بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه FX

بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه FX

کم کم به پایان سال ۹۶ شمسی نزدیک شده و واسه استقبال از سال جدید آماده میشیم. ایام تعطیلات نوروز یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ایام ساله که میشه خستگی یه سال کاری رو جبران کرد.
این وسط بیشتر افراد و خونواده ها از قبل واسه این ایام تعطیل برنامه ریزی کرده و هر یک طوری این ایام رو می گذرونن؛ بعضی با سفر و بعضی با در کنار خونواده بودن. راه های مختلفی واسه لذت بردن از این ایام هست که بسته به شرایط و چیزای مورد علاقه افراد متفاوت میشه. این وسط تماشای برنامه ای تلویزیونی یکی از بهترین و عادی ترین روش هاییه که خونواده ها و افراد در نظر می گیرن. امروزه با در نظر گرفتن این که دوران طلایی تلویزیون نامیده می شه بسیاری اوقات فراغت خود رو با تماشای یه سریال تلویزیونی می گذرونن.

در سالای گذشته علاوه بر مجموعه های تلویزیونی داخلی و مجموعه های مخصوص نمایش خونگی، سریالای خارجی هم طرفدارن زیادی پیدا کردن. اینجوری می خوایم در مطلبی دنباله دار و به صورت جدا شده از هم شبکه های تلویزیونی خارجی، مجموعه های برتر هر شبکه یا سرویس اینترنتی رو به شما معرفی کنیم که در صورت علاقه در ایام تعطیلات نوروز به تماشای تعدادی از اونا بشینین. این قسمت رو به شبکه تلویزیونی اف ایکس (FX) اختصاص دادیم و می خوایم بهترین سریالای این شبکه، مثل قدیمی و جدید، رو به شما معرفی کنیم.

۱۰- داستان جنایی آمریکایی

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تا حالا (۲ فصل)

 

 

هر چند تنها یه فصل از سریال «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story) به پایان رسیده و فصل دوم اون با داستانی متفاوت در حال پخشه اما همون فصل اول کافی بود تا تماشاگران بسیاری در سراسر جهان جذب این سریال شن. این سریال هم یه سریال جُنگ گونه س که پرونده های جنایی مشهور و جنجالی آمریکا رو با جزییات بیشتری به شکلی جذاب به تصویر میکشه. در اولین فصل از این سریال حضور بازیگران مشهوری مانند کیوبا گودینگ جونیور، جون تراولتا و دیوید شویمر هستیم که اسم اونا واسه اعتبار بخشی به این سریال کافی بنظر می رسه.

گودینگ جونیور در این فصل نقش اون جی سیمپسون رو بازی می کنه که نقش اصلی یکی از جنجالی ترین و مشهورترین پرونده های جنایی تاریخ آمریکا با جزییات فراون به تصویر کشیده می شه.
فصل دوم هم به داستان قتل جیانی ورساچه و حواشی این شخصیت قبل از مرگ می پردازه که تازگیا چندین اپیزود از اون پخش شده.
هر دو فصل خوب با جزییات دقیق و پیچیده خود نقش رسانه ها در شکل دادن به واقعیت ماجرا رو به زیبایی روایت کرده و چگونگی تشکیل تصور جامعه آمریکا از این حوادث نشون میده.

۹- منطقی

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ (۶ فصل)

در سریال «منطقی» (Justified) تیموتی اولیفانت نقش ریلان گیونز رو بازی می کنه؛ یه مارشال ایالتی که به روش خاص خودش قانون رو پیاده می کنه.
اون با ریخت و شمایل و رفتاری مثل هفت تیرکشای دوران غرب وحشی، خیلی زود عدالت رو برقرار کرده و مدیریت اون واسه فرماندهانش بسیار سخته چون کنترل کردن اون مانند دیگه افراد پلیس ممکن نیس.
شاید داستان مجموعه تلویزیونی «منطقی» جدید و اورجینال نباشه و البته این طور هم نیس.
مردی دارای قدرت قانونی از روشای خاص خود که گاه غیرقانونی هستن واسه تسری قانون استفاده می کنه و این همون کاریه که بسیاری در سریالا و فیلمای دیگه انجام دادن اما هیچکدوم نتونسته ان به زیبایی سریال «منطقی» این کار رو بکنن.

