گزارش روزیاتو از موزه صلح تهران

گزارش روزیاتو از موزه صلح تهران

سرویس موزه گردی ما هر هفته به سراغ یکی از موزه های تهران و بقیه نقاط ایران و جهان میره تا خواننده گان محترم مجله ما رو با یکی از ظرفیتای گردشگری شهری آشنا کنیم . در موزه گردیای ما، هم با ظرفیتای خود موزه آشنا میشیم و هم به معرفی پرتالای این مجموعه ها می پردازیم و واسه ارتقای گردشگری مجازی کشور هم، پیشنهادای فنی به وب مسترهای محترم ارائه می شه.

اگه تا کنون خواننده مطالب موزه گردی ما باشین، سری به موزه هایی هم چون: سعد آباد، گلستان، نیاوران، هنرهای معاصر تهران، موزه مقدم، آبگینه، میراث دهاتی گیلان زدیم و با ظرفیتای بخشی از تماشاگهای راز آشنا شدیم.

امروز می خوایم به یکی از موزه های کم تر شناخته شده پایتخت بریم. جایی که شما خیلیا حتی اسمی هم از اون نشنیده باشن. موزه صلح تهران، یکی از ظرفیتای گردشگری شهری بوده که شما رو با تاریخ معاصر آشنا می کنه.
تاریخی که از جنگ و صلح خبر میده. تاریخی که بیان گر بخشی از جنایتای آدمی در قرن بیستمه.

در این سایت و در این موزه، با جمله قشنگی رو به رو میشیم که شاید همین جمله، ما رو با دلایل و فلسفه راه اندازی و تاسیس این موزه آشنا کنه:

«صلح، چیزی فرا تر از نبود جنگه.»

  بحث صلح و تحقیقات صلح، یکی از مهم ترین موضوعات در میدونای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حتی روابط بین الملله که در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی راهبردی سراسر جهان مورد توجه قرار میگیره. حتی سازمان ملل متحد واسه گسترش صلح، دانشگاهی به همین نام تاسیس کرده و به تربیت دانشجو می پردازه. دانشگاه  رسمی سازمان ملل متحد هم در این نشانی قرار داره.

به نظر می رسه، صلح و مقولات مربوط به اون با اوضاعی که در سالای گذشته در مناقشات و نزاعای بین المللی تماشاگر هستیم، موضوع مهمی باشه که توجه گسترده جهانی حتی همه مردم به اونو می خواد. موزه صلح تهران جاییست که میشه بخشی از جنایتای رژیم صدام حسین و ده ها کشوری که اونو در جنگ ۸ ساله علیه ملت ایران کمک کردن، دید.

تصاویری که شاید باور کردنی نباشه اما بخشی از واقعیتای بزرگ ترین جنگ قرن بیستم بود. جنایاتی که در این موزه تماشاگر هستیم، کم تر از جنایاتی که رژیم پهلوی در کمیته مشترک ضد خرابکاری (موزه عبرت ایران) در شکنجه مخالفان خود انجام داد نیس.
شاید این دو موزه کم تر شناخته شده پایتخت واسه کسایی که به دنبال مشاهده چهره دردناک تاریخ معاصر ایران هستن، خالی از لطف نباشه.

صلح تهران، از جمله موزه های صلحه که در سراسر جهان میشه نمونه ای از اونو دید. در موزه های صلح، با تاریخ و باستان و هنر سفال گری و نقاشی و اشیای تاریخی و طلا و جواهرات رو به رو نیستیم. در این جا میشه راه حلی واسه پیشرفت مهربانی و صلح رو در ایران و جهان دید که به خصوص واسه علاقمندان به موضوعات جامعه شناسی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محتوای با ارزشی رو به ارمغان می آورد.

