-۲) رهنمود های کیفیت حسابرسی
کیفیت را با چند ویژگی ذاتی واصلی حسابرسی می دانند که این ویژگی عبارتند از:
الف) اهمیت
موضوع حسابرسی‌شده تا چه میزان حائز اهمیت می‌باشد. این معیار می‌تواند از طریق اندازه مالی واحد مورد حسابرسی و تاثیری که عملکرد آن واحد بر عموم جامعه یا بر موضوعهای اصلی مالی داراست مورد ارزیابی قرار گیرد.
ب) قابلیت اعتماد
آیا نتایج و یافته های حسابرسی، انعکاسی صحیح از شرایط واقعی موضوع بررسی شده می باشند؟آیا تمامی اظهارات گزارش حسابرسی یا سایر گزارش ها، به طور کامل برمبنای داده های جمع آوری شده در حسابرسی اند؟
پ) بی طرفی
آیا حسابرسی به طور منصفانه و به دور از تبعیض انجام شده است ؟آیا حسابرس ارزیابی ها و نظرات خود را بر مبنای حقیقت و تحلیل های صحیح انجام داده است؟
ح) دامنه
آیا کار حسابرسی به طور کامل عناصر مورد نیاز یک حسابرسی موفق را برنامهریزی و اجرا نموده است؟
خ) به موقع بودن
آیا نتایج حسابرسی در زمانی مناسب که جهت تصمیم گیری یا اصلاح ضعف های مدیریت مورد نیازند ارائه شده است؟
د) وضوح
آیا گزارش حسابرس در ارائه نتایج، شفاف و مختصر بوده است؟ این مورد شامل اطمینان از این است که آیا دامنه، یافته ها و هرگونه پیشنهادها توسط استفاده کنندگانی که در زمینه موضوع های مطرح شده از دانش کافی بهره مند نیستند قابل فهم باشند.
ر) کارایی
آیا منابع تخصیص یافته به حسابرسی باتوجه به اهمیت و پیچیدگی کار، منطقی بوده اند؟
ز) اثربخشی
آیا یافته ها، نتایج ونظریه های واحد حسابرسی شده، دولت و سایرین بیانگر واکنشی مناسب بوده است؟
بنابراین موسسات حسابرسی، باید رویه و سیستم هایی را به کار بندند که عوامل کیفی فوق را تقویت و کلیه مراحل حسابرسی شامل پذیرش کار، زمان بندی کار، برنامه ریزی اجرا ارزیابی یافته ها، نتیجه گیری وگزارش دهی و پیشنهاد حسابرسی، کنترل های کیفیت را اجرا نمایند (اسدی ودارابی،۱۳۹۱،ص۲).
۲-۳-۳) عناصر کیفیت
در مرحله اول، عامل اخلاقی- که مهمترین آنها استقلال است- در نظر گرفته میشود( Moore, 2011 Bazerman &). این نظر توسط فدراسیون بین المللی حسابداران و استانداردهای کنترل کیفیت در ایالت متحده امریکا که موضوع استقلال کارکنان و فرهنگ رهبری اخلاقیات اداره شرکت را بسیار مهم تلقی می کنند، به اشتراک گذاشته میشود. این موضوعات بطور مساوی با استانداردهای کنترل کیفیت (۲۵ISQC1) که بر اهمیت کیفیت تعهد از جمله استانداردهای بالای اخلاقی و رهبری موثر شرکت تاکید دارد، به کار می روند. این مساله به ویژه در زمینه حسابرسی خارجی که در آن ادعای استقلال و حرفه ای بودن بطور جدایی ناپذیری به حفظ اطمینان واگذار شده در( یا مشروعیت درک شده) کارایی گواهی مربوط میشود، صدق میکند. به همین علت عبارات زیر در تجزیه و تحلیل مکاتبات گنجانده می شوند:
توسعه فرهنگ رهبری با مشارکت بیشتر وتعامل رهبر ، آگاهی از اهمیت رعایت اخلاق از جمله پذیرش مشتری و تداوم روشها، حس مشروعیت در برابر افراد آگاه (Maroun,2014).
