رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خَیرُ الصَّداقِ أیسَرُهُ ؛بهترین مهریه، سبک‏ترینِ آن است[۱۰۳] و نیز فرمود: أفضَلُ نِساءِ امَّتی أصبَحُهُنَّ وَجهاً و أقَلُّهُنَّ مَهراً ؛ برترینِ زنانِ امّت من، خوبروترین و کم مَهرترینِ آنان است. با این همه نظر مشهور بین متخصصین این است که برای مهریه سقف معینی وجود ندارد و زن مجاز است و یا مرد می تواند هر مقدار که خواست یا توانست به عنوان مهریه قرار دهد ولی آنچه در روایات به عنوان حداکثر مهر بیان و به آن توصیه شده است مبلغ معینی است که به آن “مهر السنه” می گویند. هر چند مشهور بین فقهاء استحباب “مهر السنه” است ولی برخی مانند آیت الله سید موسی زنجانی از مراجع تقلید قم در مواردی حکم به وجوب آن می کنند. و برخی مانند آیت الله بهجت(ره) مهریه بیشتر از آن را مکروه می دانند.[۱۰۴]
عقد بی مَهر یا مَهر فوق العاده ناچیز ، مورد رضایت دین نیست. ناگفته نماند که این سخن غیر آن است که زن با مهریه ای به عقد مرد درآید و بعد از شروع زندگی، مقدار یا تمامی آن را به مرد ببخشد.
در نظر ایشان در جایى که تعیین مهریه به زن سپرده مى‌شود، او حق ندارد بیش از مهر السنه را تعیین کند و اگر هم تعیین کند، مقدار زیادى‌اش نافذ نیست و همین طور در جایى که اصلا مهرى تعیین نشده است، مهرالمثلى که بیش از مهر السنه نباشد، به عنوان مهر قرار مى‌گیرد. [۱۰۵]
“مَهر السنه” مهریه زنان و دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله و نیز دختران اهل بیت علیهم السلام است. که گزارشهای متعدد و نقلهای متواتر، آن را به عنوان سنتِ نهاده شده از سوی ایشان در زمینه ازدواج بیان کرده اند.[۱۰۶]
از دیدگاه اسلام مهریه سنگین مورد نکوهش قرار گرفته و در مقابل سبک بودن مهریه از ارزش ها و خوبی های زن برشمرده شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: “بهترین زنان امت من زنی است که مهریه او از دیگران کم تر باشد.” در روایت دیگری از رسول خدا آمده است که “کمی مهریه از برکت زن و زیادی مهریه از شومی اوست.” علاوه‌بر‌این، برخلاف آنچه تصور می شود که مهریه سنگین موجب استحکام زندگی و تضمینی برای تداوم آن است، تجربه نشان داده که مهریه سنگین در بسیاری از موارد موجب اختلاف و دشمنی است. همان گونه که حضرت علی علیه السلام فرمودند که: “مهریه زنان را سنگین قرار ندهید که موجب عداوت و دشمنی خواهد شد.” بنابراین مهریه سنگین نه دلیلی بر ارزش و ملاک خوبی زن محسوب می گردد و نه موجب استحکام پایه های زندگی و تضمین کننده آن است. از این رو همسو شدن با تفکر اشتباه جامعه با این که پشتوانه عقلی و منطقی ندارد امری معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
رسول اکرم(ص) درحدیثی می فرمایند:
“خیر الصداق الیسره”.
یعنی : بهترین مهریه ها آن است که سبک تر باشد[۱۰۷]
در همین جا می توان به یکی دیگر از مسائل مستحدثه و رایج در جامعه اشاره کرد و آن وضع مهریه های بسیار سنگین بر حسب سال تولد یا ازدواج است، خانواده هایی که چنین مهریه های نامعقولی وضع می کنند برای توجیه عملکرد خود با بیان اینکه مهریه عند المطالبه دریافت می شود می گویند :کی داده و کی گرفته؟
اما آنچه که مسلم است آنکه وضع چنین مهریه هایی محل اشکال بوده و موجب بطلان مهر المسمی است. علت آن است که پرداخت مهریه به محض انعقاد عقد نکاح بر مرد واجب شده و می بایست مهر حال را فورا پرداخت نماید و اگر با رضایت زوجه آن را بالفور پرداخت نکند به صورت دین بر ذمه او باقی می ماند. پس اگر طرفین قصد پرداخت مهریه را نداشته باشند عمل آنها بدلیل فقدان اراده، صوری بوده و موجب بطلان عمل حقوقی مذکور یعنی وضع مهریه است. در کنار این اثر حقوقی کسی که قصد تادیه مهریه را ندارد مرتکب معصیت شده است. تاملی در این روایات خالی از لطف نیست.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: “من أمهر مهرا ثم لا ینوی قضاءَه کان بمنزله السارق- آنکه مهری را قرار بدهد اما قصد ادای آن را نداشته باشد به منزله سارق است.”(چرا که مهریه مال غیر بوده و متعلق به زوجه است) و در جائی دیگر حضرت می فرمایند :” من تزوجَ المراه و لا یجعل فی نفسه أن یعطیها مهرها فهوزنی،آنکس که زنی را تزویج کند و قصد نداشته باشد که مهر او را بدهد پس او زناکار است[۱۰۸]
۲-۳-۲- نصاب پذیر بودن مهریه طبق حکم ثانویه
وظیفه حکومت اسلامی تنها در فراهم آوردن امنیت  داخلی و دفاع در برابر تهدید خارجی، وچنانکه برخی از مکاتب اقتصادی وظیفهً دولت را فقط در پاسداری از دارایی افراد محدود می کنند، نیست. بلکه حدود اختیارات آن فراگیر و قابل انعطاف است. به گونه ای که برای برقراری عدالت و جلو گیری از بروز ناامنی وبرقراری آرامش اختیارات آن قابل گسترش است.
عکس مرتبط با اقتصاد
پس این شریعت توانائی آن را دارد که قوانینی را وضع کند تا حقوق عادلانه افرادجامعه تضمین شود. واساس مستحکمی میان زوج و زوجه ایجادکند، تا زندگی میان آن دو پایدار بماند وهواداران دیگر مکاتب نتوانند از آن روزنه به افراد جامعه و مخصوصآ زنان تاًثیر بگذارند وچنان وانمود کنند که فقط آنان مدافع حقوق ومصالح جامعه و زنان هستند.
آنچه را که ماامروز بیان می کنیم قرنها پیش فقهای ماآن را بیان کرده اند، وبه ولی امروحاکم اسلامی اجازه دادند به هنکام ضرورت به روابط خصوصی اشخاص دخالت کند و در این مداخله اهدافی را تعقیب می کند، از جمله بازداشتن افراد وگروه ها از ظلم بر یکدیگر و وادار نمودن همه مردم به برقراری عدالتی که خداوند متعال بدان دستور داده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *