۱۰ عامل مؤثر در افزایش وزن که ارتباطی به رژیم غذایی ندارند

۱۰ عامل مؤثر در افزایش وزن که ارتباطی به رژیم غذایی ندارند

اگه تغذیه مناسبی دارین اما دچار زیاد شدن وزن شدین، باید بدونین که تغییر وزن دلیلای زیادی داره.
خیلی از کسایی که اضافه وزن دارن و در تلاش هستن به اندام دلخواه شون برسن، روشای جور واجور کاهش وزن رو خوب به کار می گیرن و تصور می کنن کاری که باید رو انجام میدن.
اونا کالریای مواد غذایی رو می شمارند، رژیم سفت و سختی دارن و ورزش می کنن. با این وجود، به جای اینکه وزن کم کنن، وزن شون بالا میره. در ادامه می خوایم ببنیم به جز رژیم غذایی چه عوامل دیگری باعث زیاد شدن وزن می شن.

۱- مشکلات جانبی داروها

بعضی داروها مخصوصا دارویای ضد افسردگی مشکلات جانبی ای مثل بالا رفتن وزن دارن. داروهای ضد افسردگی اگه بیشتر از چند ماه مصرف شن ممکنه باعث زیاد شدن وزن شن. واسه اینکه درمورد مشکلات جانبی داروهای مصرفی تون مطمئن شید، می تونین از دکتر تون در این مورد سؤال کنین یا خیلی راحت با جستجو در اینترنت اطلاعات کافی رو به دست بیارین. اگه داروی شما پتانسیل بالا بردن وزن رو داره، در این مورد با دکتر خود صحبت کنین. شاید داروهای مشابه دیگری وجود داشته باشه که بتونین اونا رو با داروی خودتون جانشین کنین.

۲- روشای جلوگیری از بارداری

بعضی از روشای جلوگیری از بارداری مشکلات جانبی ای مثل زیاد شدن وزن دارن. قرصای ضد بارداری هورمونای کمتری دارن، بخاطر این کمتر باعث بالا رفتن وزن می شن.
اما دیگه روشای جلوگیری هم می تونن منتهی به زیاد شدن وزن شن، مثلاً در مواردی دیده شده که تزریق آمپولای ضدبارداری دپو هرساله چندین کیلوگرم وزن مصرف کننده هاش رو بالا برده.

۳- مشکلات هورمونی

 

هورمونا مواد شیمیایی ای هستن که بیشتر وظایف بدن رو کنترل می کنن. اگه بدون هیچ دلیل مشخصی دچار اضافه وزن شده باشین، این مسأله می تونه به وجود اومده به وسیله برهم خوردن تعادل هورمونی بدن تون باشه.

بعضی هورمونای بدن که اثر بیشتری در بالا رفتن وزن دارن عبارتند از انسولین، لپتین، گرلین، استروژن، کورتیزول، تستوسترون، پروژسترون، ملاتونین، گلوکوکورتیکوئیدها و هورمونای غده تیروئید.

۴- بیماریا

 

بیماریای زیادی هستن که باعث بالا رفتن وزن می شن.
یکی از عادی ترین این بیماریا در زنان سندرم تخمدان پلی کیستیکه که باعث به هم خوردن تعادل هورمونای جنسی می شه و می تونه منتهی به ناباروری شه.
اما با کمک رژیمای غذایی و مصرف دارو میشه جلوی اثر این مریضی در وزن بدن رو گرفت.

بعضی از صدمات مغزی، مخصوصا آسیبایی که به بخش هیپوتالاموس مغز وارد می شه هم می تونه باعث بالا رفتن وزن شه.
هیپوتالاموس بخشی از مغز در نزدیکی غده هیپوفیزه که اشتهای ما رو کنترل می کنه.
البته داروهایی هست که مصرف اونا می تونه به کنترل اشتها کمک می کنه.

۵- ژنتیک

هرچند ژنتیک باعث می شه کسی استعداد چاقی داشته باشه یا به سختی وزن کم کنه، اما شکست دادن اون کار غیر ممکنی نیس.

خیلی از افراد با خود فکر می کنن که پدر و مادرشون چاق هستن و پس اونا هم محکوم به چاقی ان و هیچ کاری از دست شون بر نمیاد.
اما چاره کار شما پیشگیریه. شما باید از دوران جوونی، قبل اینکه وزن تون خیلی بالا بره، سبک زندگی سالمی رو در پیش بگیرین. ژنتیک حرف آخر رو نمی زنه و عوامل محیطی هم می تونن اثر زیادی داشته باشن.

۶- بالا رفتن سن

 

بعد از ۵۰ سالگی، روشای کاهش وزن دیگه به اندازه دوران جوونی روی بدن اثر ندارن. هر چند سال یه بار، سرعت سوخت و ساز بدن به اندازه ۲ درصد کم میشه، پس با بالا رفتن سن، کاهش وزن سخت تر می شه.
واسه جلوگیری از این مسأله کاری که می تونیم انجام بدیم اینه که انجام ورزشای عضله ساز رو ادامه بدیم.

اگه ورزشایی انجام ندیم که عضلات بدن رو به کار می گیرن و اونا رو قوی تر می کنن، هر چی سن بالاتر رود، توده عضلانی خود رو از دست میدیم. علاوه بر این، با افزایش سن هورمونا تغییر می کنن و تغییرات دیگری هم در بدن اتفاق می افته که باعث افزایش می شن.
اما غلبه به این مشکل هم ممکنه، همونطور که آدمایی هستن که در سنین بالا با به کار گیری رژیم غذایی و ورزش کردن، وزن خود رو کاهش میدن.

