مصرف روزانه آسپرین به جای اینکه مفید باشد، ضرر دارد

مصرف روزانه آسپرین به جای اینکه مفید باشد، ضرر دارد

شاید شمام شنیده باشین که بیشتر مردم می‌می گن «اگه بعد از ۵۰ سالگی روزی یه آسپرین بچه بخورین از مریضی‌های قلبی و عروقی محفوظ می‌مونید.»

آسپرین از جمله داروهاییه که به عنوان ضد درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها در خون از ایجاد لخته جلوگیری می‌کنه پس یکی از موثرترین داروها در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزیه.

با همه این ویژگی‌ها، در جدیدترین یافته‌های علمی و پزشکی مشخص شده که مصرف روزانه آسپرین بیشتر از اینکه که به درد بخور باشه، واسه سلامتی افراد سالم  خطرات جدی به دنبال داره.

محققان دانشگاه موناش در کشور استرالیا، روی حدود ۲۰ هزار نفر در این کشور و ایالت متحده آمریکا با میانگین سنی ۷۴ سال آزمایشاتی در مورد مصرف روزانه آسپرین انجام دادن. همه این افراد در زمان شروع آزمایش از سلامت بدنی کامل بهره مند بودن.

هیچ کدوم از شرکت‌کننده‌ها در آزمایش، مریضی قلبی و عروقی، زوال عقل و معلولیت جسمی نداشتن.

از نصف شرکت‌کننده‌ها خواسته شد تا روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم آسپرین مصرف کنن. به نیم دیگه داوطلبین هم دارونما (مثل دارو اما خنثی) داده شد.

پس از حدود ۵ سال، محققان هیچ فرق بارزی بین دو گروه مورد آزمایش ندیدن. این در حالیه که واسه گروه اول (کسایی که آسپرین مصرف می‌کردن) اندازه خونریزی بیشتری در مقایسه با گروه دوم ثبت شده بود.

در تحقیقات ثانویه هم اینکه ثابت شد مصرف روزانه آسپرین دلیل افزایش خونریزی در افراد می‌شه. بیشتر این خونریزی‌ها هم مربوط به معده و روده و درون جمجمه‌ای بوده‌ان.

واسه اطمینان از صحت داده‌ها، آزمایش سومی انجام شد.
نتیجه اونم اخبار بدی واسه مصرف کننده‌های آسپرین داشت. آمار مرگ و میر افراد سالمی که روزانه یه عدد آسپرین مصرف کرده بودن در مقایسه با اونایی که دارونما خورده بودن، بیشتر بود. حتی در بعضی موارد مرگ مشکوک به سرطان داشتن.

براساس یافته‌های علمی قدیمی این نتیجه بسیار غیرقابل تصور و دور انتظار بود و باید دلیلی واسه اون پیدا می‌شد.

براساس هر سه آزمایش، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روزانه یه عدد آسپرین مصرف می‌کنن تا از بروز مریضی‌های قلبی و عروقی و سکته پیشگیری کنن.

واسه مریضایی که سابقه سکته یا حمله قلبی دارن، تحقیقات قبلی به طور کامل درسته و ثابت شده که آسپرین در نابود کردن اندازه خطر نقش مهمی داره.
به گزارش سرویس پیشگیری از مریضی‌ها در کشور آمریکا، افراد بین سنین ۵۰ تا ۵۹ سال لازمه واسه پیشگیری از مریضی‌های قلبی و سکته روزانه یه عدد قرص آسپرین با دوز پایین مصرف کنن.

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۱۰ نمونه از عجیب‌ترین جاده‌هایی که می‌توانید در آنها رانندگی کنید

اما براساس این سه آزمایش، مصرف روزانه یه عد آسپرین با دوز پایین واسه کسایی که جسم سالمی دارن در واقع هدر دادن پوله. حتی ممکنه به خونریزی‌های داخلی در بدن این افراد منجر بشه.

تا دو سال قبل پیشنهاد می‌شد تموم مردان بالای ۵۰ سال و زنان بالای ۶۰ سال روزانه آسپرین بخورند؛ ولی براساس یافته های تحقیقات جدیدی که در بالا گفته شد، در افراد سالمی که خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی ـ عروقی طی ده سال آینده کمه، احتیاجی نیس روزانه آسپرین مصرف شه.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین احتمال بروز مشکلات مصرف نابجای آسپرین مانند خونریزی گوارشی و مغزی زیاده پس باید از مصرف خودسرانه این دارو جلوگیری کرد.

چه کسایی باید  آسپرین مصرف کنن

افراد زیر باید روزانه یه قرص آسپرین بچه که حدود ۸۰ تا ۱۰۰میلی‌گرمیه رو تا چندین سال و بعضی وقتا تا آخر عمر مصرف کنن:

  • کسایی که سابقه سکته قلبی دارن

    • آدمایی که عمل جراحی بایپس عروق کرونر شده‌ان و رگ‌های قلب‌شون پیوند شده
    • مریضایی که رگ قلب‌شون تنگی یا گرفتگی داشته و آنژیوپلاستی شده‌ان و استنت یا فنر دارن
    • مریضایی که تنگی عروق دارن، اما عمل جراحی نشده واستنت هم ندارن و با درمان دارویی کنترل می‌شن
  • آدمایی که سابقه سکته مغزی دائم یا گذرا دارن

 

  • کسایی که مریضی عروقی محیطی یعنی تنگی شریان‌های دست یا پا دارن
  • مردان دیابتی بالای ۵۰ و زنان بالای ۶۰ سال و افراد دیابتی که فشار یا چربی خون بالا یا سابقه سکته قلبی در خونواده خود دارن

bagh