درباره موزه صلح تهران

موزه صلح تهران در خیابون وحدت اسلامی، خیابون شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران تهران منطقه ۱۲ ایران قرار داره.
ساختمون موزه صلح تهران در سال ۱۳۸۹ بطور موقت واسه بازسازی بسته شد و ساختمون جدید در تیرماه ۱۳۹۰ با حضور میهمانانی از کشورای جور واجور جهان از جمله رئیس موزه صلح هیروشیما و معاون شهردار تهران واسه بازدید عمومی گشایش شد.

اندیشه تأسیس این موزه در ملاقات اعضای انجمن پشتیبانی از قربانیان سلاحای شیمیایی تو تهران با مسئول هماهنگی شبکه جهانی موزه های صلح در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت. این گفتگو و دیدار اعضای این انجمن از هیروشیما در همون سال تمایل به تشکیل یه موزه صلح تو تهران رو تقویت کرد.
در شهر هیروشیما رنجای حاصل از کاربرد سلاحای اتمی علیه ژاپن به انگیزه ای واسه تلاش در راه صلح تبدیل شد که در موزه صلح هیروشیما خوب روشن شده.

موسسان موزه صلح تهران هم از این تجربیات جهانی الهام گرفتن و این موضوع به ذهنشون رسید که رنجای مشابهی که ایران در اثر قربونی شدن به وسیله سلاحای شیمیایی متحمل شده به همین ترتیب می تونه انگیزه ای شه واسه نشون دادن پیامدای بد حاصل از جنگ و خشونت و گسترش فرهنگ صلح و دوستی بین مردم ونیز بین ملتا.

موزه صلح تهران که الان در ساختمون اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر قرار داره٬ دارای یه سالن اصلی واسه نشون دادن پیامدای جنگا دردنیا و هم عواقب کاربرد سلاحای شیمیایی و اتمیه. در این بخش اسناد و اشیای منحصر به فردی از جنگ شیمیایی علیه مردم ایران به نمایش درآمده. در بخش دیگه موزه٬ صلح در فرهنگ دینی وملی ایرانیان و راه های مشارکت هر فرد در واسه پیشرفت صلح و دوستی مورد تاکید قرار گرفته. در این موزه تلاش گردیده تا بازدید کنندگان با جنبش جهانی صلح مخصوصا شخصیتا و سازمانای مربوطه آشنا شن.

بخشی از موزه به برنامه های آموزشی اختصاص داره که برگزاری کارگاه های آموزشی و کنفرانسایی با موضوع فرهنگ، صلح، آشتی و حقوق بشر دوستانه بین المللی، خلع اسلحه و ضرورت ریشه کن شدن سلاحای کشتار جمعی از جهان و پیامدای جنگ می پردازه. علاوه بر این، موزه صلح دارای استودیوی مستندی بوده که در اون میشه سرگذشت قربانیان جنگ رو به عنوان اسناد تاریخی ثبت و ضبط کرد.

کتابخونه صلح در موزه دارای منابع مختلفی از آثار در رابطه از حقوق بین الملل تا ایجاد صلح و تاریخ شفاهی قربانیان جنگه. نمایشگاه های هنری دائمی و موقت با موضوع صلح که در این موزه برپا می شه آثار هنرمندان ایرونی و خارجی رو به نمایش می ذارن. هم اینکه دبیرخانه شهرداران ایرونی عضو «سازمان بین المللی شهرداران صلح » در موزه صلح تهران واقع شده.

واسه رفتن به موزه صلح تهران در یکی از آٖخر هفته های پاییزی، از راه نقشه زیر استفاده کنین.

به کار گیری مترو ایستگام امام خمینی یا ۱۵ خرداد پیشنهاد می شه.

