نشانه های اولیه ابتلا به پارکینسون که مورد غفلت واقع می شوند

نشانه های اولیه ابتلا به پارکینسون که مورد غفلت واقع می شوند

مثل بقیه مشکلات حرکتی، پارکینسون هم می تونه با تشخیص به موقع اون توانایی درمان رو داشته باشه. نشونه های ظهور این مریضی از یکی به یکی دیگری تفاوتایی داره.

در ادامه این نوشته نشونه هایی واسه تون برشمرده می شن که اگه نگرانی در مورد داشتن یکی یا چند مورد از اونا در شما یا در میان دور و بریا تون هست، بهتره هرچه سریع تر به دکتر مراجعه و جلوی پیشرفت اونو بگیرین.

این نشونه ها به قرار زیر هستن:

تغییر دست خط

اگه دست خط شما از بزرگ به کوچیک و درهم برهم تغییر یافته می تونه از نشونه های اولیه ظهور پارکینسون باشه.

دکتر «دبرا هال» نورولوژیست مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو میگه: “معلمانی که اولین نشونه های پارکینسون رو تجربه می کنن بیشتر شاگردان شون از دست خط اونا خصوصا روی تخته مشکی شکایت می کنن.”

در خیلی از این بیماران لغات کوچیک تر نوشته شده و جنب و جوش با سرعت کمتری ادامه پیدا می کنه و هم اینکه، بعضی از کارا به صورت تکراری انجام قبول می کنه.

ضعیف شدن حس بویایی

 

اگه بوهای مورد علاقه خود رو دیگه حس نمی کنین، دکتر هال پیشنهاد می کنه که به دکتر مراجعه کنین چون که خیلی از بیماران گرفتار به پارکینسون ایشون از این مشکل رنج می برن. در مورد دلیل این پدیده فرضیه ای هست که در توده ای پروتئینی در بخشی از مغز که مسئول بویاییه تغییر شکلی به وجود اومده.

مشکل در خوابیدن

اگه قبلی بر این به آرومی و خوب می خوابیدید، اما حالا مشکل دارین و حتی از تخت تون به زمین می افتین، ممکنه نشونه های پارکینسون در شما به وجود اومده باشه.

خیلی طبیعیه که شبای نا آرومی رو سپری کنین. اگه همسرتون متوجه نا آرومی و حرکت شما در خواب یا صحبت کردن تون در بین خواب شده به دکتر مراجعه کنین.

هنوز به انجام پژوهشای بیشتری در این مورد نیازه اما این فرضیه هست که مناطق خاصی از مغز، دچار اختلالاتی شده باشه.

یبوست

 

اگه شکم تون دیگه به طور روزانه خالی نمی شه هم می تونه از نشونه های اولیه ابتلای به پارکینسون باشه. این مریضی با تحت تاثیر قرار دادن سیستم عصبی که مسئول کنترل هضم و کارکرد رودهه، این پدیده رو دلیل می شه.

یبوست به تنهایی نمی تونه نشونه دچار شدن به پارکینسون باشه اما اگه به همراه بقیه نشونه هایی چون مشکل در خواب و یا دشواریای در راه رفتن و حرکت دادن اعضای بدن باشه می تونه تامل برانگیز باشه.

افسردگی

رابطه بین این مریضی و افسردگی ای که هنرپیشه معروف هالیوود «رابرت ویلیامز» در اواخر عمرش با اون روبرو بود می تونه گواهی بر این رابطه باشه. در بعضی موارد پیش میاد که بیماران با باخبر شدن از دچار شدن به پارکینسون، به افسردگی گرفتار می شن اما این احتمال هم هست که قبل از تشخیص این مریضی به اون گرفتار شن.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   گزارش روزیاتو از موزه صلح تهران

دکتر «مایکل تگلیاتی» از مرکز سینای کالیفرنیا در این مورد میگه: “به دلیل کم شدن اندازه دوپامین در مغز مریضی پارکینسون به وجود می آیدالبته کمبود بقیه نوروترنسمیترها مثل سروتونین هم می تونن در این نقش داشته باشن که منتهی به بروز افسردگی می شن.”

در این مریضی نشونه هایی چون از دست دادن علاقه به انجام کارای قبلی، نبود احساس شادی و لذت بردن از چیزها مثل نشونه های افسردگی اولیه ظاهر میشه.

دکتر تگلیاتی توضیح میده: “بیماران حتی انگیزه ابتدایی ترین کارایی رو که قبلا انجام می دادن مثل صبح بیدار شدن و خریدن روزنامه رو هم از دست میدن.” ایشون تاکید می کنه درمان این نوع افسردگی بیشتر با جلسات مشاوره، داروهای ضدافسردگی و شُکای الکترونیکی انجام قبول می کنه.

لرزش و تکون خوردن اعضا بدن حتی در زمان آرامش 

اینکه بعد از تجربه یه وضعیت اضطرابی یا مصرف بعضی از داروهای خاص دچار لرزش شید طبیعیه اما اگه وقتی که بدن تون در وضعیت آرامش کامل قرار گرفته دستا، انگشتان، شست، لبا و یا بقیه اعضای بدن شروع به لرزش کنن نرمال نیس.

این تکانهای بی دلیل می تونن از دلایل بروز مریضی پارکینسون باشن. حدود ۷۰ درصد از مبتلایان به این مریضی این وضعیت رو تجربه می کنن. اگه این نشونه در کنار کاهش حس بویایی و وضعیت ناجور خوابیدن همراه باشه، می تونه نشونه ای از این مریضی تلقی شه.

گرفتگی عضلات و آروم تر شدن جنب و جوش اعضا 

اگه در زمانایی چون راه رفتن، مسواک زدن دندانا، بستن دگمه لباس یا تیکه تیکه غذا احساس یه جور گرفتگی در مفاصل خود شدید، می تونه نشونه دیگری باشه.

اگه موقع راه رفتن نمی تونین بازوهای تون رو حرکت بدین، یا وقتی که می خواین قدم وردارین، احساس می کنین، به زمین چسبیده اید و تازگیا آسیبی به عضلات شما وارد نشده به دکتر مراجعه کنین.

نازک تر شدن صدا و بی حالت شدن صورت

پزشکان می گن که نازک تر شدن صدا و بی حالت شدن چهره می تونه از نشونه های مریضی پارکینسون باشه. بعضی از بیماران یه جور لکنت رو هم تجربه می کنن. این مریضی اختلالاتی رو در حرکت اعضا و هم ماهیچه های صورت به وجود می آورد.

bagh