ماشین آلات تولید ظروف یکبارمصرف

ماشین آلات تولید ظروف یکبارمصرف

استفاده روز افزون از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همواره مورد توجه سازندگان این محصولات در صنایع پلیمری و ماشین آلات تولید ظروف یکبارمصرف بوده است. پیش تر روشهای معمول فورمینگ و نیمه فورمینگ با استفاده از دستگاه های پرس فورمینگ برای تولید این محصولات بسیار معمول بود. اما در گذر زمان و با توجه به استقبال عمومی از این محصولات، رویکرد بهبود کیفیت آن مورد توجه سازندگان و مصرف کنندگان قرار گرفت. با وجود مشکلاتی چون پایداری کم نسبت به حرارت و عدم تعادل کافی در برخی استفاده ها از این ظروف و… سازندگان بر آن شدند که از دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده کنند.

از محصولات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک در صنعت ظروف یکبارمصرف می توان به تولید لیوان یکبار مصرف، قاشق و چنگال یکبار مصرف، بشقاب یکبار مصرف نام برد. همچنین تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف نیز توسط دستگاه تزریق پلاستیک و با همان تنوع تولید محصولات تنها با تغییرات کوچک در این دستگاه ها اتفاق ویژه ای در صنعت ظروف یکبار مصرف محسوب می گردد.

با بیشتر شدن استفاده از ماشین الات تزریق پلاستیک در جهت تولید ظروف یکبارمصرف، ماندگاری و مقاومت ، یکی از خصوصیات این ظروف گردید. همچنین با استفاده از قالبهای تزریق پلاستیک متنوع و طرح ها و رنگ های مختلف شاهد تنوع و کیفیت متفاوتی در صنعت ظروف یکبارمصرف هستیم. این امر باعث بهبود کیفیت محصولات در زمینه بسته بندی نیز گردیده است بطوری که برخی از شرکتهای تولید مواد غذایی که احتیاج به استفاده ظروف یکبار مصرف در کنار محصول اصلی خود می باشند، برای تولید ظرف یکبارمصرف خود از ماشین الات تزریق پلاستیک استفاده می کنند. مانند قاشق های کوچک در کنار بستنی های تولید شده در صنایع لبنی یا حتی در صنعت گردشگری و هتلداری برخی از ظروف مورد استفاده در این صنعت بعلت رعایت استاندارد های کیفی از ظروفی استفاده میکنند که تولید آن توسط دستگاه تزریق پلاستیک امکان پذیر می باشد.

 می‌توان به طور کلی دو روش را برای تولید تمایم ظروف یکبار مصرف در ظر گرفت. روش اول نیمه فرمینگ یا PS می‌باشد و روش دوم همان ترموفرمینگ یا PP می‌باشد. تفاوت اصلی میان این دو روش در مواد مصرفی، مراحل تولیدو قیمت دستگاه‌ها می‌باشد. روش کار در تمامی‌دستگاه‌هایی که ظروف یکبار مصرف تولید می‌شود به این صورت می‌باشد که در ابتدا مواد اولیه ذوب می‌شود و در مرحله دوم این مواد ذوب شده تبدیل به ورق شده و طی فرآیند پرس و شکل گیری به شکل ظروف مختلف در می‌آید.
در دستگاه‌های نیمه فرمینگ این مراحل با استفاده از موادی با جنس پلی استایرن و به صورت یکپارچه انجام می‌شود. ظروف تولیدی این دستگاه‌ها معمولا شکننده می‌باشند ولی با این حال اکثر ظروف پلاستیکی با استفاده از این دستگاه تولید می‌شوند. علت این موضوع این می‌باشد که قیمت کمتر این دستگاه‌ها می‌باشد. ظروف تولیدی توسط این دستگاه‌ها علاوه بر شکننده بودن، در ارتباط با گرما مضر نیز می‌باشند. 
در دستگاه‌های فرمینگ از مواد پلی پروپیلن استفاده می‌شود. این مواد ضمن ارزانتر بودن؛ در دسترس تر هم هستند. به دلیل این که این دستگاه‌ها از دوبخش مجزا تولید ورق و پرس تشکیل شده اند، می‌توان از ورق‌های تولیدی این دستگاه در دیگر صنایع نیز استفاده کرد. 

