نکته ای مهم؛ اهمیتی ندارد در چه زمان چه غذایی می خورید

نکته ای مهم؛ اهمیتی ندارد در چه زمان چه غذایی می خورید

داستانا و قوانین عجیب و غریبی در مورد اینکه چه وقتی غذا بخوریم تا وزن مون کاهش پیدا کنه، وجود دارن. اینکه مثلا یه صبحونه دلچسب بخورین و در تموم طول روز احساس سبکی کنین. یا اینکه هر دو ساعت یه بار، یه وعده غذایی کوتاه بخورین. قوانین در مورد زمان غذا خوردن کمتر از اون چیزی که میدونین، مهمه. حتی وقتی هم که خیالات تون در مورد اونا درست از آب در میاد و به اصطلاح به درد بخور واقع می شن، به دلایلی نیس که می پنداشتید.

در این نوشته اول یه تصور رو که تبدیل به شکل فکر عادی شده رو برمی شماریم و در ادامه به بررسی بعضی از دشواریای مطرح شده در اون باره می پردازیم. با این کار ممکنه کمی از خیالات نادرست مون در مورد چیزی که به ما پیشنهاد می شه اما دلیل علمی و راضی کننده ای پشت اون نیس، رو بهتر می فهمیم.

افسانه صبحونه ات رو بخور؛ اونم صبحونه خوشمزه و دلخواهت رو 

بدیش اینه باید گفت هیچ رابطه خاصی در مورد خوردن صبحونه و لاغر شدن وجود نداره. و حتی مهم ترین وعده غذای روزانه هم به حساب نمیاد.
شاید به خاطر این که می تونه باعث افزایش فعالیت بدنی در اول روز شه مهمه اما اینکه در کاهش وزن هم اثر داشته باشه حتما اینطوری نیس.
در بعضی موارد هم تنها تبلیغ روی کالاهایی چون کُورن فلکس هاست واسه اینکه بتونن تولیدات خودشون رو به فروش برسانند.

شاید بشه گفت بسیاری بر یافته های خود تعصب دارن. «مجله تغذیه بالینی آمریکا»، به تحقیق در مورد آدمایی پرداخته که صبحونه نمی خورن. اونا بر این اصرار دارن که تنها نخوردن صبحونه می تونه در این زیاد شدن وزن تاثیر داشته باشه. تحقیقات مشابهی هم نشون داده که علم آموزانی که صبحونه نمی خورن، در برابر چاقی قرار دارن و این نتیجه هم انگار تحمیلی هستش.
اما بیشتر دقیق شدن و فوکوس کردن روی نخوردن صبحونه قرار گرفته و چیزی که این دانش آموزان در منزل می خورن، از نظرها مخفی مونده. که این خود نکته قابل توجهیه.

نکته باحال تر اون هستش که در خیلی از پژوهشایی که در مورد اهمیت خوردن صبحونه هست به وسیله شرکتای تولید مواد غذایی چون کُورن فلکسا هدایت شدن. پس از پایه میشه روش شناختی اینجور مطالعاتی رو زیر سئوال برد.

نویسنده این مقاله، «استفانی لی» در این مورد میگه که خود راه های مختلفی از خوردن و یا نخوردن صبحونه رو در پیش گرفت. با تموم این راه هایی که در پیش گرفت به این باور رسید که اینکه صبحونه بخوریم یا نخوریم تنها موردی نیس که باید به اون توجه شه، بلکه نکاتی چون در کل چقدر غذا و خوراکی بخوریم و اینکه سبک زندگی مون به چه صورته، هم باید در نظر گرفته شه.
نکته بسیار مهم دیگه اینه که نباید این تصور در آدما به وجود بیاد که با خوردن صبحونه بدون این دست اون دست کردن اندازه کمر اونا کاهش پیدا می کنه.
شاید هم بعضی از ما فقط واسه به اصطلاح خوش کردن دل کسایی که اینجور پیشنهادایی رو به ما می کنن، این کار رو انجام می دیم.

افسانه هر دو یا سه ساعت، چیزی بخور

 

در میان همکارانم آدمایی وجود داشتن که دل خودشون رو خوش کرده بودن که اگه هر چند ساعت یه بار چیزی بخورند، این کار دلیل افزایش سوخت و ساز بدن شون می شه و وزن کم می کنن. بخاطر اینم هر کدوم هر روز بسته ای از شکلای جور واجور و اقسام خوردنیا رو با خودشون به محل کار می آوردن. نکته باحال این بود که ساندویچا و خوراکیایی رو که اونا واسه این کار با خود میارن، موادی غیر به درد بخور و بی خاصیت بودن.

استفانی لی میگه، اگه ازم سوال کنین می گم که خوردن میان وعده های کوچیک به تنهایی نمی تونه باعث افزایش متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن شه.
در مورد بعضی افراد هر چقدر بیشتر غذا بخورند، گرسنه تر می شن.
حتی وقتی که موقع خوردن وعده های اصلی اونا فرا می رسه ممکنه بیشتر از حالت عادی و بدون خوردن میان وعده غذا بخورند. بعضی از افراد هم از نظر روانی راحت تر هستن که به همون وعده های اصلی غذایی اکتفا کنن و از خوردن دائم و کم کمِ خوراکیا در میان وعده های اصلی دوری کنن. این افراد بیشتر در گروه کسایی هستن که رژیم گرفتن واسه شون سخته. البته دلایلی هم مبنی بر نبود افزایش تعداد وعده های غذایی هست.
چون که افزایش این وعده ها می تونه قند خون رو زیاد کنه.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۵ روش ساده ای که دست های شما را ۱۰ سال جوان تر خواهند کرد

پژوهشی که یافته های اون در «مجله تغذیه بریتانیا» به چاپ رسید، نشون داده شد که بدن شما، تموم کالریای دریافتی رو حتی اگه هم در طول دفعات بیشتری وارد بدن تون شده باشن رو در نظر میگیره و این کار رو دقیقا مانند وقتی انجام میده که شما وعده های اصلی رو میل می کنین. در واقع خوردن وعده های میانی روش هدف دار ای واسه کنترل اشتها هستش.
همین امر تصور اشتباه عادی در مورد کاهش وزن رو رد می کنه.

افسانه اینکه بعد از ورزش کردن خیلی سریع چیزی بخور 

در میان ورزشکاران خصوصا اونایی که وزنه میزنن، این تصور عادی هست که اگه محلولی شامل پروتئین یا مبنع خوبی از کربوهیدرات رو در فاصله ۴۵ دقیقه تا یه ساعت، پس از انجام تمرینای ورزشی نخورین، انرژی از دست رفته تون باز نخواد گشت.

در پژوهشی که نتیجه اون در مجله «انجمن بین المللی تغذیه ورزشی» چاپ شد، بخشی از خیالات مربوط به این جریان رو رو ساخت. واسه خیلی از ما اینکه چه وقتی پس از ورزش چیزی بخوریم مهم نیس.
البته این در مورد آدمایی صادقه که در وعده های اصلی غذایی خود هم پروتئین و هم کربوهیدارت رو قرار میدن.
اگه زمان کافی واسه خوردن وعده غذایی در فواصل بعد از انجام تمرینای ورزشی خود رو ندارین، عضلات بدن تون با این کار تحلیل میره.

اینکه دقیقا بدون این دست اون دست کردن بعد از تمرینای ورزشی تون چیزی بخورین یا نخورین خیلی مهم نیس اما اگه یه نوبت دیگه از تمرینای ورزشی رو در همون روز تجربه می کنین، اون وقت این موضوع می تونه اهمیت داشته باشه. تحقیقات محققان این تحقیق نشون داده که اگه قبل از انجام تمرینای ورزشی شکم تون خالی نباشه و چیزی خورده باشین تنها اگه حدود ۶ ساعت بعد از انجام اون، چیزی نخورین، می تونه سلامتی تون رو به خطر بندازه.

اگه به دنبال راهی واسه بالا بردن سود حاصل از تمرینای ورزشی تون هستین، مهمه که اندازه پروتئین و کربوهیدراتی رو در کل اون روز دریافت می کنین رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تا اینکه به زمان دقیق مصرف اونا فکر کنین.

و افسانه بسیار عادی اینکه نباید ساعاتی قبل از خوابیدن چیزی بخورین

تصور بسیار رایجی در میان مردم هست که می گن بعد از ساعات ۷ و ۸ شب دیگه چیزی نخورین و دلیل رو تبدیل هر اون چیزی که خوردین به چربی می دونن و می گن که با این کار وزن تون زیاد میشه. در واقع این خوردن مواد غذایی در این ساعات نیس که دلیل زیاد شدن وزن می شه بلکه، به این دلیله که در اینجور ساعاتی و وقتی که گشنه میشیم ناخودآگاه به سمت خوراکیایی پرکالری چون بستنی، پیتزا و یا شیرینی جات میریم و همین مواد هستن که دلیل زیاد شدن وزن ما می شن.
اما اگه در نوع چیزایی که در این زمانا می خورید، حواستون باشه، باعث زیاد شدن وزن تون نمیشه. مثلا در مورد آدمایی که از نارحتیای معده رنج می برن، این پیشنهاد خوبی به حساب نمی ره که به اونا گفته شه، چندین ساعت قبل از خواب اصلا چیزی نخورن.

در آخر، تموم مواردی که در این نوشته برشمرده شد، می تونن در وقتی دلیل کاهش وزن تون شن اما نه به دلایل تبلیغی که در خیلی از مجله ها یا رژیما به اونا اشاره می شه.
در واقع راهکارهای پیشنهادی می تونن تا حدی از هوس و ولع خوردن غذا در زمان صرف وعده اصلی جلوگیری به عمل بیارن.

پس تصوری فرای واقعیت از اونا نداشته و در انتظار معجزه کاهش وزن با انجام مواردی این چنینی نباشین چون که هیچ تضمینی واسه هیچ کدوم شون وجود نداره. این رو بدونین که اگه می خواین اندازه شلوار جینی رو که می پوشید، کمی آزادتر نگه دارین، اندازه کل کالری مصرفی روزانه و سبک زندگی خود رو در نظر داشته باشین. اگه کالری کمتری استفاده کنین به هدف خود نزدیک تر میشین.

bagh