سرقت عجیب: بریدن در سالن کنسرت برای دزدیدن نقاشی بنکسی

سرقت عجیب: بریدن در سالن کنسرت برای دزدیدن نقاشی بنکسی

در جمعه گذشته، مصادف با پنجم بهمن ماه، یکی از عجیب‌ترین سرقت‌های سال جاری میلادی روی داد؛ اثر هنری که به وسیله بنکسی در بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ به سالن کنسرت بتکلان کشیده شده بود، در پاریس به سرقت رفت.

نکته عجیب این دزدی اینه که بنکسی، هنرمند مرموز و نامدار بریتانیایی، این نقاشی رو روی در خروج اضطراری سالن کنسرت موسیقی نقاشی کرده بود و سارقین نقاب‌پوش و مسلح یه تیکه از در که نقاشی روی اون بود رو با دستگاه برش سنگ بریده‌‌ و با کامیون محل رو ترک کردن.

این اثر هنری بنکسی، یه دختر کم سن و سال رو با حالتی عزادار روی درِ اضطراری سالن بتکلان در شهر پاریس نشون می‌داد. این تالار موسیقی همون جاییه که ۹۰ نفر در نوامبر سال ۲۰۱۵ در جریان حمله تروریستی به یه کنسرت موسیقی راک در اون کشته شدن.

مسئولان تالار موسیقی بتکلان در عکس العمل به این اتفاق بیانیه‌ای منتشر کرد و از خشم عمیق نسبت به این اتفاق نوشت: «نقاشی بنکسی نمادی واسه یادآوری این اتفاق و واسه همه بود؛ از مردم محلی و اهالی پاریس گرفته تا مردم سراسر جهان.»

این نقاشی دیواری، در نمای اول تصویر پسری تو یه قسمت دیوار رو نشون می‌دهد که برف روی سرش می‌باره؛ اما در طرف دیگه دیوار، تصویری از آتیش مشاهده می‌شه و این واقعیت رو مشخص می‌کنه که چیزی که در ظاهر برف می‌کنه، در واقع خاکستر حاصل از دوده.

بنکسی کیست؟

 

 

بنکسی، هنرمند مرموز بریتانیایی، به خاطر آثار گرافیتی با مضمون سیاسی می شناسنش. اون موفق شده تا به امروز ناشناس بمونه و کسی از هویت واقعی اون خبر نداره.

البته هویت بنکسی تا تقریبا سه سال پیش به طور کامل نامعلوم بود، تا اینکه محققان دانشگاه کویین‌ مری لندن با به کار گیری فوت وفن آماری «هویت‌یابی براساس مکان»، هویت این هنرمند ناشناس اما مشهور بریتانیایی رو کشف کردن.

کارای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی داره.

هنر خیابانی اون طعنه‌آمیز و هجویه‌هاش خرابکارانه س. هنر اون آمیزه‌ای از طنز مشکی و گرافیتیه.

اون از اون دسته هنرمندان خیابانیه که در مکان‌های عمومی آثار هنری خلق می‌کنن. بنکسی سبک خاصی داره که آثارش رو از بقیه جدا می‌کنه.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۹ مرگ و قتل عجیب تاریخی که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد

هنر بنکسی آمیزه‌ای از طنز مشکی و گرافیتیه.

 

بنکسی از اوایل دهه ۱۹۹۰ در شهر بریستول شروع به کار کرد و از اول سال ۲۰۰۰ کارش رو در دیگه شهرهای بریتانیا و بعد جهان گسترش داد.

بنکسی در عکس العمل به موضوع معروفیت شخصی، نظرش رو اینجور گفته‌است:

«ما دیگه قهرمون لازم نداریم؛ چیزی که می خوایم کسیه که آشغالا رو بذاره دم در.»

بنکسی در توضیح فوت وفن خود اینجور می‌گوید:

 

 

«من هر کاری که لازم باشه انجام می‌دهم. بعضی وقتا این فقط به این معناست که روی صورت دختری روی بیلبورد سبیل بکشم و بعضی وقتا لازم می‌شه روزا واسه درآوردن جزئیات یه نقاشی پیچیده عرق بریزم. نکته اینجاس که کار تأثیرگذار باشه.»

کارای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی داره.
درونمایه خیلی از کارای اونو مفاهیم ضد جنگ، ضدسرمایه‌داری، ضد فاشیسم، ضد امپریالیسم، آنارشیسم، نهیلیسم و اگزیستانسیالیسم تشکیل می‌دهد.

این هنرمند گرافیتی و نقاش بریتانیایی، هم اینکه بعضی خصوصیات انسانی رو هم به نقد می‌کشد؛ طمع، بی‌چیزی، دورویی، ملال، بیهودگی، ناامیدی و از خود غریبگی.

در آخر هم بد نیس بدونین که بنکسی شخصا تعدادی کتاب منتشر کرده‌است که شامل تصاویر کاراش در کشورای جور واجور جهان، تابلوها و نمایشگاه‌هاش به همراه نوشته‌هایی از خودش می‌شه:

  • Banksy, Banging Your Head Against a Brick Wall سال ۲۰۰۱

  • Banksy, Existencilism سال ۲۰۰۲

 

  • Banksy, Cut It Out سال ۲۰۰۴
  • Banksy, Wall and Piece سال ۲۰۰۵

 

  • Banksy, Pictures of Walls سال ۲۰۰۵

بنکسی که همیشه دیدگاه‌های سیاسیش رو در لفافه‌ای از طنز بیان می‌کنه می‌گوید:

«بعضی وقتا وضع موجود جهان اونقدر حالمو بد می کنه که نمی تونم بقیه پای سیبمو بخورم.»

bagh