دلایل پاره شدن تسمه تایم – چرا تسمه تایم زودتر از موعود پاره میشه؟

دلایل پاره شدن تسمه  تایم – چرا تسمه تایم زودتر از موعود پاره میشه؟

دلایل پاره شده تسمه تایم چرا تسمه تایم زودتر از موعود پاره میشه؟

تمامی موتورهای خودرو برای هماهنگی با سایر قطعات و قطعات به زمان بندی صحیح نیاز دارند و تسمه تایم این کار را انجام می دهد. دندان ها تسمه تایم تضمین می کند که همه چیز در موتور شما طبق برنامه کار می کند. این برای ایمنی در جاده ضروری است. در این مقاله به توضیح عملکرد تسمه تایم، علائم خرابی و نحوه تعویض آن می پردازیم. تسمه تایم مانند زنجیر دوچرخه است. این تسمه تمام اجزای درونی موتور را کنار هم نگه می دارد. در برخی موارد، تسمه تایم، پمپ های آب، سوخت و انژکتور را نیز تغذیه می کند. تسمه تایم در واقع یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که در اطراف میل لنگ و چرخ دنده های میل بادامک قرار می گیرد. این قطعه میل لنگ را بطوریکسانی هماهنگ می کند تا دریچه های خروجی موتور با پیستون ها باز و بسته شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک هماهنگ کار نکنند، خودروی شما عملکرد ضعیفی خواهد داشت. اگر سوپاپ‌های ورودی خیلی زود باز شوند، مخلوط هوا و سوخت بیش از حد می‌تواند وارد محفظه‌های احتراق موتور شود و باعث احتراق ضعیف و کاهش قدرت شود. اگر سوپاپ خروجی یا اگزوز خیلی زود باز شود، محفظه احتراق فشار مورد نیاز خود را از دست می دهد و خودرو دوباره برق خود را از دست می دهد. هنگامی که اجزای موتور تراز خود را از دست می دهند، می توانند با یکدیگر برخورد کنند و باعث آسیب شوند.

 

 

دلایل پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست؟

در واقع، کارکردن ماشین شما با سرعت بالای 4000 دور در دقیقه، مستقیماً در عملکرد اجزای موتور اختلال ایجاد می کند و باعث فرسودگی آنها می شود. علاوه بر دور موتور خودروی شما، استفاده از دنده نامناسب بر روی یک تپه یا استفاده ناگهانی از دنده معکوس، مبنایی برای استرس موتور خودرو شما است. یکی از قسمت های خودرو که دائما در معرض فرسایش است تسمه تایم است. عوامل متعددی مانند ترک خوردگی تسمه تایم، ساییدگی و پارگی، دندان های آسیب دیده تسمه تایم به دلیل پوسیدگی و شل یا سفت شدن تسمه تایم می توانند باعث پارگی تسمه تایم شوند. البته با پاره شدن تسمه تایم، اتصال میل لنگ و شفت سوپاپ قطع می شود. بنابراین زمان باز و بسته شدن سرسیلندر مختل شده و ممکن است شیر ​​باز بماند. به عبارت دیگر، در حین حرکت پیستون به سمت بالا، برخورد فاجعه‌باری بین پیستون و شیر باز رخ می‌دهد که در نهایت از آسیب دیدن پیستون و سایر اجزا از جمله میل بادامک و سوپاپ‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از دلایل اصلی خرابی تسمه تایم شل شدن تسمه تایم به دلیل نشت روغن است. به عبارت دیگر وقتی دندانه های تسمه تایم فرسوده می شود، روغن موتور از پوشش تسمه تایم نشتی می کند. پوشش تسمه تایم با پیچ وصل شده است. بنابراین، با گذشت زمان و ادامه نشت روغن، تسمه تایم از حالت اولیه خود شل می شود. نشت روغن علاوه بر شل شدن تسمه تایم باعث گرمای مزمن در موتور می شود که در نهایت باعث جوشیدن موتور می شود.