سریال «منطقی» از کارگردانی خوب، بازیای قابل قبول و سیر داستانی جذاب سود می بره و از اون جا که براساس داستانایی کوتاه از المور لئونارد ساخته شده، کیفیت دیالوگا و شخصیتا در اون بی نظیره. این سریال نشون میده که لازم نیس داستان و ایده یه سریال جدید و اورجینال باشه و حتی پرتکرارترین داستانا هم می تونن تازگی داشته باشن اگه به روش درستی بیان شن. هر اپیزود از این سریال بخشی جنایی داره که باید دنبال قانون شکن گشت اما تمرکز اصلی داستان روی شخصیت اصلی و خونواده اون قرار داره.
مجموعه تلویزیونی «منطقی» یه سریال جذابه که عناصر مختلفی از جمله، کمدی، مهیج و پلیسی رو در هم ترکیب کرده و داستانی جذاب رو تو یه منطقه فقیرنشین حاشیه شهر به تصویر میکشه.

۸-پسران آشوب

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ (۷ فصل)

سریال «پسران آشوب» (Sons of Anarchy) یکی از سریالایی بود که در طول دوران شش ساله پخش شدنش هسته ثابتی از تماشاگران رو دور و بر خود جمع کرد.
این سریال که باعث به معروفیت رسیدن چارلی هونام شد داستان مردی به نام جکس تلر (چارلی هونام) رو روایت می کنه که رییس یه گروه موتورسوار آشوب طلب و یاغی در کالیفرنیا هستش.
از همون اول این سریال واکنشای مثبتی رو برانگیخت که علاوه بر داستان جذاب و پرحادثه اش، باید اونو مدیون بازیای بی اشکال بازیگرانش دونست. سریال «پسران آشوب» تماشاگران بسیاری داشت و در کل هم هنوز پربیننده ترین سریال شبکه FX هستش.

«پسران آشوب» پر از خشونتای مردونه ایه که دور محور شخصیت تلر متمرکز بوده و اونو به قهرمون محبوب خیلی از تماشاگران تبدیل کرد.
این سریال رو با داستانای شکسپیر مقایسه کردن که نشون دهنده تراژدی دردناکی در آخر داستانه و قبل از اونم رابطه بین یه مادر رو روایت می کنه که همه میدونیم دیر یا زود با پایانی دردناک بیننده رو به حال خود رها می کنن. شاید این سریال یکی از یدونه و توک سریالایی باشه که ضدقهرمانانان شخصیتای اصلی بوده و دوست داشتنی هستن حتی وقتی که رفتارای بد و غیرانسانی اونا رو می بینیم. هنگام تماشای «پسران آشوب» منتظر غافلگیر شدنای متوالی و پیچشای داستانی زیاد باشین.

۷- آسمون در فیلادلفیا همیشه آفتابیه

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا حالا (۱۲ فصل)

 

 

شاید این جمله دیگه تکراری شده باش که بگیم هیچ سریال کمدی مانند این و اون سریال ساخته نشده اما مطمئنا این جمله بهترین توصیف در مورد سریال «آسمون در فیلادلفیا همیشه آفتابیه» (It’s Always Sunny In Philadelphia) بهتریت توصیف میشه. این سریال داستان گروهی از از افراد متفاوت اما با طرز فکر مشابه رو روایت می کنه که با هم دوست بوده و «ً» یه کافه رو در فیلادلفیا مدیریت می کنن. در واقع اون مدیریت کافه ای رو رو دوش دارن که نه دیده می شه و نه مشتری زیادی به اون مراجعه می کنه.
اعضای این گروه اشتباهات خنده داری می کنن، همدیگه رو تکمیل می کنن، الهام بخش همدیگه می شن و در تموم این مدت تفاوتای آشکاری با هم دارن که زیبایی این داستانا باعث شده که پخش این سریال پس از ۱۲ فصل هنوز ادامه داشته باشه.