نکته اینه که روشی مناسب خودتون رو پیدا کنین.

۷- اضطراب

بدن ما اضطراب رو یه جور تهدید تلقی می کنه و با یه عکس العمل جنگ یا فرار به اون عکس العمل نشون میده (عکس العمل جنگ یا فرار به عکس العمل اولیه و ذاتی بدن در برابر یه تهدید یا حمله واسه نجات جون ما میگن.)

یکی دیگر از نوشته های سایت :   ۷ نشانه نوشیدن بیش از حد قهوه

وقتی اضطراب دارین، بدن شما دیگه نمی تونه روی کم کردن وزن تون تمرکز داشته باشه و فقط شما رو آماده می کنه که بتونین با اضطراب تون بجنگین یا از اون فرار کنین.

اضطراب طولانی، مثل شرایط کارمندی که همیشهً به خاطر کارش تحت فشار قرار داره یا دانشجویی که امتحان داره، می تونه به مغز آسیب بزنه و باعث شه هوس خوردن غذاهایی رو کنیم که نوستالژیک هستن یا حس خوبی به ما میدن.

هم اینکه، اضطراب می تونه سلولای چربی رو کمی پایدارتر کنه.
با این حال، شاید بالا رفتن وزن در اینجور شرایطی بیشتر به این دلیله که هنگام اضطراب کالری بیشتری دریافت می کنیم.

 

۸- کمبود خواب

 

 

وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، بدن کمبود خواب تون مانند اضطراب پردازش می کنه.

افراد بزرگسال شبا باید دست کم ۷ ساعت بخوابن. وگرنه، بدن اونا جواب هورمونی مناسبی به مقدار چربی ای در اون ذخیره می شه نداره. در این حالت، بدن وقتی میفهمه خواب کافی نداشتین، تصور می کنه اتفاق اضطراب بیاری در جریانه، پس واسه اینکه خودشو حفظ کنه چربی بیشتری ذخیره می کنه و احساس گرسنگی رو بیشتر می کنه.

دلیل این مسأله به روند تکامل آدم برمیگرده.

از طرفی دیگه، هر چی مدت زمان بیشتری بیدار بمونین، احتمال بیشتری هست که دوباره گرسنه شید و سراغ غذا برید.

۹- ورزش نکردن

وقتی شروع به کم کردن وزن تون می کنین، بدن با افزایش هورمونای گرسنگی به این مسأله عکس العمل نشون میده تا بتونه وزن از دست رفته رو بازگرداند. در عین حال، چون وزن تون کمتر شده، سوخت و ساز بدن تون کندتر می شه.

در اینجور شرایطی، تنها چاره کار، ورزش کردنه.

هرچه بیشتر وزن کم کنین، ورزش اهمیت بیشتری در روند کاهش وزن تون پیدا می کنه.
در اول کار، بدن بخشی از چربیا و آب خود و گلیکوژن جمع شده در کبد رو از دست میده و وزن بدن کم میشه. اما وقتی وزن تون ثابت می مونه، یعنی دیگه فقط با ورزش کردن می تونین سرعت سوخت و ساز بدن تون رو بالا ببرین و بیشتر وزن کم کنین. وگرنه، اگه بازم به خودتون گرسنگی بدین، بدن شروع به تخریب عضلات خود می کنه که این مسأله آسیب زیادی به سلامت شما می زنه.

۱۰-  عضله سازی

وقتی ورزش می کنین، چربیای بدن تون رو می سوزونین و عوضش، عضله می کنین. اگه رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسبی دارین اما وزن تون بالا میره، این وزن شاید در واقع وزن توده عضلانی بدن تونه، چون عضله سنگین تر از چربیه.

دو شخص هم وزن رو در نظر بگیرین که یکی توده عضلانی بدنش بیشتره و دیگه توده چربی بیشتری داره.
نفر اول که توده عضلانی بیشتری داره، بدن اون از نظر سوخت و ساز فعال تره. اینجور شخصی به دلیل بالاتر بودن سرعت سوخت و ساز بدنش، انرژی زیادی رو خیلی سریع مصرف می کنه، یعنی در مقایسه با کسی که هم وزن اونه اما بیشتر بدنش چربیه، کالریا رو سریع تر می سوزونه.

عضله سازی در دراز مدت می تونه به ما کمک کنه چربیای خود رو بسوزونیم، حتی اگه وزن بدن مون تغییری نکنه.

۸ عامل بزرگی شکم که ارتباطی به رژیم غذایی و ورزش ندارن

۹ عادت اشتباهی که باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و زیاد شدن وزن می شه

چه عواملی باعث زیاد شدن وزن در محل کار می شه؟

به چه دلیل بعضی وقتا بعد از غذا احساس سیری نمی کنیم و بازم گرسنه ایم؟

پنج دلیل روانشناختی واسه اینکه با وجود رژیم و ورزش وزن‎ کم نمی‎کنیم

۹ احساسی که اونا رو با گرسنگی اشتباه می گیریم

 

به چه دلیل با وجود اینکه ورزش می کنیم وزن مون بالا میره؟

با شکلای جور واجور گرسنگی و راهکارهای کنترل اونا شید

bagh