 

نقش تسمه تایم در فرایند احتراق خودرو

فرآیند احتراق در موتور خودرو در یک چرخه چهار مرحله ای کامل می شود. در ادامه مبحث به نقش تسمه تایم در موتورهای احتراق داخلی می پردازیم »

  • مکش : وقتی راننده ماشین را روشن می کند، پیستون داخل سیلندر پایین می آید. در طی این فرآیند، دریچه هوا باز می شود. مکش ناشی از حرکت رو به پایین سیلندر، مخلوط سوخت و هوا را به داخل سیلندر می کشد.نقش تسمه تایم در فرآیند مکش تنظیم زمان باز شدن دریچه هوا است “
  • تراکم : در مرحله تراکم پیستون در سیلندر بالا می رود. دریچه هوا بسته می شود و مخلوط سوخت/هوا فشرده می شود ” زمان باز و بسته شدن شیر توسط تسمه تایم تنظیم می شود. “
  • قدرت : در مرحله برق شمع ها سوخت و هوا را منفجر می کنند. سپس پیستون پایین می آید و به طور همزمان دریچه دود را باز می کند . ” در مرحله برق، تسمه تایم در تنظیم زمان مناسب برای باز شدن دریچه های هوا نقش دارد. “
  • تخلیه : و در نهایت با بالا آمدن پیستون، دود و گازهای حاصل از احتراق از طریق هوا یا دریچه های خروجی از خودرو خارج می شود ” زمان باز و بسته شدن دریچه هوا و شیر دود توسط تسمه تایم تنظیم می شود.”

 

در واقع تسمه با همگام سازی سرعت چرخش میل لنگ با سرعت سوپاپ، زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم می کند. بنابراین هرگونه اختلال در تسمه تایم باعث کاهش راندمان موتور خودرو می شود.

 

علائم خرابی تسمه تایم

علائم خرابی یا شکستگی تسمه تایم عبارتند از:

صدای تیک یا تیک از موتور شنیده می شود :  

 

تسمه تایم از یک سری قرقره عبور می کند که میل بادامک و میل لنگ را به حرکت در می آورد. دندانه های این تسمه که با قرقره مشبک می شوند بسیار نرم کار می کنند. با این حال، اگر تسمه تایم آسیب دیده یا فرسوده شده باشد، ممکن است صدای تیک تاک یا تیک تاک از داخل موتور بشنوید

 

دود سیاه بعد از استارت زدن ماشین :

 

تسمه های تایم فرسوده و کشیده باعث می شود که مخلوط سوخت و هوا نامناسب وارد محفظه احتراق شود و از سوختن کامل سوخت جلوگیری کند. این به کاتالیزور آسیب می رساند و سوخت نسوخته را به سیستم اگزوز می فرستد. اگر هنگام استارت زدن صدای تیک تاک شنیدید یا دود سیاه از لوله اگزوز خارج شد، دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد، اما یکی از دلایل اصلی بریدگی یا شکسته شدن تسمه تایم است.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   نکاتی که برای انتخاب وکیل باید در نظر بگیریم

 

زمانیکه در  روشن کردن خودرو مشکل دارید :

از آنجایی که تسمه تایم به قرقره ای که میل لنگ را به حرکت در می آورد وصل می شود، سایش تسمه بر سرعت راه اندازی و راه اندازی موتور تأثیر می گذارد. بعد از آن احتمال دارد تسمه تایم روی میل لغزش داشته باشد و باعث بازشدن غلط سیلندرهای موتور خودرومی شود.

در نتیجه طولانی شدن یا سایش تسمه تایم، یک یا چند دندان روی تسمه تایم می تواند از جای خود خارج شود و در نتیجه زمان جرقه زنی طولانی تر شود. علاوه بر این، پرش یا لیز خوردن تسمه تایم نیز می تواند باعث ناهماهنگی قسمت های مختلف موتور شود.

 

ظاهر تسمه تایم

یکی دیگر از نشانه های خرابی یا شکستگی تسمه تایم، رعایت ظاهر آن است. اگر در بازرسی های منظم خودرو را چک کردید و متوجه ساییدگی هایی مانند ترک های کوچک در تسمه تایم، کنده شدن قطعات یا دندانه های تسمه شدید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

 

کاهش قدرت خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی تسمه تایم کشش بیش از حد است. بنابراین ممکن است تسمه در حین کارکردن موتور بلغزد یا جدا شود. همانطور که قبلا ذکر شد، جهش و لغزش تسمه منجر به ناهماهنگی اجزای موتور و در نتیجه کاهش توان خروجی خودرو می شود. علاوه بر این، پیستون ها، بادامک ها و … ممکن است با هم برخورد کنند و آسیب زیادی به موتور وارد کنند.

