تار مویی بسیار عجیب از دختری ۱۸ ساله در کلیسای وانک اصفهان

تار مویی بسیار عجیب از دختری ۱۸ ساله در کلیسای وانک اصفهان

دیدن تار موی دختر ۱۸ ساله‌ای که یه جمله از کتاب مقدس تورات به زبون ارمنی با قلمی از جنس الماس روی اون نوشته بسیار باحال و هیجان‌انگیزه. اگه می‌پرسید که چیجوری می‌توان اینجور نوشته ریزی رو تماشا کرد، باید بگیم که با چشم غیرمسلح نمی‌توان این کار رو انجام داد و واسه خوندن نوشته‌ی روی تار مو باید از میکروسکوپ کمک گرفت.

اما واسه دیدن این تار مو لازم نیس به خارج از ایران سفر کنین چون این اثر که در سال ۱۹۷۴ میلادی به وسیله هنرمندی به نام «واهرام هاکوپیان» خلق شده در کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شه.

نوشته روی تار مو: به جهت دونستن حکمت و عدل و واسه فهمیدن کلمات فطانت (از کتاب امثال سلیمان) – فطانت به معنی درک کردن و داناییه.

می‌توان به جربزه گفت کلیسای وانک اصفهان یکی از منحصربه‌فردترین و جذاب‌ترین کلیساهاییه که می‌تونید در سراسر ایران از اون بازدید کنین؛ نه فقط ایران، بلکه در سراسر جهان معماری هیچ کلیسایی مثل وانک اصفهان نیس. این کلیسا از نظر طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان استثنایی و خاص هستش.
نقاشی‌های دیواری این موزه بی‌نظیرند، مخصوصا اون نقاشی مربوط به ۷ طبقه آسمون که بهشت و دوزخ رو به تصویر کشیده دقایقی طولانی شما رو میخکوب می‌کنه.

دلیل این ادعا که در سراسر دنیا نمی‌تونید معماری کلیسای وانک رو ببینین اینه که این کلیسا از بیرون مثل مساجد ایرونی-اسلامیه و فضای داخلی اون به سبک ارمنی معماری شده.

براساس مستندات تاریخی، شاه عباس واسه اینکه ساخت کلیساهای زیاد باعث دردسرهایی واسه اون و تحریک احساست مذهبی اهالی اصفهان و در نتیجه، درگیری‌های مذهبی نشه، ساخت کلیساها در اصفهان رو به شرط اون کرد که معماری اونا با کلیساهای ارمنستان فرق داشته باشه. اینطوری، معماران ارمنی چاره رو در اون دیدن که کلیساها رو به روش معماری ایرونی و گاه با ظاهری مثل مساجد بسازن.

البته، شرایط دیگری مثل آب و هوا و نوع مصالح، که شامل آجر و خشت می‌شد هم در طراحی ساختمون کلیساهای اصفهان خنثی نبوده. پس، کلیسای آمنا پرکیج بر خلاف کلیساهای قدیمی ارمنی که بیشتر با سنگ ساخته شده‌‌ان، با خشت خام بنا گردیده.

دیواره های خارجی کلیسا از جنس آجره اما دیواره های داخلی با اندود گچ که روی اونا نقاشی‌های بی‌نظیری ترسیم شده، ساخته و مزین شده‌ان. ارتفاع دیواره های کلیسا از سطح حیاط تا بام طبقه دوم ۱۱/۷۵ متره.

کلیسا دارای دو گنبده؛ گنبد کوچیک روی محل قرار گرفتن بیشتر مردم قرار داره و گنبد بزرگ روی قسمت مقدم محراب کلیسا ساخته شده.

مساحت کلیسای آمنا پرکیج  ۸۷۳۱ متر مربعه، که ۳۸۵۷ متر مربع اون ساختمون و بقیه فضای سبز و باغ وانکه. در دو طرف درِ ورودی وانک دو اتاق واسه پذیرایی ساخته‌‌ان. در بالای در ورودی، برج ناقوس در سه طبقه ساخته شده که در طبقه دوم اون ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار داره.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   پیش بینی آینده جهان از نگاه مدیرعامل شرکت مرسدس بنز

در چهار طرف برج، چهار صفحه گرد ساعت نصب شده که قطر هر صفحه ۱۰۴ سانتی‌متره. این برج ناقوس و ساعت اونو «ماردیروس هوردانانیان» در سال ۱۹۳۱ میلادی به کلیسا هدیه کرده.

درون کلیسای وانک و دیواره های دور و بر، همه از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرونی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) مزین شده که ناراحت از نقاشی ایتالیاییه.

بازم بد نیس یادآوری کنیم، با وجود اینکه کلیساهای اصفهان به دست معماران ارمنی ساخته شده‌ان، هیچ شباهتی بین اونا و کلیساهای ارمنستان یا حتی کلیساهای شمال استان آذربایجان مثل قره کلیسا، هفتوان، زور زور و استپانوس مقدس وجود نداره. معماران ارمنی جلفای اصفهان با تطبیق هنر معماری خود با شرایط موجود دست به خلق شاهکارهایی بی همتا زدن. اونا کلیه کلیساها رو از نظر اصول مذهبی و پلان منطبق با کلیساهای ارمنستان و از نظر شکل خارجی و نما به طور کاملً متفاوت با روش معماری ارمنی و برابر با روش معماری ایرونی ساختن و از نتیجه این ترکیب بناهایی منحصر به فرد بوجود آوردن که نمونه اونا رو در هیچ جای دنیا نمیشه یافت.

در کلیسای وانک اصفهان موزه‌ای هست که در ساختمانی دو طبقه حدود ۸۵۰ اثر در اون  به نمایش گذاشته شده.
این آثار به سده‌های شانزدهم تا بیستم میلادی تعلق دارن. از جمله آثار بسیار نفیس موزه، مجموعه نسخه‌های خطی اون هستش که حدود ۷۱۰ جلد کتاب خطی رو شامل می‌شه. حدود دویست جلد از این آثار تورات، انجیل مقدس و کتاب‌های مذهبیه.

اطلاعات کلی کلیسای وانک اصفهان

 

  • تلفن: ٢-۶٢۴٣۴٧١ ٣١۳ ٩٨+

 

 

  • نشانی: اصفهان٬ چهارراه حکیم نظامی٬ خیابون نظرشرقی٬ کوچه کلیسای وانک

  • زمان بازدید: از شنبه تا جمعه ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰
  • تعطیلی هفته: نداره
  • بلیط ورودی: ۸ هزار تومن
  • بلیط اتباع خارجی: ۳۰ هزار تومن

bagh