چندین سال است که مصرف ظروف یکبار مصرف رونق بیشتری یافته است. ایران از جمله کشورهایی است که سرانه مصرف پلاستیک بسیار بالایی دارد. تولید این ظروف اکثرا در سه دسته آلومینیمی، پلاستیکی (پلی پروپیلن) و گیاهی دسته بندی شده و در خطوط تولید صنایع سلولزی انجام می‌گیرد. درحالت کلی خط تولید ظروف یکبار مصرف، با تعویض قالب به منظور تولید طیفی از ظروف مختلف مانند ظرف غذا، لیوان، بشقاب و …. از جنس مشخص و مخصوصی کاربرد دارد.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   تعمیر کولر آبی شهرک غرب

مواد اولیه مصرف در خط تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی نشاسته، ذرت، اسیدهای چرب و پلی لاکتیک اسید PLA می باشند. PLA پلی لاکتیک اسید نوعی پلی استر آلفاتیک ترموپلاستیک قابل تجزیه زیست محیطی و فعال زیستی می باشد، که از منابع تجزیه پذیر مانند نشاسته ذرت، نیشکر یا چغندر قند به دست می آید. دومین بیو پلاستیک پرمصرف در کل دنیا است که به لحاظ اقتصادی بهینه است. وزنش نیز پایین تر از ظروف یکبار مصرف مشابه تولیدی است.

ویژگی‌های ظروف تولید با پلی لاکتیک اسید PLA

ظاهر مناسب

پایین بودن قیمت تمام شده

وزن کمتر نسبت به موارد مشابه

تغییر شکل ندادن در برابر گرما و شرایط محیطی

فرآیند خط تولید ظروف یکبارمصرف

مواد اولیه گیاهی وارد دستگاه اکسترودر با طراحی خاص مارپیچی شده و پس از اکستروژن کامل از دستگاه خارج و وارد بخشی می شوند که این مواد اکسترودر شده را به  صورت ورق با ضخامت و پهنای مشخص در می آورد. رول ورق گیاهی آماده ارسال به  قسمت ترموفرمینگ یا تولید انواع ظروف بسته بندی می شود.

در این بخش رول تهیه شده با عرض و ضخامت معین وارد دستگاه ترموفرمینگ می گردد. این دستگاه رول ورق را پیش گرم می کند و سپس وارد قسمت گرم کن اصلی می شود. وقتی درجه حرارت به مقدار مورد نظر رسید و ورق نرم شد  در بخش قالب گیری (براساس ظرف تولیدی) به شکل قالب در می آید. در مرحله آخر پس از فرمینگ، برش خورده و بسته بندی ظروف انجام می گیرد.

مزایا ظروف گیاهی یکبا ر مصرف

از مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی این است که برای بسته بندی و استفاده ظروف گیاهی از نظر بهداشتی خطری وجود ندارد. ولی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در تماس با مواد غذایی داغ، مواد شیمیایی آزاد می کنند.

ظروف گیاهی تجزیه پذیر بوده وبه چرخه طبیعت باز می گردند. اما مواد پلاستیکی چندین دهه در طبیعت باقی می ماندند و باعث آلودگی و خطرات فراوان برای حیوانات و گیاهان و کلا محیط زیست می شوند.

ظروف گیاهی یکبار مصرف دارای استاندارد وازت بهداشت هستند. براساس بخش نامه های وزارت بهداشت به تمامی سازمان ها درباره جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی با پلاستیکی تاکیده شده است.

لیست تجهیزات اصلی در خط تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

1-کریستالیزه کننده / خشک کن مادون قرمز IRD-2000E

2-خشک کن (با چرخ لانه زنبوری) H-300

3-بخش پیرایش و واحد پوشش دادن

4-قیف خشک کن NPH-2000

5-دستگاه بلند کننده از زمین

6-قیف جابجایی 1000 لیتری

7-دستگاه جدا کننده حاشیه

8-دستگاه غلتک خنک کننده

9-پمپ ذوب/ پمپ دنده ای

10-قیف جابجایی اکسترودر

11-مخلوط کن عمودی

12-دستگاه اکسترودر

کاربر