 

نحوه بررسی این قطعه تسمه تایم

تسمه تایم یکی از قطعات قابل تعویض خودرو شما می باشد و همانطور که می دانید زمان بندی یکی از مهمترین نکات هنگام بررسی عملکرد سیستم شما می باشد. به طور کلی توصیه می شود تسمه تایم را هر 10000 کیلومتر چک کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.

 

بازرسی بصری

خودروهایی که از تسمه تایم استفاده می کنند ممکن است دارای پورتی باشند که به شما امکان می دهد وضعیت تسمه تایم را بررسی کنید. به این ترتیب، تسمه‌های تایم معمولاً دارای پوشش کوچکی هستند که می‌توان آن را به‌راحتی بدون برداشتن کل پوشش تسمه تایم به‌صورت بصری بررسی کرد.

 

همچنین، تسمه تایم را از نظر وجود ترک، سایش، از دست دادن دندان و غیره بررسی کنید. زیرا از دست دادن دندان می تواند آسیب فاجعه باری به موتور خودروی شما وارد کند که هزینه زیادی دارد. همچنین این قسمت را بچرخانید تا مطمئن شوید که خیلی سفت یا شل نباشد.

 

اگر موتور خودروی خود را برای بررسی تسمه تایم بردارید، زمان زیادی را تلف کرده اید. بهترین راه برای تلف نکردن زمان در این مورد این است که تسمه تایم خودرو خود را با چراغ تایم چک کنید. این روش برای زنجیره های زمانی نیز قابل استفاده است.

برای بررسی تسمه تایم از این طریق، باید دستگاه را به باتری خودروی خود متصل کرده، آن را راه اندازی کرده و خودروی خود را روشن کنید. در این حالت، باید پل را از قبل علامت گذاری کنید و با موتور روشن، چراغی را روی پل بتابانید تا دور موتور بچرخد. اگر علامتی که زده اید ثابت بماند، تسمه تایم یا زنجیر تایم ماشین شما خوب است. با این حال، اگر هنگام چشمک زدن چراغ نشانگر در جای خود قرار نگیرد، نشانه خرابی تسمه تایم است.

 

 

نتیجه گیری

همانطور که همه ما می دانیم شکستگی تسمه تایم می تواند مشکلات پیچیده ای ایجاد کند و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب به موتور، تسمه تایم را باید از نظر علائم فرسودگی یا آسیب دیدگی در نظر گرفت و در صورت یافتن ساییدگی یا آسیب باید فوراً تعویض شود. شرکت های معتبر زیادی در ایران تولید کننده یا عرضه کننده تسمه تایم هستند، بنابراین برای رقابت در بازار ایران خدمات بهتر و کیفیت بالاتری نیاز است .

 

نکته مهم که در خرید تسمه تایم باید رعایت شود

حتی اگر بهترین کیفیت را بخرید، اگر تسمه تایم تاریخ نداشته باشد، به احتمال زیاد پاره می‌شود، پس حتماً تسمه‌ای را که تاریخ دارد بخرید.برای شروع خرید تسمه تایم، یک فروشگاه معتبر در شهر خود پیدا کنیدبه گفته سازنده این تسمه، مدت زمان تعویض تسمه تایم خودرو 60000 کیلومتر است و برخی از سازندگان تا 60000 کیلومتر را گارانتی می کنند. اما شما بهترین قاضی در مورد زمان تعویض تسمه تایم خود هستید. اگر دوست دارید زیاد شتاب بگیرید و از دنده عقب استفاده کنید، تسمه تایم ماشینتان را زودتر عوض کنید، مثلا بعد از 40000 سفر. اگر نه، سعی کنید تسمه تایم خودروی خود را تعویض کنید. اگر تاریخ تسمه فعلی باشد، باید هر 2 تا 3 سال یکبار تسمه خودرو تعویض شود.

 

 

منبع  : سایت امداد خودرو ارومیه

کاربر