شخصیتای «آسمون در فیلادلفیا همیشه آفتابیه» آدمای نفرت انگیزی شاید باشن و در هر چیزی فقط به خود فکر کنن، اما در عین حال هر بیننده ای دوست داره یکی از اونا باشه. چیزی که این سریال در اون بسیار موفق عمل کرده اینه که با ذکاوت تموم از بدترین اتفاقات و بوسیله منفورترین شخصیتا موجبات خنده و لذت شما رو جفت و جور می سازه. پخش «آسمون در فیلادلفیا همیشه آفتابیه» بازم ادامه داره و تا حالا ساخت دو فصل دیگه از اونم تایید شده.

۶- آتلانتا

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تا حالا (۱ فصل)

سریال «آتلانتا» در سال ۲۰۱۶ و در بحبوحه درگیریای شدید سیاسی در آمریکا منتشر شد و شاید بشه اونو سریالی واسه گسترش دیدگاه لیبرال و صلح جویانه دونست که تلاش می کنه به زندگی و جهان الان معنا ببخشد. در واقع این سریال می خوان نشون بده که زندگی چقدر می تونه عجیب و غریب، خطرناک و ناعادلانه باشه به خصوص وقتی که سیاهپوست باشین. این سریال داستان دو پسرعمو رو روایت می کنه که می خوان در دنیای موسیقی هیپ هاپ واسه خود نامی دست و پا کنن. بازی لاکیت استنفیلد یکی از بهترین بازیا در سریالای تلویزیونی تو یه دهه اخیره.

داستان این سریال به طور کاملً متفاوت و تازه س و واسه مدتا پس از تماشای اون شما رو درگیر می کنه.
«آتلانتا» یه روش روایتی سوررئال رو در پیش میگیره که در عین حال ناخوشایند و جذابه. شاید یکی از اتفاقات باحال سریال داشتن جاستین بیبر سیاهپوست و رد شدن ماشینا از روی مردمه که با تموم اتفاقات عجیب و غیرمنتظره خود هنوز یه کمدی جذاب یه تعداد میاد. با تماشای این سریال هم می خندین و هم واقعیت زندگی شما رو شدیدا تکون میده.

۵- تابو

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تا حالا (۱ فصل)

سریال تاریخی «تابو» (Taboo) با بازی خیره کننده کامل هاردی محصول مشترک بی بی سی و شبکه FXه که یکی از بهترین سریالای بی بی سی در سالای گذشته بوده و تماشاگران بسیاری رو به خود جلب کرد.
داستان این سریال در سال ۱۸۱۴ اتفاق افتاده و داستان جیمز دلینی (کامل هاردی) رو روایت می کنه که پس از یه سفر به نقطه ای دوردست واسه یه مدت طولانی، پس از مرگ پدرش و در حالی که همه فکر می کنن اون مرده به خونه برمیگرده و هیچ شباهتی با گذشته خود نداره. ایشون این وسط میفهمه که شرکت هند شرقی داراییا و ارثیه پدرش رو تصرف کرده و اینجوری ایشون واسه گرفتن حق خود با این شرکت قوی درگیر می شه.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   فاجعه در کینگ پاور؛ مرگ مالک باشگاه لسترسیتی و ملکه زیبایی تایلند در سانحه سقوط هلی‌کوپتر

این سریال پر از خیانت، دسیسه چینی، عشق، قتل و گذشته تاریک خونواده س که کم کم نمایان می شن.
سریال «تابو» با بازی بی اشکال کامل هاردی و تعدادی دیگه از بازیگران سرشناس بریتانیایی به مباحث تاریخی واقعی بسیاری می پردازه که در کنار داستان اصلی مورد بررسی قرار می گیرن. به دو دلیل تماشای این سریال رو به شما پیشنهاد می کنیم: یکی به خاطر بازی پرانرژِی و خرس مآبانه کامل هاردی و دوم به خاطر گذشته ای از قدرت گرفتن شرکت هند شرقی و روسای اون که در این سریال به زیبایی به تصویر کشیده می شه.