گشتی دیجیتالی در موزه صلح

موزه صلح تهران رو میشه در این پرتال دنبال کرد.
درگاهی سه زبانه که به اطلاع رسانی موزه می پردازه و تا کنون با استقبال خیلی از مقامات سیاسی و گردشگران داخلی و بین المللی هم مواجه شده.
این پرتال از جمله پرتالای سه زبانه موزه کشوره که به زبانای فارسی و انگلیسی و فرانسوی اطلاع رسانی می کنه.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   نکته ای مهم؛ اهمیتی ندارد در چه زمان چه غذایی می خورید

در این پرتال، با شبکه بین المللی موزه های صلح، موزه صلح هیروشیما، موزه صلح فرانسه، موزه کیوتو، موزه صلح گرنیکا، سازمان منع سلاحای شیمیایی، دانشگاه صلح سازمان ملل متحد، باغ موزه دفاع مقدس و انجمن پشتیبانی از قربانیان سلاحای شیمایی آشنا میشیم.

سایت از ۱۱ بخش اصلی تشکیل شده که هر یک زیر بخشایی رو شامل می شه:

  • بخش اخبار که اخرین رویدادهای فرهنگی و هنری موزه صلح تهران رو معرفی می کنه.
  • بخش گذشته که معرفی تاریخ موزه های صلح ایران و جهان رو در برداره.
  • تاریخ تحقیقات صلح که نگاهی آموزشی داره به peace studies که مخاطبان بسیاری هم داره.
  • بخش منابع که نگاهی داره به منابع علمی و اطلاع رسانی در میدون صلح و جنگ.
  • بخش گالری عکس که در واقع محفلی واسه مشاهده مصور این موزه در تهرانه.
  • بخش فعالیتا که نگاهی داره به فعالیتای گذشته و حال و آینده موزح صلح پایتخت.
  • بخش بازدید از موزه که ظرفیتای بازدید مجازی از موزه رو معرفی می کنه.
  • رابطه با ما که نشانی و تلفن موزه رو ارائه کرده.
  • بروشور موزه که واسه بررسی موزه در چند صفحه مطلوبه.
  • فروشگاه که معرفی اجناس موزه س و البته دسترسی خرید اینترنتی نداره.
  • درباره ما که به معرفی موزه می پردازه.

یکی از بخشای سایت موزه صلح تهران به معرفی دانشگاه های فعال در میدون تحقیقات صلح در جهان اشاره داره که از دانشگاه اوپسالا تا برادرفور بریتانیا رو در بر داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این قسمت مراجعه کنین.

سازمانای جهانی هم که در این میدون فعال  هستن رو می تونین در این بخش دنبال کنین. کتابایی درباره سلاحای شیمایی و جنبه های پزشکی اونم در این قسمت میشه دید که منابع جالبی واسه مطالعه عموم هستن. البته بخش مقالات هم واسه کاربرده های تحقیقاتی خوبه.

رویدادای بسیاری در ۵ سال گذشته در موزه صلح تهران اتفاق افتاده که واسه باخبر شدن از این وقایع، به این نشانی مراجعه کنین.

موزه صلح تهران رو باید یکی از بین المللی ترین موزه های تهران دونست که با بازدید گسترده مقامات خارجی در چندسال گذشته رو به رو بوده.

در تصویر زیر، بازدید سال  ۱۳۹۱ معاون وزیر امور خارجه سوئیس از موزه صلح تهران و دادن گل به یادمون موزه رو مشاهده می کنین.

موزه صلح تهران، راهنمایانی مسلط به زبانای خارجی داره که فرصت خوبی رو واسه اطلاع رسانی ظرفیتای این موزه به مخاطبان به خصوص علاقمندان به رشته های تحقیقات صلح وجنگ میده.

بخش از این موزه خیلی دردنارکه. شما رو با جنایتای اروپا و عراق در حنگ هشت ساله علیه ایران  و با اثرات وحشتناک سلاحای شیمایی آشنا می کنه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این قسمت مراجعه کنین.

از بخشای باحال سایت که پیشنهاد می کنیم در همه پرتالای موزه ای کشور قرار بگیره، بخش تور مجازیه که در این نشانی در دسترسه. از راه تورمجازی میشه به بخشای جور واجور موزح صلح تهران رفته و با قابلیتای موزه آشنا شد.

