مروری بر مهم ترین رویدادهای ایران در سال۱۳۹۶

مروری بر مهم ترین رویدادهای ایران در سال۱۳۹۶

سال ۹۷ شروع شده و تحلیل و بررسی مهم ترین رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کشور در سالی که گذشت، نشون دهنده تلخ و شیرینی هاییه که ملت در سال ۹۶ تجربه کرد.
تجربه هایی که اشکا و لبخندهای بسیاری  داشت. از پیروزی غافل گیر کننده دوباره حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با رای بالا و راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تا تراژدی کشتی سانچی و سقوط هواپیما ATR  آسمون و زلزله کرمانشاه که سال ۹۶ رو به کام ملت ایران مثل نوسانات شدید ارز، تلخ کرد.

۲۵ فروردین ۹۶: سیل غرب کشور

در بیست و پنجمین روز از این سال سیل بزرگی که در روز جمعه ۲۵ فروردین ۹۶ رخ  داد، ۴۸ نفر از هم میهنانمان در شمال غرب کشور رو به کام مرگ کشید.سیلی که به دنبال بارش شدید باران به مدت یه روز، ۵ استان و حدود ۱۸ شهرستان رو درگیر خود کرد.پر تلفات ترین منطقه در این سیل استان آذربایجان شرقی و روستای چنار بود که ۲۱ نفر از اهالی این داهات قربونی این سیل خراب کننده شدن.بر خلاف ادعای مسئولان استان آذربایجان شرقی مبنی بر خبرسانی از چندین روز قبل، مردم این داهات از این خبررسانی اعلام بی خبری کردن.

ریزش معدن یورت

ریزش معدن ذغال سنگ یورت واقع در استان گلستان دومین خبر غمبار سال  ۹۶ بود. اواسط اردیبهشت ۹۶ معدن ذغال‌ سنگ یورت آزادشهر دچار حادثه شد که بر اثر اون ۴۳  تن از کارگران جون خود رو از دست داده و حدود ۷۰ تن هم زخمی شدن. درسته که این معدن جزو معادنی بوده که گزارش نظام مهندسی مبنی بر ایمن بودن رو دار بود و نمره قبولی در بین معادن کشور دریافت کرده.

آری ۲۴ میلیونی به حسن روحانی

 

 

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهمترین خبر روی خروجی خبرگزاریای کشور و بعضی وقتا منطقه بود.انتخاباتی که با نام نویسی داوطلبان انتخابات از ۲۲ فروردین روند خود رو شروع و با ۶ نامزد تایید شده شورای نگهبان رقابت ادامه پیدا کرد.حسن روحانی،اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا از طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون، و ابراهیم رئیسی،محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم در کارزار انتخابات جناح اصولگرایی رو نمایندگی می کردن.

انتخاب دوباره حسن روحانی با رایی بیشتر از چهار سال قبل خبری خوش واسه طرفداران ایشون و طرفداران آرامشی ۴ ساله که بر کشور حاکم بود تلقی می شد.طبق آمار رسمی حسن روحانی با حدود ۲۴ میلیون رای و کسب ۵۷ درصد آرا دوازدهمین رئیس جمهور ایران شد.در حالی که طبق دلایل خیل بزرگی از افراد حاضر در صف رای گیری موفق به رای دادن نشدن.

حمله داعش به تهران

 

“داعش مسئولیت حملات تروریستی مجلس و حرم امام (ره) رو بردوش گرفت” . تیتری که واسه اولین بار حضور  داعش در داخل مرزهای کشور رو موفق جلوه داد.

صبح ۱۷ خرداد تعدادی فرد مسلح در پوشش مراجعه کننده، وارد راهروی ورودی مجلس شده و با ماموران حفاظتی درگیر شدن. به دنبال تیراندازی و درگیری مسلحانه حمله کنندگان مسلح با نیروهای حفاظتی تعدای از نیروهای حفاظت و تعدادی از مردم عادی و مراجعه کنندگان شهید یا زخمی شدن. هم اینکه دقایقی بعد  فردی مسلح با ورود به حرم امام خمینی (ره) و تیراندازی چند تن رو زخمی و یکی از حمله کنندگان به حرم امام خود رو به صورت انتحاری منفجر کرد.

تموم تروریستای وارد شده به مجلس کشته و از سه تروریست حرم دو نفر به هلاکت رسیدن و یه خانوم که عنوان شد راهنمای گروه بوده، دستگیر شد.در این حادثه ۱۷ نفر از هموطنان شهید و دست کم ۵۲ نفر زخمی شدن.

صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی روسیه

ایران در سرزمین تزارها صعود قاطعانه تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اتفاقی بود که مردم رو از شادی به خیابونا کشوند. پیروزی برابر ازبکستان در ۲۲ خردادماه باعث شد ایران دومین تیمی باشه که جواز حضور در این بازی‌ها رو کسب کرده.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   پیش بینی آینده جهان از نگاه مدیرعامل شرکت مرسدس بنز

تیم ملی فوتبال که با تیمای کره جنوبی،ازبکستان،قطر،چین و سوریه همگروه بود تونست در ۱۱ بازی پشت سر هم دروازه‌اش رو بسته نگه داره و در دو هفته مونده به پایان مرحله انتخابی صعودش رو قطعی کنه و واسه اولین بار در تاریخ ایران دو صعود پشت سر هم به جام جهانی رو تجربه کنه.

تلخ ترین حادثه سال ۹۶

شامگاه ۲۱ آبان زلزله ای با قدرت۷.۳  ریشتردر عمق ۱۱ کیلومتری در ازگله کرمانشاه نزدیک مرز ایران و عراق به وقوع ملحق شد.
۶۳۰ نفر آخرین آمار جانباختگان این زلزله وحشتناک بود.زلزله ای که به هفت شهرستان و ۱۹۵۰ داهات در استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و دست کم ۳۱ هزار واحد مسکونی رو تخریب و بیشتر از ۷۰ هزار نفر رو در استان کرمانشاه بی خانمان کرد.

بیشترین آمار فوت شدگان از شهرستان سرپل ذهاب و ثلال بابا جانی به ترتیب با ۵۵۹ و ۲۳ جانباخته بود.روند امداد و نجات از اولین دقایق حادثه شروع شد و با در نظر گرفتن آمار تخریب بالا وضعیت امداد رسانی با کندی انجام می شد.
«در این مدت خیلی از مردم خود پای کار اومدن و با حضور در این مناطق به پخش شکلای جور واجور جور واجور غذایی میان افراد حادثه دیده اقدام کردن و نگرانی ما الان فاسد شدن موادغذایی ارسالی به مناطق زلزله زده.» این بخشی از سخنان مدیر عامل هلال احمر استان کرمانشاه در اولین روزای وقوع این فاجعه بود که نشون دهنده سبقت کمکای مردمی از مدیریت بحران کشور بود.

داعش در  خط آخر

داعش در آخر خط «پایان تسلط شجره خبیثه داعش رو اعلام و این پیروزی بزرگ رو به شما و جهان اسلام شادباش می گم» مهمترین تیتر خبری آخرین روز آبان ماه اختصاص داشت به پیام سردار قاسم سلیمانی خطاب به رهبر انقلاب در مورد شکست کامل داعش در مقابله با جبهه مقاومت اسلامی.

ایران در عزای  سانچی

ایران به عزای دریانوردانش نشست حادثه کشتی نفتکش سانچی واسه شرکت ملی نفت کش ایران در تصادف با کشتی فله بر چینی در آب‌های چین از بدترین خبرهای سال بود. روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ سانچی از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی راهی کره جنوبی شه، با کشتی ای به نام«کریستال» در سواحل چین خورد، محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتیش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد.

بر اثر برخورد این دو کشتی ۳۲خدمه نفتکش ایرونی (۳۰ ایرونی و ۲ بنگلادشی) جون باختن که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.
نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما روی دریا تردد می‌کرد. در مقابل کشتی کریستال که پرچم هنگ کنگ رو داشت آسیب اساسی ندید و تموم سرنشینان اون از این حادثه رد شدن.

آسمون سقوط کرد

 

پرواز هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ مبدأ تهران به مقصد یاسوج ۵۰ دقیقه بعد از پرواز از صفحه رادار محو شد.
در روز یه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ پرواز تهران – یاسوج در نزدیک سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این پرواز کشته شدن. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول رسید و هنوز پیکر همه سرنشینان به دلیل بدی آب و هوا و شرایط جغرافیایی از محل سقوط انتقال داده نشده. این هواپیماکه حدود ۲۴ سال سن پروازی داشت جون ۵۹ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و ۲ نفر خلبان و کمک خلبان رو گرفت.

به نظر شما مهمترین اتفاق سال ۹۶ کدوم بود؟

bagh