در مرحله دوم شهرت و اعتبار حرفه ای به عنوان یک حسابرس با کیفیت بالا نیزهمگی در مورد این ارتباط هستند. به همین دلیل ISQC1 به استفاده از سیاست های پذیرش مشتری و تداوم رسمی سفارش می کند. توافق نامههای تداوم و پذیرش مشتری موثر علاوه بر خدمت به عنوان تامین استقلال از پذیرش تعهداتی که بطور غیر قابل قبولی ریسک بالای ذاتی دارند توسط شرکت های حسابرسی و یا در جایی که شرکت ها فاقد منابع لازم برای انجام وظایف حرفه ای خود بطور موثر باشند، جلوگیری می کنند. از دیدگاه حاکمیت شرکتی، این موضوع برای اطمینان یافتن از این مورد است که مشتریان در حالی که خطر مربوط به عملیات سازمان را کاهش می دهند به صورت پایدار و اخلاقی سرویس دهی می شوند. آگاهی از اهمیت رعایت اخلاقی شامل پذیرش مشتری و تداوم روش های افزایش پایداری برای شرکت های حسابرسی از جمله کاهش ریسک حسابرسی کلی می شود.
همچنین ظاهر حرفهای و استقلال به تنهایی کافی نیستند ( .(Carrington, 2010در شرایط ISQC1، حسابرسی باید با بالاترین استانداردها و مطابق با الزامات قانونی مربوطه انجام شود. بنابراین تیم کارکنان باید برای انجام وظایف حرفه ای خود منابع، مهارت ها و اصول اخلاقی را دارا باشد. تصدیق اهمیت منابع و صلاحیت تیم کارکنان همانند نیاز به تطابق کامل با استانداردهای بین المللی حسابرسی( (ISA26.
کنترل موثر، نظارت و مشاوره برای موضوعات پیچیده بطور همزمان شامل سطوح بالای قضاوت میباشند و بر نیاز به تعامل رهبری موثر تاکید دوباره دارند. مشابه وجود قانون نامه اداره امور شرکت ها ISQC1 بر اهمیت بهبود مستمر، کنترل کیفیت داخلی و استانداردهای مستند سازی معتبر تاکید دارد. این موضوع که کارکنان باید بطور شخصا برای کیفیت نامرغوب تعهدات احساس مسئولیت کنند، مهم می باشد. مدیریت عملکرد موثر به یک مکانیسم پاسخگویی کلیدی تبدیل میشود که باعث افزایش شفافیت و اعتماد در کار حسابرسی می شود. در عین حال تعهد برای روشهای حسابرسی معتبر یک بخش جدایی ناپذیر از پایداری شرکت های حسابرسی میشود. با اطمینان یافتن از نظارت و پاسخگویی موثر، شهرت حرفه ای حفظ میشود. به عبارت دیگر، ISQC1 چگونگی تضمین نظرات حسابرسی توسط یک سیستم کنترلی، نظارتی و بررسی موثر را تشخیص میدهد. این مساله به کاربران اجازه میدهد که به گزارش های حسابرسی اعتماد و در مشروعیت فرایندهای حسابرسی مشارکت کنند: اطمینان از مشاوره مناسب در مورد موضوعات بحث برانگیز و حل اختلاف نظر، توجه بیشتر به کنترل کیفیت داخلی و فرایند بهبود مستمر از جمله استانداردهای مستندسازی، افزایش شفافیت و اعتماد در فرایند حسابرسی و افزایش ارزش درک شده برای سهامداران(از جمله کیفیت بهبود یافته گزارش)، احساس مسئولیت پذیری شخصی حسابرسان(از جمله احساس مشروعیت در برابر مردم آگاه) (Maroun ,2014) .