بخش فروشگاهی سایت موزه صلح تهران، اگه امکان خرید اینترنتی رسمی براساس سامانه enamad.ir رو جفت و جور کنه، می تونه با استقبال مخاطبان و علاقمندان به بحث صلح قرار بگیره.

این بخش رو در این نشانی دنبال کنین.


پیشنهادایی روزیاتویی

هم چون رسم همیشگی ما در سلسله مطالب گردشگری، ارائه نکاتی به مسئولان و فعالان این میدون س که در این جا هم مواردی واسه پیشرفت فعالیتای موزه صلح تهران ارائه می شه.

۱- موزه صلح تهران، بخشی از واقعیتای جنگ تحمیلی رو افشا می کنه.
اونم بخشی که تا کنون واسه خیلیا، ناشناس و مخفی مونده. آشنا کردن همه مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان با این موارد و گسترش فرهنگ صلح و صلح طلبی با مرکزیت این موزه در پایتخت، می تونه در معرفی گسترده واقعیتای دفاع مقدس به عموم اثر داشته باشه.

۲- رویدادای فرهنگی و هنری موزه صلح تهران از راه شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شه.

۳- راه اندازی کانال واسه موزه صلح تهران در تلگرام و فیس بوک و اینستاگرام و حتی توییتر، از جمله کارکردهای سایبر دیپلماسی موزه صلح تهرانه که باید به اون وب مستر محترم توجه کنه.

۴- موزه صلح تهران، بخشی از واقعیتای تاریخ معاصر ایران رو میگه و به نظر می رسه جایگاه مهمی در معرفی واقعیتای جنگ هشت ساله داشته باشه. این ظرفیتا رو باید از راه رسانه های مجازی و خبری سنتی اطلاع رسانی کرد.

۵- در ایستگاه های متروی دور و بر موزه صلح تهران، تبلیغ موزه نصب شه.

۶- تبلیغ موزه صلح تهران در کلیه سایتای رسمی گردشگری کشور انجام شه.

۷- موزه صلح تهران واسه آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با مقولات بین المللی تحقیقات صلح، کارایی گسترده در میدون آموزشی و تبلیغات مجازی در دستور کار بذاره.

۸- رویدادهای مختلفی که در موزه صلح تهران برگزار می شه از راه اینترنت، پخش مستقیم شه تا در اختیار علاقمندان به این بخش هم قرار بگیره.

۹- موزه صلح تهران با همکاری موسسات دولتی و خصوصی فعال در میدونای بین المللی و تحقیقات صلح، تلاش کنه تا از پایان نامه های ارشد و دکترا و نویسندگانی که در این میدون فعالیت می کنن پشتیبانی شه.

۱۰- راه اندازی موزه صلح و اطلاع رسانی درباره بخشی از جنایتای رژیم صدام حسین در به کار گیری سلاحای شیمیایی علیه ملت ایران به ده ها زبون بین المللی در دستور کار قرار بگیره و در شبکه های اجتماعی ویدئویی هم اطلاع رسانی چند رسانه ای در دستور کار قرار بگیره.

با امید به اینکه اطلاع رسانی پرتال این موزه مهم تاریخ معاصر کشور، به صورتی باشه که درجذب بیشتر و بهتر مخاطب تلاش کنه.

سایت تو یه نگاه

  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه صلح تهران، ایران
  • زبون سایت: انگلیسی و فارسی و فرانسوی
  • رابطه با ما :‌داره
  • بخش خبری : داره
  • نقشه سایت:‌ نداره

  • طراح سایت : http://www.seham.ir
  • نشانی :«خیابون وحدت اسلامی،خیابون شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران تهران منطقه ۱۲ ایران»
  • شماره تماس: ۶۶۷۳۱۰۷۶
  • بروزرسانی، هفتگی

bagh