۴- گروه شیلد

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ (۷ فصل)

سریال درام جنایی «گروه شیلد» (The Shield) در سال ۲۰۰۲ و در اولین فصل انتشار خود جایزه گلدن گلوب بهترین سریال درام بدست آورد و مایکل چیکلیس هم جایزه کلدن گلوب و امی رو به خاطر بهترین بازیگر مرد نقش اول به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ این سریال جزو ۶۰ سریال برتر تموم دوران قرار گرفت. همه این افتخارات فوق العاده نشون از کیفیت بالای سریال «گروه شیلد» میده. اما این همه جایزه و افتخار تنها دلیل قرار گرفتن این سریال در رتبه ای در بالای این فهرست نیس.
سریال «گروه شیلد» واسه اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، در روزگاری که هنوز شبکه FX یه شبکه پیشرو و شناخته شده در مورد ساخت سریالای تلویزیونی جنایی نشده بود. از دید محتوا و سبک نمایش این مجموعه تلویزیونی هیچ شباهتی با سریالای جنایی قبل از خودش نداشت.

سکانسای مهیج با به کار گیری دوربین دستی فیلمبرداری شده و فضای شجاعانه و جسورانه داستان هم به این سریال احساس و ظاهر بسیار خاص و منحصربفردی داده بود. علاوه بر این بزرگ ترین نقطه قوت داستان «گروه شیلد» شخصیتای داستان بودن: ویک میکی یه پلیس بده که در واقع میشه اونو نماد بد بودن دونست. در این سریال فساد در اداره پلیس با واقعیتی بی همتا و رو راست به تصویر کشیده می شه و بازی مایکل چیکلیس و داستان نویسی سریال باعث شده بود که تماشاگران جذب این شخصیت شن. تعلیق و هیجانی که در سکانسای«گروه شیلد» بود نه فقط در دیگه مجموعه های شبکه دیده نمی شد بلکه در دیگه سریالای جنایی معاصر خود هم کم مثل بود.

۳- لویی

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ (۵ فصل)

 

 

شاید بشه ادعا کرد که شبکه FX همیشه یکی از بهترین شبکه ها در ساخت سریالای جذاب کمدی بوده.سریال کمدی «لویی» (Louie) از اون دسته سریالای کمدی سرگرم کننده ایه که میشه القاب باحال بسیاری واسه اون استفاده کرد: تلخ و نیشدار، خراب کننده و ناخوشایند، دپرس کننده، هوشمندانه، پوچ و یا هر صفت دیگری در این بخشا که به ذهنتون برسه. «لویی» به وسیله یکی از بهترین استندآپ کمدینای روی این کره خاکی ساخته شده: لوییس سی کی. اون یه سوپراستاره که نقش خود رو مانند یه ادم احمق معمولی بازی می کنه.
سریال «لویی» داستان لوییس سی کی رو روایت می کنه که بعد از جدا شدن از همسرش باید دو دخترش رو در شهر نیویورک سیتی بزرگ کنه.

در واقع داستان این مجموعه تلویزیونی در مورد زندگی روزانه یه کمدین استندآپه. اینجوری داستان «لویی» همیشه خنده دار و کمیک اما به شکلیه که نمیشه اونو پیش بینی کرد و به خاطر همین هر لحظه باید منتظر اتفاقی خیره کننده باشین. به خاطر همین مجموعه «لویی» داستانی به طور کاملً انسانی و طبیعی داره که براتون قابل درکه و همین موضوع باعث جذابیت خیره کننده اون شده. مجموعه تلویزیونی «لویی» هیچ شباهتی با بقیه سریالای کمدی که در تلویزیون می بینین نداره و به خاطر همین شدیدا مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفته.

۲-آمریکاییا

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تا حالا (۵ فصل)

 

منتقدان بسیاری می گن که سریال «آمریکاییا» (The Americans) نه فقط بهترین سریال شبکه FX بلکه یکی از بهترین سریال هاییه که تا حالا ساخته شده.
این سریال داستان یه زوج آمریکایی رو روایت می کنه که در واقع عضو سازمان جاسوسی کا گ ب هستن و با اسامی جعلی در دهه ۱۹۸۰ در واشنگتن زندگی می کنن. کری راسل و متیو ریس نقش این زوج جاسوس رو رو دوش داشت و نوآه امریش هم نقش همسایه اونا رو بازی می کنه که در واقع یه افسر اف بی آیه که واسه سرویس ضد جاسوسی این نهاد فعالیت می کنه.
«آمریکاییا» هر چند داستانی در مورد دنیای جاسوسی داره اما همزمان یه درام خانوادگی هم هست چون دو جاسوس داستان خود دارای بچه و خونواده ای معمولی هستن که از واقعیت ماجرا و فعالیتای والدین خود کوچیکترین اطلاعی ندارن.