۲-۳-۴) تشریح مدل کیفیت حسابرسی
از دیدگاه خرد،”حسابرسی” خدماتی است که توسط تیم متخصص و مستقل به منظور اعتباربخشی به اطلاعات شرکت انجام می شود و دارای طیف گسترده ای از ذینفعان شامل سهامداران عمده، سهامداران جزء، اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل، مدیر مالی، اعتباردهندگان، سازمان امور مالیاتی، دولت و سرمایهگذاران بالقوه می باشد. هر یک از این ذینفعان نیز ممکن است توان تأثیرگذاری متفاوتی بر انتخاب حسابرس و کیفیت حسابرسی داشته باشند و در عین حال، به دلیل برخورداری از انگیزههای مختلف، سطوح متفاوتی از کیفیت حسابرسی را طلب نمایند. بنابراین ارائه مدل جامع کیفیت حسابرسی مستلزم توجه به عوامل مرتبط با”عرضه “و”تقاضا”ی حسابرسی و کیفیت حسابرسی میباشد (مشایخی و همکاران،۱۳۹۲، ص۱۲۱).
۲-۳-۴-۱) “عرضه” حسابرسی و کیفیت حسابرسی
۱.التزام به کیفیت حسابرسی: عامل کلیدیِ اتخاذ راهبردهای کیفیت حسابرسی
از منظر”عرضه “کننده خدمات حسابرسی، دستیابی به کیفیت حسابرسی مستلزم صرف زمان و هزینه جهت تامین نیروی انسانی متخصص و ابزارها و امکانات لازم، برنامه ریزی، نظارت و سرپرستی، اعمال مراقبت های حرفه ای لازم و رعایت کامل استانداردهای حسابرسی و آیین رفتار حرفه ای است و از سوی دیگر نیازمند ایستادگی در مقابل محرک ها و انگیزه هایی است که مخدوش کننده استقلال هستند، بنابراین دستیابی به کیفیت حسابرسی دارای مخارجی است و شرط اصلی برای تحمل این مخارج، “التزام به کیفیت حسابرسی” است. میزان التزام به کیفیت حسابرسی بدان معناست که تا چه حد شرکاءی مسئول کار خود را متعهد و پایبند به تحقق کیفیت حسابرسی می دانند. تعمق بیشتر درمورد موضوع، حاکی از آن است که در سطحی بالاتر، التزام شرکاء به کیفیت حسابرسی ممکن است منشاء درونی یا بیرونی داشته باشد.
“منشاء درونی” التزام به کیفیت حسابرسی شامل اعتقادات مذهبی و پایبندی به اخلاقیات، ارزشهای انسانی و تعهدات حرفه ای میباشد. همچنین التزام به کیفیت با” منشاء بیرونی”ممکن است به دلیل”نگرانی از عواقب “و خسارات بی کیفیتی و تحمل خسارتهای قابل توجه مالی و غیرمالی باشد، یا ناشی از اشتیاق به دستیابی به مزایا و پاداشهای با کیفیتی(مشایخی و همکاران،۱۳۹۲، ص۱۲۱).
۲.منشاء بیرونی التزام به کیفیت حسابرسی : نگرانی از عواقب بی کیفیتی
تحلیل مجموعه نظرات دریافتی از خبرگان حاکی از آن است که”نگرانی از عواقب” و خسارات بیکیفیتی، در صورت پاسخ خواهی اثربخش از حسابرس محقق میگردد که این امر مستلزم شرایط زیرمیباشد:
۱.وجود”پاسخ خواه” از حسابرس، که در صورت پایین بودن کیفیت حسابرسی موضوع را پیگیری و مطالبه نماید. این پاسخ خواه ممکن است از ذینفعان شرکت باشد، مانند سهامداران یا اعتباردهندگان، و یا نهادهای حرفه ای و نظارتی که به موجب مقررات اقدام به پیگیری موضوع مینماید.
۲.وجود”سازوکارها”ی لازم جهت پاسخ خواهی، به گونه ای که پاسخ خواه با صرف زمان و هزینه معقول امکان پیگیری و احقاق حق را داشته باشد. علاوه بر آن می بایست اشخاص بیطرفی که دارای امکانات، صلاحیت و دانش لازم هستند، اقدام به بررسی کیفیت

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   منابع پایان نامه دربارهسرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، رادیو و تلویزیون، استفاده از اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید