۷ نشانه نوشیدن بیش از حد قهوه

۷ نشانه نوشیدن بیش از حد قهوه

بعضی از اثرات جانبی مصرف بیشتر از اندازه قهوه می تونن نامحسوس باشن به شکلی حتی خود فرد هم به طور کامل متوجه اون نشه. اینجا نشونه های اعتیاد به قهوه و ضررهای احتمالی که مصرف بیشتر از اندازه اون می تونه بر سلامت داشته باشه رو در ۷ مورد بررسی می کنیم:

۱- احساس اضطراب

بعضی وقتا واسه اینکه بتونیم پروژه یا کار مهمی رو که در دست داریم به موقع تموم کنیم، شروع به نوشیدن زیادتر از اندازه قهوه می کنیم.
اما چیزی که تحقیقات مرکز سلامت روان ملی آمریکا به اون دست یافته، اینه که آدمایی که از اضطراب رنج می برن بهتره که از نوشیدن قهوه دوری کنن. اما به چه دلیل؟ اِوردی دی هِلث در این باره میگه، کافئین می تونه اضطراب رو زیاد کنه و باعث شه که وضعیت خواب اون فرد به هم بخوره یا کمی واکنشای هیجانی از خود نشون بده. بهتره این آدما به جای نوشیدن بیشتر از اندازه قهوه، از روشای تمرکزی که اندازه اضطراب رو کم می کنه، استفاده کنن.

۲- آسیب به معده

ممکنه مصرف زیادتر از اندازه قهوه خصوصا در دوران قبل از عادت ماهانه در خانوما که انقباضاتی رو هم در معده خود تجربه می کنن، بیشتر شه و این در مورد قهوه صبحگاهی دلالت بیشتری داره.
محققان اروپایی در پیدا کردن که کراتین موجود در ترکیبات قهوه،  باعث می شه که سلولای معده اسید بیشتری ترشح کنن. با این یافته ها، رو شده که مصرف بیشتر از اندازه قهوه می تونه باعث آسیبای معده شه و اگه در گروه آدمایی هستین که زیادتر از اندازه نورمال قهوه می نوشیدین حتما باید این اندازه رو به حد تعادل برسونین چون که حتی رفلکسایی رو با مرور زمان در معده تون به وجود میاره.

۳- افزایش ضربان قلب

ضربان بیشتر از اندازه قلب می تونه بسیار خطرناک باشه. این ضربان می تونه مانند احساس بیرون اومدن قلب از قفسه سینه باشه. اینجور افزایشی در اندازه ضربان قلب می تونه به دلایلی چون مصرف کافئین، نیکوتین و یا الکل باشه. ضربان قلب بالا در بعضی موارد می تونه باعث سرگیجه و یا ضعف شدید هم شه.

یکی از راه هایی که می تونه از این جلوگیری به عمل آورد، دوری از مصرف کافئینه. باید در نظر داشت که در موارد زیاد، ضربان شدید قلب می تونه منتهی به بیماریا یا حملات قلبی شه.

۴- شکم روش

شاید بهتر باشه از مواد مسهل موجود در قهوه ممنون بود که در حد نورمال اون خوب همه اما براساس یافته های مرکز بین المللی مشکلات دستگاه گوارش، اگه در روز بیشتر از دو یا سه فنجون مصرف شه، احتمال شکم روش در فرد مصرف کننده زیاد میشه. اگه می بینین که شکم تون زیادتر از اندازه عادی کار می کنه، اندازه مصرف قهوه رو کم کنین. واسه خلاص شدن از اونم می تونین از درمانای ساده خونگی استفاده کنین.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   تار مویی بسیار عجیب از دختری ۱۸ ساله در کلیسای وانک اصفهان
۵- مشکل در خواب

مشکلات خواب از جمله اثرات مصرف کافئین هم می تونه باشه. حتی اگه قسم یاد کنین که این بی خوابی تون به اندازه مصرف قهوه ارتباطی نداره، باید گفت که این نوشیدنی دوست داشتنی نمی تونه در مشکلات خواب تون بی تاثیر باشه. در طبق یافته های کلینیک مایو، کافئین موجود در قهوه می تونه تا ۱۴ ساعت در بدن تون بمونه و می تونه دلیل بیدار شدن شما از خواب هم بشه. واسه حل این مشکل، تلاش کنین آخرین فنجون قهوه روزانه ای که مصرف می کنین، در طول روز و نزدیک ظهر باشه.

۶-تحریک عصبی سریع

 

از اونجایی که قهوه باعث می شه که هوشیارتر باشین و واسه انجام خیلی از کارا این هوشیاری می تونه بسیار به درد بخور باشه اما می تونه باعث شه که عکس العملای سریعی رو هم به بعضی از مسائل دور و بر داشته باشین. طبق یافته های لیور استرانگ، کافئین، سیستم اعصاب مرکزی رو تحریک می کنه پس بهتره از نوشیدن بیشتر از ۴ فنجون قهوه در روز دوری کنین.

۷- سردرد

 

مصرف به اندازه و متعادل قهوه می تونه از سردرد جلوگیری کنه.
تحقیقات کلینیک کلیولند، نشون داده که قهوه می تونه مانند یه درمان دارویی بکنه. به خاطر همین هم در ترکیب خیلی از داروهای سردرد، از کافئین استفاده می شه.
اما اگه بیشتر از ۵۰۰ گرم در روز یعنی برابر حدود ۵ فنجون استفاده کنین ممکنه اثرات معکوسی داشته باشه. محققان دانشگاه جون هاپکینز، عواملی چون احساس خستگی و بیحالی رو از نشونه های این مصرف بیشتر از اندازه می دونن. پس اگه بیشتر از اندازه قهوه می خورین، کم کم این مقدار رو کم کنین و به دنبال بقیه نوشیدنیای به درد بخور در رژیم خود که به جای قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنیای انرژی که شامل اندازه زیادی کافئین هستن، باشین.

bagh