فصل دوم «آمریکاییا» هم مثل فصل اول تشویق خیلی از منتقدان رو برانگیخت و از اون زمان همیشه بر جذابیت و زیبایی داستانی اون اضافه شده.
داستان پردازی این مجموعه تلویزیونی به نحویه که حتی جاسوسان داستان هم دوست داشتنی هستن و نمی تونین از اونا متنفر باشین. شخصیت پردازی و پیچ و تابای داستانی سریال خیره کننده بود و به سرعت شما رو جذب می کنه.
اگه به داستانای جاسوسی و جنگ سرد علاقه دارین  مجموعه تلویزیونی «آمریکاییا» رو از دست ندین.

۱- فارگو

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا حالا (۳ فصل)

سریال کمدی مشکی و درام جنایی «فارگو» (Fargo) با الهام از فیلمی به همین نام ساخته برادران کوئن در سال ۱۹۹۶ ساخته شده.
هر چند این مجموعه تلویزیونی عنوانی مشابه با این فیلم مشهور داره اما خیلی زود خود رو از سایه فیلم برادران کوئن خارج می کنه و نمیشه به اون لقب بازسازی یا راه اندازی دوباره داد.  «فارگو» داستانی به طور کاملً جدید و جدا از هم داشته و البته در بعضی موارد هم شباهتایی با فیلم نامبرده در اون دیده می شه.
این سریال به صورت جُنگ گونه ساخته شده و هر فصل داستان تقریباً مجزایی داره، روشی که شبکه FX تا حالا خوب از اون سود برده. هر فصلی که میاد داستان جدید و شخصیتای جدیدی با خود به دنیای «فارگو» می آورد. اینجوری امکان پرداختن به یه سبک داستان پردازی برابر و جذاب در طول همه فصول امکانپذیر می شه.

هر فصل یه واحد جداگونه و منظم در نظر گرفته می شه و اینجوری خیلی از محدودیتایی که ساخت مجموعه های تلویزیونی در معنی عام اون و دیگه مجموعه های تلویزیونی جلوی روشون قرار گرفته کنار زده می شن.
مهم تر از همه این که با این روش اسمای بزرگی می تونن در هر فصل مورد استفاده قرار گیرند که معمولاً حضور طولانی در مجموعه های تلویزیونی رو تحمل نمیکنن. به خاطر همین در فصل اول تماشاگر حضور بیلی باب تورنتون و مارتین فریمن بودیم و در فصل دوم نوبت به کریستن دونست، جسی پلیمونز و تد دانسون رسید و در فصل سوم هم تماشاگر حضور چهره های شناخته شده ای مانند ایوون مک گرگور و کری کان بودیم.

«فارگو» به بازنگری در دنیایی که روزگاری تماشاگران مجموعه های تلویزیونی دوست داشتن می پردازه بدون این که تقلیدی در کار باشه. در واقع «فارگو» مثل یه ظرف غذا هستش که با فهرستی جدید از ترکیبات درست شده و تنها جزییات کوچیکی از غذاهای دیگه رو در خود داره.
این سریال دارای تعلیقای خیره کننده و خشونتایی قابل تحمله و با داستانات در توی خود شما رو سرگرم می کنه.
مطمئنا «فارگو» لیاقت قرار گرفتن در بالاترین جایگاه فهرست بهترین مجموعه های تلویزیونی شبکه FX رو داره.

در آخر می خوایم مجموعه های تلویزیونی دیگری از شبکه FX رو به شما معرفی کنیم که هر یک زیباییای خاص خود رو داشته و می تونستن جایی در این فهرست داشته باشن. از این مجموعه های تلویزیونی میشه به مجموعه های Damages»، «The Riches» Rescue Me»، «Baskets»، « Legion »، «You’re the Worst »، « Archer »، «American Horror Story» ، «Terriers »، « Wilfred » و « The Bridge » اشاره کرد.

بهترین سریالای تلویزیونی سال ۲۰۱۷ که باید ببینین [قسمت اول]

۱۶ سریال تلویزیونی جدید و برتری که سال ۲۰۱۸ منتشر می شن

bagh